نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس:

نیازمند افراد جهادی، انقلابی و تحول گرا هستیم/ تامین زمین، اولین مشکل اساسی در حوزه مسکن

نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی گفت: ما به افراد جهادی، انقلابی و تحول‌گرا نیاز داریم که حداقل به سند تحول و سیاست‌های ابلاغی دولت پایبند باشند.
کد خبر: ۹۴۷۵۹۶۱
|
۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج، مهدی عسگری، نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: امروز در حوزه حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی، چالش ها و کمبودهایی داریم و پیشرفت کشور در حوزه مبادلات اقتصادی، ارتباط با همسایگان، خطوط ترانزیتی شمال به جنوب و شرق به غرب، در حوزه وظایف این وزارتخانه است.

نیازمند افراد جهادی، انقلابی و تحول گرا هستیم/ تامین زمین، اولین مشکل اساسی در حوزه مسکن

وی با بیان اینکه امروز هزینه مسکن در سبد خانوار به حدود ۴۰ درصد رسیده و در کلانشهرها بالای ۵۰ درصد است، مطرح کرد: اگر این وزارتخانه درست مدیریت کند می‌تواند حدود نیمی از هزینه‌های مردم در سبد خانوار را کاهش دهد؛ در سال‌های اخیر با تورم شدیدی در حوزه زمین و مسکن مواجه بوده‌ایم به طوریکه طی سه دهه گذشته قیمت زمین در تهران حدود یک هزار و ۱۰۰ برابر افزایش داشته است.

نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه زمین بیش از دو برابر طلا، سکه و ارز، گران شده است، عنوان کرد: نتیجه این تورم شدید در قیمت زمین، افزایش هزینه‌ مسکن است که باعث رشد قیمت خدمات و سایر کالاها شده و نهایتا توان معیشتی مردم را به وضعیتی که می‌بینیم رسانده است.

عسگری گفت: در مجلس یازدهم و قانون جهش تولید مسکن، دولت را مکلف کردیم که سالانه یک میلیون واحد مسکونی بسازد، این جزو معدود وعده‌های رئیس‌جمهور بود که با عدد و رقم بیان شد. طی یک سال و نیم گذشته چقدر در این مسیر پیشرفت داشته‌ایم؟ دلیلی که قوانین ما صرفا روی کاغد می‌ماند و علی‌الارض محقق نمی‌شود چیست؟ اشکالات اجرایی کار کجاست؟ آیا دولت آن‌ها را شناسایی و آسیب‌شناسی کرده است؟

وی با اشاره به موانع جدی موجود در حوزه زمین و مسکن که دولت برای تحقق اهداف و حل مشکلات باید به آن‌ها توجه کند، اذعان کرد: در طول دهه های گذشته به موضوع اقتصاد زمین توجه درستی نشده در حالیکه این امکان در کشور ما فراهم است تا مبتنی بر تحول بر پایه‌ اقتصاد زمین بتوانیم اقتصاد کشور و معیشت مردم را متحول کنیم.

نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس خاطرنشان کرد: بنگاه‌ها، بانک‌ها و قشر ثروت‌اندوز، عمده انباشت ثروت خود را به وسیله سوداگری از محل زمین و ایجاد تورم کسب کرده‌اند، در حالیکه اغلب زمین‌ها در اختیار و انحصار دولت است؛ نعمتی خدادادی که طبق اصل ۴۵ قانون اساسی باید برای بهره‌برداری قاعده‌مند در اختیار مردم قرار گیرد اما دولت ها به دلیل احتکار زمین نتوانسته‌اند از این ظرفیت استفاده کنند.

عسگری تاکید کرد: طبق ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن، بانک‌ها باید ۲۰ درصد از تسهیلات خود را به بخش مسکن اختصاص دهند در حالی که تنها هفت درصد از تکالیف قانونی (۱۰۰ درصد) را اجرایی کرده اند. با این وضعیت می خواهیم به کجا برسیم؟

وی با بیان اینکه رئیس جمهور، رئیس شورای عالی مسکن است و جلسات این شورا مرتب برگزار نمی‌شود، گفت: اگر قرار است کار به صورت جهادی و انقلابی پیش برود، لازم است آقای رئیس‌جمهور جلسات شورای عالی مسکن را به صورت منظم و دو هفته یکبار برگزار کند یا طبق اصل ۱۲۷ و ۱۳۸ قانون اساسی تفویض اختیار کند تا وزیر، کار مردم را جلو ببرد.

نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اگر دولت اقتصاد زمین را به درستی تدبیر و موانع را برطرف نکند، اهداف محقق نخواهد شد، لذا تفاوتی ندارد چه کسی وزیر راه و شهرسازی شود. تامین مسکن کار فرابخشی است و نیاز به هماهنگی بین دستگاهی برای تأمین پول و زمین دارد و این هماهنگی در سطح کلان تنها از عهده وزارت راه و شهرسازی بر نمی‌آید.

