مدیر آموزش و پرستاری مرکز جامع علمی کاربردی آسایشگاه خیریه کهریزک :

وزارت بهداشت گذراندن دوره های پودمانی در دانشگاه های علمی کاربردی را الزامی کند

مدیر آموزش مرکز جامع علمی کاربردی و مدیر پرستاری آسایشگاه خیریه کهریزک ، کمبود نیروهای مراقبت از سالمندان را یکی از چالش های مراکز نگهداری از سالمندان عنوان کرد و گفت: وزارت بهداشت باید طی کردن دوره های پودمانی در دانشگاه های علمی کاربردی را الزامی کند.
کد خبر: ۹۴۷۹۶۱۹
|
۰۹ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۳

 دکتر علیرضا معماری استاد دانشگاه و کارشناس ارشد پرستاری  افزود:  در حال حاضر در کشور با کمبود پرستار مواجه هستیم. حتی بیمارستان ها برای تامین نیروی پرستار دچار مشکل هستند و مراکز نگهداری از سالمندان نیز برای اینکه تامین نیروی مورد نیاز خود  مجبورند از گروه های دیگر مثل بهیاران و کمک بهیارها استفاده کنند.

وی اظهار داشت: سازمان بهزیستی در بخشنامه ای اعلام کرده است کاردان های مراقبت، کاردان های فوریت های پزشکی و رشته  های غیر مرتبط که تخصصی در حوزه پرستاری ندارند در خانه های سالمندان و آسایشگاه ها به عنوان پرستار کار کنند که این موضوع   برای سالمندان می تواند بسیار خطر آفرین باشد چون این افراد نه علم آن را دارند، نه دوره آن را دیده اند و نه مهارت انجام این کار را دارند.

دکتر  معماری تصریح کرد:  آموزش  رشته های کاردانی مراقبت سالمندان و  کارشناسی مراقبت سالمندان در دانشکده علمی کاربردی آسایشگاه خیریه کهریزک در حال برگزاری است که وزارت بهداشت می تواند دستورالعمل ها را تغییر داده و از نیروهای ماهر این مرکز بهره بگیرد. وی خاطرنشان کرد: سازمان بهزیستی با همکاری وزارت بهداشت می توانند روی این موضوع کار کنند و یک مقدار روی این دو رشته، سرفصل ها و طرح درس های آن تغییرات جزئی   بدهند چرا که دانشجویان این مرکز می توانند   در آینده برای خانه های سالمندان و مراکز سالمندی به عنوان مجرب ترین و بهترین نیروهای مراقبتی خدمت کنند.

این کارشناس ارشد پرستاری ، گفت: اکنون  بزرگترین چالش مراکز نگهداری سالمندان این است که   برای جذب نیروهای مراقب آسایشگاه های خودشان افراد بی تجربه   استخدام  می کنند که این یک فاجعه است چون تا زمانی که این افراد بتوانند کار یاد بگیرند باید به صورت تئوری و عملی مدتی کار کنند و در این مدت احتمال می رود  دست و پای سالمندان بشکند، بیمار خفه شود و عوارض دیگری که قابل پیش بینی نیست این در حالی است که دوره های پودمانی  360 ساعته در سازمان علمی کاربردی برگزار شده و وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی می توانند گذراندن این دوره ها را الزامی کنند  و به افرادی که این دوره را نگذرانده باشند مجوز استخدام به عنوان مراقب در آسایشگاه را ندهند.

  شایان گفتن است که ثبت نام دوره جدید دانشکده علمی کاربردی آسایشگاه خیریه کهریزک در رشته های کاردانی و کارشناسی آغاز شده است. علاقه مندان به ثبت نام می توانند تا هفدهم دی ماه فرصت دارند  به اسایشگاه خیریه کهریزک واقع در شهرری، کهریزک، بلوار دکتر حکیم زاده، مرکز آموزش علمی کاربردی آسایشگاه معلولان و سالمندان کهریزک مراجعه کنند یا با تلفن 56511350 تماس حاصل نمایند.

به فارغ التحصیلان این مرکز مدرک معتبر دانشگاه جامع علمی کاربردی مورد تایید وزارت علوم اعطا می گردد.

 

  گزارش: علی اشرف خانلری

 

 

 

ارسال نظرات