خبرهای داغ:
نشست یکشنبه‌های فیروزه‌ای؛

باید مخاطب را با شهید سلیمانی آشنا کنیم

روند نادرست چاپ کتاب درباره حاج قاسم سلیمانی در نشست یکشنبه‌های فیروزه‌ای مورد بررسی قرار گرفت.
کد خبر: ۹۴۸۰۵۹۱
|
۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰

روند نادرست چاپ کتاب درباره حاج‌قاسم/باید مخاطب را با شهید سلیمانی آشنا کنیم

به گزارش خبرگزاری بسیج، نشست یکشنبه‌های فیروزه‌ای با حضور خانم‌ها الهه آخرتی نویسنده کتاب‌های "هیچ چیز مثل همیشه نیست" و "حکایت زخم‌ها" و زینب عرفانیان نویسنده کتاب‌های "همسایه خانم جان" و "درگاه این خانه بوسیدنی" است و همچنین سارا عرفانی نویسنده کتاب‌های "قاف" و "شمرون کناردون" در حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.

الهه آخرتی در این نشست با اشاره به شهادت سردار سلیمانی و چاپ کتاب‌های متعدد راجع به این شهید بزرگوار، اظهار کرد: پس از شهادت حاج‌قاسم سلیمانی، با روند نادرستی از چاپ کتاب مواجه شدیم. درصد بالای این کتاب‌ها، کتاب‌سازی هستند و اصلا در خصوص حاج قاسم نیستند.

وی افزود: مخاطب، هنگامی که با حجم زیادی از آثار بی‌کیفیت مربوط به حاج قاسم سلیمانی روبه‌رو می‌شود، دلزده می‌شود و اگر در ادامه، کتاب خوبی هم منتشر شود، دیگر علاقه‌ای به مطالعه آنها پیدا نخواهد کرد. آخرتی گفت: پس، چاپ‌نشدن کتاب با موضوعی با این اهمیت، بسیار بهتر از انتشار آثاری بی‌کیفیت است.

آخرتی به کتاب قاف، برش‌هايی از خاطرات شهيد حاج قاسم سليماني نوشته سارا عرفانی اشاره کرد و ادامه داد: این کتاب محتوای قابل تاملی دارد. نویسنده در اثر دیده نمی‌شود و تمام تلاشش را کرده تا رویدادی از زندگی حاج قاسم را به مخاطب نشان بدهد.

وی با بیان اینکه حاج قاسم محدود به مرزهای ما نیستند و در حوزه لبنان و حزب‌الله هم شاخص هستند، افزود: این کتاب با پرداختن به جنگ ۳۳ روزه لبنان که گرایش به تشیع در این جنگ زیاد شد، نشان می‌دهد که حاج قاسم از روز اول تا پایان جنگ، در اتاق عملیات حضور داشتند و معادلات را تغییر دادند.

نویسنده و پژوهشگر حوزه مقاومت اضافه کرد: کتاب قاف، حاشیه ای نیست. زبان این کتاب روان، گویا و دلنشین است.

در ادامه این نشست، زینب عرفانیان با بیان اینکه بعد از شهادت حاج قاسم حدود ۷۰۰ جلد کتاب نوشته شده است و از میان آنها، کتاب "قاف" خودنمایی می‌کند، گفت: نوشتن این تعداد کتاب حتی برای ۱۰ سال بعد از شهادت حاج قاسم هم زیاد است و خواسته و ناخواسته ذهن می‌رود سمت اینکه این کتاب ها مصاحبه میدانی، تحقیق و پژوهش ندارند و در واقع، کتاب‌سازی شده‌اند.

عرفانیان به کتاب قاف اشاره کرد و ادامه داد: نویسنده در کتاب قاف، رمان‌نویسی خود را به رخ نمی‌کشد و کتاب مانند قایقی است که هم بزرگسال بر آن سوار می‌شود و هم نوجوان. محتوای کتاب، مناسب بزرگسال و تصویرگری آن مناسب نوجوان است. وی اضافه کرد: در این کتاب، محتوا و تصاویر به هم بافته شده‌اند، مکمل هم هستند و به خوبی، تصویرگری شده‌اند. عرفانیان گفت: روایت‌های کتاب از خود حاج‌قاسم است و همین موضوع، کتاب را لذت‌بخش کرده است.

این نویسنده با نقد کتاب قاف گفت: در این کتاب، جای پاورقی و زیرنویس خالی است تا وقتی خواننده‌ای حاج قاسم و جنگ را ندیده اما کتاب را باز می‌کند، در پاورقی با ایشان و جنگ ٣٣روزه لبنان آشنا بشود. به گفته وی، کتاب قاف شخصیت‌پردازی خوبی دارد و به ساخت قهرمانی واقعی در ذهن نوجوان کمک می‌کند.

سارا عرفانی نویسنده کتاب "قاف" نیز در ادامه این نشست گفت: کتاب قاف که درباره نقش حاج قاسم در جنگ ۳۳ روزه لبنان است، سال ۹۹ توسط انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شد. وقتی کتاب را دیدم، به‌دلیل تصویری‌گری که داشت با کتاب ارتباط برقرار کردم و این کتاب را دوست داشتم.

وی افزود: سه هفته قبل از سالروز شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی، انتشارات انقلاب اسلامی پیشنهاد بازنویسی کتاب را به من داد تا زبان کتاب روان‌تر شود؛ لذا پذیرفتم و ظرف دو هفته، بازنویسی کتاب "قاف" انجام شد و به چاپ رسید.

 

ب/2623

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار