رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی:در تولید لوازم خانگی خرد، کمبودهایی وجود دارد که نیاز است با حمایت از صنایع، برای حل این مشکل اقدام شود.
کد خبر: ۹۴۷۶۲۷۰
|
۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، اکبر پازوکی رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی میهمان امروز برنامه صبحانه ایرانی شبکه دو سیما بود و درباره قیمت لوازم خانگی و وضعیت کنونی بازار لوازم خانگی در کشور گفتگو کرد.

این گفتگو به شرح ذیل است:

سوال: آقای پازوکی لوازم خانگی گران است؟

پازوکی: مواد اولیه گران است، گرانی را متاسفانه همیشه بسطش می‌دهند به فروشندگان، حالا نه فقط در صنف لوازم خانگی، در اکثر صنوف به این صورت است ما اول باید نگاه کنیم ببینیم ایا برنامه‌ای برای تولید، صادرات و برنامه‌ای برای تنوع کالایش داشتیم یا خیر، ما قبل از سال ۹۶ و بعد از سال ۹۶ دو نوع تولید لوزام خانگی داشتیم، ما بعد از سال ۹۶ اعلام کردیم واردات ممنوع، یک باره خلائی در بازار ایجاد شد بعضی از لوازم خانگی را در داخل کشور تولید نمی‌کردیم، نمی‌توانستیم تولید کنیم نه ماشین آلات و نه تکنولوژی و نه دستگاه هایش را داشتیم و این فرصتی شد برای تولید کننده، تولیدکنندگان با امنیت اقتصادی که آقا فرمودند، به این پتانسیل رسیدند که باید حالا شروع کنند و باید ذائقه شناسی کنند، در ذائقه شناسی باید سرماهی گذاری کنند، انجمن صنفی تولید کنندگان لوازم خانگی اعلام کرد که هفتاد درصد مواد اولیه لوازم خانگی در داخل کشور تولید می‌شود، ولی متاسفانه این هفتاددرصد به چه قیمتی دست تولید کننده رسید؟

وقتی می‌گوییم مس، فولاد، وقتی می‌گوییم مواد پتروشیمی در داخل کشور صنایعش، معادنش برای خودمان است چرا باید بیاید برود در بازار بورس، بعد به قیمت‌های مختلف دست یک تولید کننده برسد، اگر قرار است به تولید کننده کمک شود، در ازایش به مصرف کننده کمک شده، همه ما به نوعی مصرف کننده هستیم که متاسفانه صورت نگرفت.

سوال: یعنی بردن ورق‌های فولادی به سمت بورس نتوانست قیمت آن را کنترل کند؟

پازوکی: خیر، مس، فولاد، رنگ، مواد شیمیایی، تمام این‌ها الان در بورس خرید و فروش می‌شود و تولید کننده باید این‌ها را از بورس بخرد حتی زمانی ما کمبود مواد اولیه را هم داشتیم شما هم باید از بازار ازاد به عنوان یک تولید کننده خرید میکردید هم باید از بورس به قیمت دولتی می‌خریدید به چه قیمتی می‌خواستیم تولید کنیم؟ این یک مقدار باعث شد همه سمت و سو پیدا کنند به این که کسبه دارند گران فروشی می‌کنند، ولی این اتفاق از طرف کسبه نبود ما باید چراغ مغازه مان صبح به صبح روشن شود.

سوال: ما یک نرخ مصوبی داریم که وزارت صمت برای هر قلم از لوازم خانگی اعلام می‌کند؟

پازوکی: وزارت صمت نیست، سازمان حمایت است.ضرورت حمایت از تولید لوازم خانگی خرد

سوال: سازمان حمایت که وابسته به وزارت صمت است.

پازوکی: فاکتور‌های خرید یا فاکتور‌هایی که منجر می‌شود به تولید یک کالا، سازمان حمایت می‌رود، سازمان صمت بررسی می‌کنند و بر مبنای آن روی کالا قیمت گذاری می‌شود و به دست من توزیع کننده می‌رسد.
سوال: همه این گرانی‌ها و کاهش یا افزایش قیمت مواد اولیه در آن نرخ مصوب لحاظ می‌شود؟
پازوکی: صد در صد باید لحاظ شود، این را من نمی‌توانم جواب بدهم، الان خدمتتان عرض می‌کنم که به یک قیمت مصوب می‌رسند و چرا بالا و چرا پایینش را خود سازمان حمایت و سازمان صمت می‌دانند آن قیمت مصوب را من باید عرضه کنم در بازار، الان در مناطق بورس مانند سه راه امین حضور، شریعتی و خیابان جمهوری، چون تعدد مغازه داریم، همه می‌آیند زیر نرخ مصوبی که قانون نظام مالیاتی برای کسبه در نظر گرفته آن کالا را می‌فروشند امروز شاید مردم باور نکنند، شما یک یخچال ساید لوازم خانگی ایرانی ۳۰ میلیون تومانی را با یک درصد سود بفروشید در صورتی که خود قانون نظام مالیاتی ۵ و ۸ دهم درصد سود برای ما در نظر گرفته، البته ما ۵ میگوییم، نظام مالیاتی ۵ و ۸ دهم می‌گوید، ما این را با یک درصد سود می‌فروشیم، ولی قابل قبول نیست، از آن طرف هم برای خود ما سخت است، ما نمی‌توانستیم کالا را جایگزین کنیم اگر سال ۹۷ من مقداری سرمایه داشتم، این سرمایه هر روز در گردش بود باید خرید و فروش می‌شد که من هم بتوانم رزق و روزی روزم را ببرم و از آن استفاده کنم، متاسفانه این افزایش قیمت از مواد اولیه و تولید باعث این شد که قیمت تمام شده یک مقدار بالا برای مردم تمام شود، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده، حالا سامانه‌های مختلف آمد ما سامانه جامع تجارت را داریم این سامانه مصوب قبل از سال ۹۶ را داشت و به این خاطر بود که از تولید کننده و از وارد کننده لوازم خانگی، چون ما قبل از سال ۹۶ هم قاچاق داشتیم، ولی مردم اصلا سمت و سوی به سمت قاچاق نداشتند و خرید نمیکردند، چون نه آن کالا خدمات پس از فروش داشت و نه کیفیت لازم را داشت، واردات باید می‌آمد در گمرک و از گمرک ترخیص می‌شد و بعد کد شناسه وکد رهگیری می‌گرفت، تولید کننده هم که کالا را می‌خواست به بازار دهد باید کد شناسه و کد رهگیری می‌زد، این باعث می‌شد که اگر قبل از سال ۹۶ این طرح اجرا شده بود بعد از سال ۹۶ ما دیگر احتیاج به مبارزه با کالای قاچاق نداشتیم، تمام کالا‌هایی که در سطح عرضه بود شناسه کالا داشت چه خارجی و چه داخلی، ما از سال ۹۷ واردات نداریم. کالا‌هایی داخلی همه دارد شناسه دار می‌شود ما حتی سامانه جامع گارانتی داریم، من میخواهم به مردم بگویم اگر قرار است کالایی را بخرند می‌خواهند از صحت و سقم هم کالا و هم ضمانتش خیالشان راحت باشد. سامانه جامع گارانتی می‌توانند با گوشی همراهشان خیلی راحت، اگر نمی‌توانند اسم کالا را بزنند، اگر بلد نیستند نوع گارانتی کالا را بزنند، هرکدام را که بزنند مشخص می‌شود این کالا تولید داخل است، کد شناسه یا کد رهگیری دارد، ضمانت دارد یا ندارد، ضمانتش از چه تاریخی شروع شده و تاریخ تولید کالا مشخص است برای مصرف کننده.

سوال: یک سوالی که خیلی مهم است این است که اشاره کردید واردات نیست، اگر کالای خارجی می‌آید ممکن است قاچاق و تقلبی باشد و ممکن است کالایی تقلبی باشد که صرفا اسم کالای خارجی روی آن چسبانده شده و به آن اسم فروخته می‌شود، چقدر تولیدکنندگان لوازم خانگی داخلی همه اقلام را الان به بازار عرضه می‌کنند؟ یعنی مثلا شما یخچال ایرانی از هر برندی بخواهید می‌توانید پیدا کنید؟ یا ماشین لباسشویی یا هرکدام لوازم خانگی که دارد تولید می‌شود.ضرورت حمایت از تولید لوازم خانگی خرد

پازوکی: ما در ماشین لباسشویی مشکلی نداریم، در یخچال و فریزر‌های بالا و پایین مشکل نداریم، اجاق گاز و جاروبرقی، بعضی از تکنولوژی‌ها را باید سرمایه گذاری‌های سنگینی رویش انجام شود، همان عدم برنامه ریزی که خدمتتان عرض کردم ما مثلا مایکروفر را تا ۴ ماه پیش تولید نداشتیم، یک شرکت داخلی بعد از ۴ سال خوب حالا مسئله انرژی هسته‌ای را دارد باید برود صحبت کند، مجوز‌های لازم را بگیرد تا بتواند مایکروفر یا مایکروویو تولید کند، کولرگازی ما تولید نداشتیم تازه به تولیدکردن شروع کردیم و تازه زیرساختش را داریم آماده می‌کنیم بعضی از شرکت‌ها بعضی از قطعاتش را دارند تولید می‌کنند.

سوال: بله، تولید هم سوال است، تولیدی که می‌کنند به بازارعرضه می‌کنند؟

پازوکی: بله، تولید کننده کارش چیست؟

سوال: الان چرا روی برخی از سایت‌های خود تولیدکنندگان مثلا یک یخچالی را می‌خواهیم جستجو کنیم برای خرید، ناموجود می‌زند؟

پازوکی: من عرض کردم خدمتتان امروز یک خط تولید لوازم خانگی اگر قرار باشد شکل بگیرد و تولید آغاز شود بالغ بر هزار میلیارد تومان هزینه اش است این هزینه برای هزار میلیارد تومانی که یک شبه انجام نمی‌شود.
سوال: متوجه سوال من نشدید، این تولید کننده یخچالی از نوع A را تولید می‌کرده است.
پازوکی: عرض می‌کردم نوع A را تولید میکرده، امروز ذائقه مردم فرق کرده است تولید آن یخچال قدیمی با جدید فرق می‌کند، خط جدید می‌خواهد شما نمی‌توانید یک باره در خط تولید یخچال معمولی تان، یخچال نوفراست تولید کنید، در خط معمولی یخچال نوفراست، ساید بای ساید تولید کنید، در خط ساید بای ساید، لباسشویی تولید کنید، هرکدام خط مجزا دارد در آن خط مجزا باید سرمایه گذاری شود این نیست که شما فکر کنید کارخانه‌های لوازم خانگی را باید دید در دیدن و در خط‌های تولید مشخص شود که چه زحماتی کشیده می‌شود تا یک کالا تولید شود، ببینید فرض مثال برای تولید یک ساید بای ساید شما اگر قرار باشد ۱۰ مدل ساید داشته باشید با یک خط تولید که ۱۰ مدل ساید را نمی‌توانید تولید کنید، شاید قالب بدنه داخل یکی باشد، ولی در فرق می‌کند، شکل ظاهرش فرق می‌کند می‌خواهد بیاید روی خطی که گاز باید بخورد فرق می‌کند تمام این‌ها سرمایه گذاری می‌خواهد، ما قبل از سال ۹۶ بعد از انقلاب تا سال ۹۶ هیچ برنامه‌ای برای تولید لوازم خانگی انجمن‌ها نداشتند، داشتند تولید می‌کردند، چون در قبالش واردات بود ما به روزرسانی نکرده بودیم این ۴ سال گذشته اتفاقی افتاد یک انقلابی شد، منتها دراین فرصت، مردم ضررش را دیدند اگر قبلا می‌آمد برنامه ریزی می‌شد ما امروز صادرات لوازم خانگی هم داشتیم این صادرات کمک می‌کرد به این که هزینه سربار شرکت تولید کننده پایین بیایدو قیمت تمام شده کمتر شود، خوب نشد، شما الان ببینید اگر ما قرار باشد رقابت کنیم در قیمت برای صادرات، شما همین حوزه خلیج فارس را ببینید آیا ما می‌توانیم یک لباسشویی ایرانی را ببریم آن جا بفروشیم؟ در صورتی که لباسشویی اروپایی یا لباسشویی آسیایی دارد می‌آید؟

سوال: ما الان از لحاظ کیفیت قابل رقابت هستیم؟

پازوکی: ۱۰۰ درصد قابل رقابت هستیم امروز خوشبختانه من می‌توانم به مردم این نوید را دهم با اطمینان کالای ایرانی را بخرند، امروز خدمات بعد از فروش، کیفیت لوازم خانگی طوری شده که با اروپایی‌ها و آسیایی‌ها برابر جلو می‌رود شاید ما در بعضی از زمینه‌ها حتی فراتر از آن‌ها باشیم، چون ما در اقلیم خودمان داریم کالا می‌سازیم آن‌ها برای اقلیم ما کالا می‌ساختند، امروز یک اتفاق جدیدی افتاده است شرکت‌های دانش بنیان، دانشگاه‌ها با تولیدکنندگان لوازم خانگی آشتی کردند، من شرکت تولیدی رفتم که دانشگاه زده برای تولیدات لوازم خانگی اش، یعنی دارد نیروی متخصص را آورده و ذائقه شناسی می‌کند و بومی کاری می‌کند برای تولید لوازم خانگی.
سوال: آیا مردم سمت خرید محصولات تولید داخل می‌روند؟ یا نه ترجیح می‌دهند کالایی که یا قاچاق آمده یا تقلبی، بالاخره اسم خارجی دارد، اسم خارجی را انتخاب کنند.
پازوکی: ما ذائقه مردم را خودمان باید عوض کنیم.
سوال: فقط به ذائقه است یا این رقابت پذیری وجود دارد؟ از لحاظ قیمت الان ایرانی‌ها گران‌تر از آن قاچاق نیستند؟
پازوکی: قیمت تمام شده همان که خدمتتان عرض کردم، ما می‌گوییم ۷۰ درصد مواد اولیه در داخل کشور خودمان است، ولی قیمت تمام شده ما گران‌تر است، چرا؟ وقتی شما قرار است به تولید بها دهید از مالیات بر ارزش افزوده گرفته، قیمت مواد اولیه گرفته، هزینه کارگر گرفته همه این‌ها جمع می‌شود تا قیمت یک لوازم خانگی مشخص می‌شود و در سطح عرضه می‌آید؟ چه کسی باید کمک کند؟ من توزیع کننده؟ دولت باید کمک کند، من امروز کمک کردم، امروز نگاه کنید در سطح عرضه تمام تابلو‌های لوازم خانگی ایرانی شده دیگر شما تابلوی خارجی نمی‌بینید، پس ما داریم کمک می‌کنیم حالا زمانی شد تولید کننده رفت سراغ فروشگاه زدن به جای اینکه کالا را در سطح عرضه به ما توزیع کننده دهد خودش فروشگاه زد و شروع کرد به فروش کالا و بعد متوجه شد نمی‌تواند، ما در سطح کشور بالغ بر ۱۷ هزار فروشگاه لوازم خانگی داریم، ۵۰۰، ۶۰۰، ۷۰۰ فروشگاهی که تولید کننده زد عملا آمد در کار ما دخالت کرد و یک مقدار جلوی فروش کالا را هم گرفت.
سوال: الان من مشتری هستم، می‌خواهم مدلی از یک کالای ایرانی را خریداری کنم به سایت اینترنتی آن مراجعه می‌کنم، آن کالا روی آن سایت است یا خیر؟
پازوکی: ۹۹ درصد بله مگر این که خط تولیدش به خاطر مدل جدیدش جا به جا شود، مانند کولر آبی
سوال: الان دوستان می‌گویند دیشب سایتی را از فروشنده کالای ایرانی بررسی کردیم.
پازوکی: ما در سایت ایرانی مشکل داریم.
سوال: از یکی از برند‌های معروف آبمیوه گیری جستجو کردند.
پازوکی: شما کالای درشت را با کالای ریز قاطی کردید، ما در کالای ریز لوازم خانگی مشکل تولید داریم.
سوال: یعنی ما الان فقط در یخچال و ماشین لباسشویی و اجاق گاز مشکل نداریم؟
پازوکی: بله، ما تولید لوازم خانگی ریز در داخل کشور دو تا سه کارخانه داشتیم تا سال ۹۶، بعد از سال ۹۶ الان رسیده به ۱۵ کارخانه وتولیداتشان هم دارد می‌آید، تولید لوازم خانگی این نیست که شما یک شبه کارخانه لوازم خانگی تولید کنید و یک شبه دستگاه‌ها وماشین آلاتش را بیاورید.
سوال: یک شبه نیست ما چند سال است که باهم در مورد لوازم خانگی گفتگو می‌کنیم حداقل همین زمستان پارسال که حضرت آقا گلایه کردند در دیدار تولید کنندگان خودرو و لوازم خانگی که با وجود این همه حمایتی که صورت گرفته چرا باید کیفیت و قیمت لوازم خانگی داخلی هنوز مورد رضایت مردم نباشد.
پازوکی: شما کیفیت و قیمت را با تولید قاطی کردید.
سوال: پس کیفیت را چه کسی باید بالا ببرد؟
پازوکی: کیفیت را که گفتم بالا است الان شما تولید را گفتید، گفتید این آبمیوه گیری نیست من هم گفتم بله، ما تنوع در لوازم ریز خانگی مان متاسفانه خیلی پایین است، تنوع در یخچال و فریزر و لباسشویی خیلی بالا است یعنی شما می‌توانید بروید با سلیقه‌های مختلف و قیمت‌های مختلف یخچال فریزر و لباسشویی بخرید، ولی با قیمت‌های مختلف نمی‌توانید ساید بخرید با قیمت مختلف کولرگازی نمی‌توانید بخرید و آبمیوه گیری و مایکروفر با قیمت‌های مختلف نمی‌توانید بخرید، ولی جاروبرقی می‌توانید بخرید.
سوال: الان یک نفر می‌خواهد جهیزیه تهیه کند آیا همه همه اقلام زندگی اش را می‌تواند از تولید داخل انتخاب کند یا خیر؟
پازوکی: خیر نمی‌تواند.
سوال: چند درصدش را می‌تواند تهیه کند؟
پازوکی: ۹۰ درصدش را می‌تواند تولید داخل بخرد.
سوال: آن ۹۰ درصد را از لحاظ حجم یخچال و گاز می‌گویید یا نه از لحاظ تعداد می‌گویید؟
پازوکی: خیرعرض کردم سلیقه مهم است.
سوال: اصلا کاری به سلیقه نداریم فرض کنیم همه را می‌خواهد ایرانی بخرد.
پازوکی: اگر همه را بخواهد ایرانی بخرد صد در صد کالای ایرانی می‌تواند بخرد همه را می‌تواند بخرد از گوشت کوب برقی، توستر، آون توستر، مایکروفر، اجاق توکار، فر و مایکروفر توکار، یخچال فریزر ساید بای ساید، اجاق مبله، جاروبرقی
سوال: پس همه را می‌تواند از تولید داخل انتخاب کند؟
پازوکی: بله منتها تنوعی که فرمودید من حرف شما را قبول دارم، ببینید در واردات تنوع دنیا را شما در نظر بگیرید بعد دارید این را به تولید داخلی مختص می‌کنید، عرض کردم تولید داخلی این نیست که یک شبه بشود سرمایه گذاری کرد، الان دارند سرمایه گذاری می‌کنند آن امنیت اقتصادی که یک تاجر و یک تولید کننده باید داشته باشد امروز دارند به او می‌دهند منتها باید نظارت شود همانطور که می‌گویند به کاسب باید نظارت کنید، به تولیدات داخل کشور باید نظارت شود و به قیمتش هم باید نظارت شود.
سوال: الان اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی دست شما است، از اجناس ایرانی استفاده می‌کنید یا خیر از اجناس خارجی استفاده می‌کنید؟
پازوکی: خیلی‌ها این سوال را از من کرده اند، شفاف می‌گویم من ظرفشویی منزلم برای شرکت آبسال است، اجاقم برای شرکت اسنوا است و همیشه هم گفتم، من ۹۹ درصد اجناس داخل منزلم ایرانی است.
سوال: همچنان معتقد به این هستید حالا از طرف تولیدکنندگان، که همیشه مذاکرات را با آن‌ها دارید، واردات ممنوع باشد یا نه واردات باشد که رقابت پذیری در بازار بالا رود؟
پازوکی: رقابت پذیری، کیفیت کالا، تجارت آزاد باعث می‌شود که شما با تنوع سلیقه‌ای که دارید حق انتخاب داشته باشید، امروز آن فرصت به تولیدکننده‌ها داده شده است امروز چرا مردم قاچاق می‌خرند؟ دلیلش را ما پرسیدیم؟ شما نمی‌توانید سلیقه من را محدود کنید، تجارت آزاد باعث می‌شود تکنولوژی روز دنیا بیاید، ما امروز می‌گوییم قاچاق دارد می‌آید این قاچاق بیاید نهادینه شود کوله بر دارد می‌آورد، کوله بر قاچاقچی نیست، ته لنجی دارد می‌آید قاچاق نیست، همین را تجار می‌توانند تجاری که قبلا واردات لوازم خانگی داشتند می‌توانند بروند با دولت همکاری کنند با ضمانت این کالا را به مردم بفروشند. از وقتی که با ضمانت فروخته شود مردم دیگر دغدغه کالای فیک وغیررسمی ندارند.
سوال: الان باز همکاران من یک سایت تولید کننده شناخته شده را چک کردند همان کالای کوچک گوشت کوب برقی را که مثال زدید نیست، کل مدل هایش ناموجود است.
پازوکی: بله عرض کردم اگر بخواهید اسم می‌برم و آدرس هم می‌دهم فروشگاه خود شرکت است مردم می‌توانند بروند مراجعه کنند بخرند.
سوال: شاید اینترنتی نمی‌توانند بخرند.
پازوکی: من از مردم خواهش می‌کنم در فضای مجازی که می‌خواهند کالا بخرند، آن سامانه جامع گارانتی یادشان نرود، سامانه جامع تجارت، کد شناسه و کد رهگیری یادشان نرود.

ب-7029

ارسال نظرات