عسگری با تاکید بر اینکه بسیاری از وزارتخانه ها و شخص رئیس جمهور باید در این مسیر کمک کنند، اظهار کرد: این همکاری را طی این مدت گذشته از دولت سیزدهم نمی‌بینیم. ایرادات موجود به یک فرد برنمی‌گردد که با تغییر یک شخص یا یک مدیر برطرف شود. زمانیکه یک ماشین معیوب و ناسالم داریم، اگر فقط راننده را تعویض کنیم، مادامی که آن ماشین، ساز و کار، مسیر، جاده و ریل گذاری اصلاح نشود، به نتیجه مطلوب نمی رسیم.

رئیس فراکسیون دیپلماسی اقتصادی مجلس شورای اسلامی اولین مشکل اساسی در حوزه مسکن را تامین زمین دانست و افزود: ایران جزو کشورهای پهناور دنیاست، لذا به لحاظ وسعت سرزمینی مشکلی نداریم، اما در برخی شهرها و کلانشهرها جزو پرتراکم‌ترین‌ها در جهان هستیم. در تهران دو برابر توکیو و لندن بارگذاری جمعیت شده است. ما شهرها را محدود و زمین‌ها را حبس و احتکار کرده و در اختیار مردم قرار نداده‌ایم، طبق سند آمایش سرزمین، ۱۰ درصد از زمین‌های کشور درجه یک و قابل سکونت هستند.

عسگری ادامه داد: یعنی اگر به هر خانوار ایرانی ۴۲۰ متر زمین بدهیم برای ساخت خانه‌های ویلایی یک طبقه، حیاط‌دار، مولد و معیشت‌محور که امکان اشتغال خانگی و تامین مایحتاج خانواده را دارد و در گذشته نیز الگوی بومی، ملی و دینی ما بوده و فراموش شده است، تا ۷۵۰ میلیون نفر امکان بارگذاری مسکونی خواهیم داشت، آن هم با همین ۱۰ درصد زمین درجه یک، اما در چند دهه گذشته چه کار کرده‌ایم؟

نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر راه و شهرسازی گفت: در حالی که طبق سند تحول دولت، اولویت با خانه‌های یک طبقه حیاط‌دار و نیز توسعه افقی است، آقای بذرپاش، با این آدم‌ها می خواهید چه کار کنید؟ ما به افراد جهادی، انقلابی و تحول‌گرا نیاز داریم که حداقل به سند تحول و سیاست‌های ابلاغی دولت پایبند باشند.

عسگری خاطرنشان کرد: ما باید به مردم حق انتخاب بدهیم؛ آن ها باید بتوانند با توجه به نیاز خود، خانه ویلایی معیشت‌محور یا آپارتمان انتخاب کنند؛ ما نیز از این طریق مهاجرت را معکوس و توزیع مناسب جمعیت را در کشور برقرار کنیم. در این رابطه اصل ۳ و ۳۱ قانون اساسی ما را موظف به ساخت مسکن متناسب با نیاز مردم کرده و طبق اصل ۴۵ قانون اساسی نیز اراضی موات و انفال در اختیار دولت است تا در راستای مصالح عمومی مصرف کند.

نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: آزادسازی زمین و مردمی‌سازی تولید مسکن، تنها راه تحقق اهداف خواهد بود. آقای بذرپاش توجه کنید، اگر ادامه‌دهنده روندی باشید که طی دهه‌های گذشته برای تولید مسکن طی شده است، موفق نخواهید شد.

وی افزود: برای ساخت چهار میلیون مسکن به روش آپارتمانی و توسعه عمودی، به منابع مالی نیاز داریم اما در مدل توسعه افقی به دلیل کاهش هزینه ساخت در خانه یک طبقه و مشارکت مردم در احداث، هزینه‌ها تا حدود ۵۰ درصد کاهش پیدا می‌کند. اگر این تحولات در برنامه شما هست، صراحتا اعلام کنید و طبق آن تعهدات، کار را پیش ببرید.

عسگری گفت: آقای مخبر، دولت هکتار هکتار، ۱۰۰ هکتار ۱۰۰ هکتار، به افراد ذی نفوذ، دستگاه های دولتی و  شرکت‌هایی که دارای نفوذ هستند برای کارهای مختلف زمین واگذار می‌کند، اما زمانی‌که به مسکن می رسد، همه دست‌ها بسته می‌شود. از هشت هزار هکتار زمین شناسایی شده توسط وزارت مسکن، حدود سه هزار هکتار آن تحویل داده شده است؛ وزارتخانه‌های شما برای تامین زمین همکاری نمی‌کنند.

وی اذعان کرد: اگر این مشکلات را حل نکنید چه تفاوتی دارد که آقای بذرپاش بر سرکار بیاید یا شخص دیگری؟ این‌ها کار شورای عالی مسکن است، کار معاون رئیس جمهور و رئیس‌جمهور است، این ها کاری نیست که یک نفر نسبت به انجام آن تعهد بدهد، کار کل حاکمیت است.

نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: برنامه شما برای شکستن احتکار زمین چیست؟ آقای بذرپاش ندیدم در برنامه شما در خصوص موضوع مهم احتکار زمین چیزی آمده باشد! اگر واقعا این عزم و اراده را دارید، امروز به مردم تعهد بدهید تا بزرگترین مشکل آن‌ها را حل کنید و روش‌های تأمین مالی مناسب را ارائه دهید.

انتهای پیام/ص

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار