یادداشت/ مینا صدیقیان

یلدا، خداحافظی پاییز و سلام زمستان

خش خش برگ های زرد، زیر پای عابران کوی و برزن، جای خود را به صدای شرشر باران و سفیدی برف ها می دهند و این گونه است که صدای پای زمستان به گوش می رسد.
کد خبر: ۹۴۷۷۷۱۰
|
۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج، مینا صدیقیان به مناسبت شب یلدا در یادداشتی آورده است: پاییز آرام آرام‌ برگ های زردش را جمع می کند و در کوله بار خاطراتش می گذارد و آن را به نسیم چهارفصل می سپارد. خش خش برگ های زرد، زیر پای عابران کوی و برزن، جای خود را به صدای شرشر باران و سفیدی برف ها می دهند و این گونه است که صدای پای زمستان به گوش می رسد.

یلدا، خداحافظی پاییز و سلام زمستان

خداحافظی پاییز و سلام زمستان در طولانی ترین شبی اتفاق می افتد که از دیرباز آن را یلدا نامیده اند. البته این شب با تفاوت دقیقه ای، طولانی ترین شب سال است اما آنچه این شب را زیباتر و به یادماندنی تر می کند، بودن کنار یکدیگر بر سر سفره های سنتی و رنگارنگ یلداست که می تواند خاطره ساز باشد.

چه زیبا بودند سنت های گذشتگان ما، آن ها در این شب انار محبت، دانه می کردند و طراوت هندوانه را به سرمای دستان ما هدیه می دادند، کرسی هایی با دورچین های زیبا و سنتی و سینی بزرگ روی آن که با آجیل، تنقلات و دنیایی از خوراکی های رنگارنگ پر می شد و پدربزرگ خندان و مهربان که با حافظ خوانی، برایمان شیرین زبانی می کرد.

مادربزرگ با یک سینی چای خوشرنگ و قندپهلو آرام آرام به سمت کرسی می آمد و هر کس برای او جایی باز می کرد تا کنارش بنشیند. در این شب همه فارغ از غصه های روزگار دور هم جمع می شدند و از روزهای خوب خدا سخن می گفتند و هر کس به دور از پیچ و خم های زندگی، شنونده حرف های دیگری بود.

آن روزها یلدا طولانی ترین شب سال بود اما به سرعت می گذشت و شیرینی کنار هم بودن و لبخندهای زیبایش برای اهل خانه، ماندگار می شد. امروز چقدر جای بعضی چیزها خالی است؛ جای گلدان های شمعدانی مادربزرگ که چشم انتظاری هایش را با آن ها تقسیم می کرد، جای دعاهای پدربزرگ بر سر سجاده و …

اما این روزها فضاهای حقیقی و دلنشین خانوادگی، جای خود را به فضای مجازی و ارتباط های از راه دور داده اند. زمستان این روزها هم مانند گذشته سرد نیست اما مهم این است که تلاش کنیم دل هایمان به گرمی همان روزها باشد. یلدای مهتابی، شب تنهایی نیست بلکه بهترین زمان برای مرور و نیم نگاهی به خاطرات شیرین گذشته و چیدن آن ها روی طاقچه سنت ها و خاطره هاست.

یلدا مجالی برای من و تو، ما و شماست تا بهترین و شیرین ترین لحظات با هم بودن را به دور از فضای مجازی تجربه کنیم. یلدا صندوقچه خاطرات دیروز مادرها و مادربزرگ ها و پدرها و پدربزرگ هایی است که دیگر کنار ما نیستند؛ امروز کنار هم بودن ما فرصتی است که صندوقچه فرزندانمان را پر کنیم از لحظات خوب و به یادماندنی تا خاطره های فرداهای آن ها باشد.

انتهای پیام/ص

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار