حاج‌حسینی در نشست «بانوی وطن»:

نافهمی غرب از حقیقت اصلی انسان است/ با مکاتب فکری جهانی در مورد زن، به همگرایی نخواهیم رسید

پژوهشگر حوزه زن گفت: ما با مکاتب فکری جهانی، در مورد زن به همگرایی نخواهیم رسید. تمام گم‌گشتگی این مسیر، بر سر آبشخور اولیه یعنی تفاوت در تعریف مبنای انسان است.
کد خبر: ۹۴۸۵۴۷۶
|
۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۴

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، معصومه حاج‌حسینی پژوهشگر حوزه زن در نشست «بانوی وطن» که صبح امروز با حضور بانوان نخبه در سالن شهید سلیمانی واقع در مجتمع فرهنگی ولی‌عصر(عج) برگزار شد، اظهار کرد: یکی از دعوا‌های دنیای کنونی بر سر فرمولی است که طبق آن فرمول، جایگاه انسان را جانمایی کنند. اگر مبنای بحث انسان در هستی را مشخص کردیم، تکلیف مساله مرد و زن‌ نیز حل خواهد شد.

وی افزود: اگر در حوزه مبنایی با غربی‌ها هم‌قرائت شویم و به مشترکات جدی برسیم، ممکن است که دعوای ما با همدیگر حل شود. تا زمانی که این قرائت‌ها در اصول و کلیت تطبیق نداشته باشند، مشکل حل نمی‌شود. نافهمی غرب از حقیقت اصلی انسان و زن است.

حاج‌حسینی با بیان اینکه موضوعات مربوط به زنان نیاز به تبیین جدی دارند گفت: ما با مکاتب فکری جهان امروز، در مبنا تفاوت نگاه داریم و بر سر حقوق و تکالیف هم مشکل داریم. ما هرگز جزء کشور‌های قابل توسعه پنداشته نخواهیم شد چراکه با مقیاس غرب، ما در حال توسعه هستیم اما با معیار خودمان، توسعه یافته‌ایم.

پژوهشگر حوزه زنان تصریح کرد: ما با مکاتب فکری جهانی، در مورد زن به همگرایی نخواهیم رسید. تمام گم‌گشتگی این مسیر، بر سر آبشخور اولیه یعنی تفاوت در تعریف مبنای انسان است.

وی با بیان اینکه غربی‌ها با فهم خودشان از حقوق زن، قواره‌ای را به تن خود دوخته اند و آن را به عنوان حقوق زن معرفی می‌کنند، ادامه داد: همین الان در آمریکا خانه‌هایی را تحت عنوان «خانه عمر» ساختنه‌اند که کارکرد آنها این است که زن‌هایی که مریضی لاعلاج گرفته‌اند، به جایی دور از امکانات منتقل میکنند تا زود‌تر از دنیا بروند.

حاج حسینی اظهار کرد: توحش عجیبی در تاریخ غرب نسبت به زنان حکایت شده است و در دوران قبل از رنسانس، غربی‌ها زن را جز سرشماری نفوس حساب نمی‌آوردند. حتی مردان و حیوانات خانگی را می‌شماردند اما زن‌ها را نمی‌شمردند.

وی افزود: در برخی دوره‌های قحطی، زنان اروپایی مجبور بودند به حیوانات وحشی شیر بدهند. در غرب، ازدواجی تحت عنوان «ازدواج وحشی» وجود دارد که زن و مرد با همدیگر زندگی می‌کنند اما مرد‌ها نمی‌پذیرند که این ازدواج را در مراجع دولتی ثبت کنند چراکه نمی‌خواهند زن به حق و حقوقش برسد. 

پژوهشگر حوزه زنان با بیان اینکه عقبه فکری ما اباعبدالله(ع) است که گفتند ما اهل بیت در لحظه عقد، مهریه زن‌هامان را پرداخت می‌کنیم گفت: با این شرایط چگونه می‌توانیم ذیل کنوانسیونی قرار بگیریم که غربی‌ها با عقبه بد تاریخی‌شان در زمینه زن، آن را طراحی کرده‌اند. 

ارسال نظرات
آخرین اخبار