فرماندار یزد مطرح کرد؛

تفاوت قیمت آرد یارانه ای با آرد آزاد علت شلوغی نانوایی ها

فرماندار یزد گفت: اختصاص یارانه به نان به جای آرد باعث بسته شدن راه تخلف برخی نانوایان خواهد شد و همچنین باعث جمع شدن صف های طولانی نانوایی ها خواهدبود.
کد خبر: ۹۴۸۵۴۹۰
|
۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۲

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از یزد؛ سید محمدرضا مدرسی در گفتگو با خبرنگار ما، در رابطه با وضعیت نا به سامان نانوایی‌های یزد با وجود اقدامات صورت گرفته، اظهار کرد: تا زمانی که هر کیسه آرد یارانه‌ای با نرخ ۴۰ هزار تومان به نانوا داده شود و از آن طرف هر کیسه آرد در بازار آزاد با قیمت ۶۰۰ هزار تومان به فروش برسد، وضعیت فعلی نانوایی‌ها ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه نانوایان برای پخت نان با هزینه هایی، چون هزینه اجاره، آب، برق، گاز، حقوق کارگر و ... رو به رو هستند، تصریح کرد: در نگاه اول فروش آرد خارج از شبکه به صرفه و جذابیت بیشتری دارد به همین دلیل برخی نانوایان به مسئله فروش آزاد نان گرایش دارند تا بدون دردسر سود بیشتری کسب کنند.

مدرسی ادامه داد: به هرمیزان که نظارت‌ها افزایش پیدا کند، اما فروش آزاد آرد سود بیشتری داشته باشد وضعیت فعلی ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه ده‌ها پرونده تخلف با حکم پلمب، نصب بنر، جریمه‌های نقدی و ... در این زمینه داریم، افزود: با تمام اقدامات و برخورد‌های قهری صورت گرفته، ولی باز این تفاوت قیمت آرد یارانه‌ای و آرد آزاد انگیزه می‌دهد که برخی آرد یارانه‌ای که حق مردم هست را خارج از شبکه به اتباع غیر ایرانی، مصارف گاوداری‌ها، کارخانجات شیرینی‌سازی و ... عرضه کنند.

فرماندار یزد در رابطه با راه حل برای رفع این معضل ادامه داد: این مسئله تنها مختص استان یزد نیست و سراسر کشور به این مسئله مبتلا هستند؛ باید در سطح ملی تصمیم کلان گرفته شود. راه حلی که می‌تواند در سطح کشور اجرا شود، اختصاص یارانه به نان به جای آرد می‌تواند راه‌گشا باشد.

وی افزود: یعنی آرد را با قیمت آزاد به نانوا بفروشند و بر اساس تراکنش هر میزان که نانوا‌های ما پخت کردند، به آن‌ها یارانه اختصاص یابد تا درنهایت فروش آرد خارج از شبکه متوقف شود و هم اینکه مردم نان گران نخرند.

مدرسی ادامه داد: تخصیص یارانه به آرد با توجه به تفاوت زیاد قیمت آرد یارانه‌ای و آزاد و با توجه به اینکه نانوا تحت هر شرایطی یارانه آرد خود را دریافت کند راه را برای تخلف باز گذاشته است که اختصاص یارانه آرد به نان باعث بسته شدن راه تخلف برخی نانوایان خواهد شد.

وی در مورد تعداد پرونده‌های تخلف نانوایان تصریح کرد: طی بازرسی‌هایی که طی هفته‌های اخیر داشته ایم، بالای ۷۰ مورد تخلف داشته ایم؛ تعطیلی غیر مجاز، کم بودن وزن چانه، فروش آرد خارج از شبکه، قیمت غیر متعارف وبالاتر از نرخ مصوب از جمله تخلفات بوده است.

فرماندار یزد اظهار کرد: در حال حاضر ۵۳۷ واحد نانوایی در شهر یزد داریم که وصل شبکه نانینو هستند.

ارسال نظرات