نوری در گفت وگو با خبرگزاری بسیج عنوان کرد؛
یک روانشناس با اشاره به ابعاد روانشناسی سلامت، گفت: ابعاد سلامت انسان جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی است.شاید نتوان سلامت روانی را مانند اندازه قد و وزن اندازه گیری کرد اما نشانه های سلامت جسمی و روانی انسان با برخی علائم همراه است.
کد خبر: ۹۴۷۵۶۵۶
|
۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۸

دکتر«رضا نوری» متخصص روانشناسی و جامعه شناسی در گفت وگو با خبرگزاری بسیج با اشاره به ابعاد روانشناسی سلامت، عنوان کرد: ابعاد سلامت انسان جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی است.شاید نتوان سلامت روانی را مانند اندازه قد و وزن اندازه گیری کرد اما نشانه های سلامت جسمی و روانی انسان با برخی علائم همراه است.

وی ادامه داد: اگر چه ظاهر خوب، وزن مناسب، اشتهای کافی، خواب راحت، مزاج منظم، اندام مناسب، حرکات بدنی هماهنگ نشان سالم بودن جسم انسان است اما می توان نشانه های سلامت روانی را درانطباق با محیط، عکس العمل مناسب با مشکلات زندگی، اضطراب و افسردگی، دانست که تاثیر مستقیم بر سلامت جسمانی دارد و باید به آن اهمیت داد.

این کارشناس مسائل اجتماعی، تصریح کرد: با برخی ویژگی های مثبت همچون قضاوت صحیح در برخورد با مسائل و داشتن روحیه انتقاد پذیری، داشتن عزت نفس، عشق ورزی، خوشحال کردن دیگران، همدلی و مسئولیت پذیری می تواند در داشتن روحیه و روانی سالم کمک کرد.

نوری با اشاره به ابعاد اجتماعی سلامت، افزود: ارتباط سالم با افراد و محیط کار از موضوعاتی است که در سلامتی اجتماعی فرد نقش تعیین کنده ای دارد. علاقه اجتماعی شاخصه سلامت اجتماعی است که در روابط بهینه با خانواده و دیگران خودش را نشان می دهد.

این جامعه شناس، با بیان ابعاد سلامت معنوی، گفت: خودشناسی و خداشناسی از مقولات مهم در سلامت معنوی فرد محسوب می شود اینکه بداند از کجا آمده و به کجا می رود و تا چه اندازه صفات خداوندی را در خود زنده کرده است به سلامت معنوی فرد باز می گردد. مرغ باغ ملکوتم نیم از عالم خاک،
چند روزی قفسی ساخته ام از بدنم./

ارسال نظرات