خبرهای داغ:

کافه کتاب تالار حافظ اتاق نقد آثار جشنواره فیلم فجر در شیراز شد

آثار جشنواره فیلم فجر در کافه کتاب به نقد کشیده شد.
کد خبر: ۹۴۹۰۱۰۷
|
۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از فارس، سیدرسول موسوی‌نژادیان، اظهار کرد: برنامه‌ریزی‌ برای نقد ۱۰ فیلم حاضر در جشنواره انجام شده است و این برنامه ریزی برای فیلم‌های دیگر نیز انجام می‌شود و ۱۲ اثر از بین آثار حاضر در این جشنواره متعلق به انجمن سینمای جوانان است که نشان می‌دهد رویکرد جشنواره توجه به جوانان است و راه برای ورود جوانان نسبت به سال‌های گذشته باز شده است.

وی ادامه داد: در جشنواره فیلم فجر بخش فیلم کوتاه نیز در نظر گرفته شده و امسال حدود ۱۱ فیلم کوتاه در جشنواره حضور دارد که هفت فیلم کوتاه متعلق به شهرستان‌ها است؛ امیدواریم در سالهای آینده هم بخش فیلم کوتاه در استان‌ها برگزار می‌شود و با اعتقاد به اینکه امسال شاهد ایده‌های جدیدی در جشنواره هستیم، هر شب ساعت ۲۰ نشست نقد و بررسی فیلم شب گذشته در کافه کتاب تالار حافظ برگزار می‌شود.

معاون سینمایی فرهنگ و ارشاد فارس با اشاره به اینکه، جشنواره یاد شده در تالار حافظ و روز سوم به استقبال فیلم‌هایی از جمله « کت چرمی و سرهنگ ثریا» می رود که به ترتیب از ساخته های حسین میرزا محمدی و لیلی عاج هستند، گفت: در ادامه به گوشه ای از شرح آثاری می پردازیم که در نشت نقد و بررسی روز اول جشنواره در سینماهای سعدی و سالن های بنفش و نارنجی هنرشهر آفتاب با حضور علاقه مندان و سینماگران شیرازی مورد تحلیل و گفتگو توسط منتقدینی همچون استاد گروسی و شیشه‌گر، قرار گرفت.

فیلم «یادگار جنوب»؛ بازنده تنهاست!

پدرام پورامیری و حسین امیری دوماری فیلم‌سازان جوان سینمای ایران در دومین تجربه کارگردانی‌ مشترک‌شان به سراغ روایت قصه‌ای چندلایه و پرتعلیق رفته‌اند. فیلم سینمایی «یادگار جنوب» دومین ساخته مشترک حسین امیری دوماری و پدرام پورامیری در جایگاه کارگردان است. آنها در نخستین گام مشترک خود درام اجتماعی «جان‌دار» را روایت کردند و سپس به عنوان همکار حضور موفقی را در نگارش فیلمنامه‌های «شنای پروانه» و «یاغی» نشان دادند.

این دو کارگردان جوان این‌بار به سراغ روایت قصه‌ای چندلایه و پرتعلیق رفته‌اند. «یادگار جنوب» روایتی برآمده از متن زندگی است؛ روایتی آکنده از حرمان و فقدان، ناکامی و کامیابی، دلدادگی و شیدایی، بیم و امید، رفاقت و عداوت، عشق و نفرت، کینه و انتقام…

امیری دوماری و پورامیری برای شرح داستان تازه خود از بیانی نسبتا مغلق و ساختار غیرخطی بهره می‌گیرند. آنها قصه خود را با طمأنینه و بدون شتاب پیش می‌برند و به موازات پیشبرد داستان، اطلاعات لازم را تدریجا به تماشاگر ارائه می‌دهند تا مخاطب فیلم با شیبی ملایم در جریان جزئیات روابط، سوابق و انگیزه‌‌ شخصیت‌ها قرار گیرد و تا حد امکان در کشف معادلات داستان سهیم باشد. اگرچه ممکن است این نوع زمان‌بندی در ارائه اطلاعات و جزئیات مربوط به قصه نزد مخاطب عام کُند و ملال‌آور به‌نظر برسد و چه‌بسا لازم باشد برای اکران عمومی از تمهیداتی نظیر افزایش تمپوی روایت در بازتدوین بهره گرفت.

فیلم «بعد از رفتن» یکی از فیلم‌ اولی‌های جشنواره امسال است. رضا نجاتی یکی از فیلمسازان جوان و فیلم اولی جشنواره چهل و یکم فیلم فجر است. نگاهی به کارنامه کاری او پیش از ساخت نخستین فیلم بلندش نشان می‌دهد خیز او برای ساخت فیلم بلند از زمانی آغاز شد که تصمیم گرفت با گروه حرفه‌ای فیلم بسازد. نتیجه فعالیت او ساخت فیلم کوتاه ارفاق با بازی هوتن شکیبا بود که توانست جوایز مختلفی را از جشنواره‌های فیلم کوتاه دریافت کند.

تولید فیلم بعد از رفتن در سکوت خبری پیش رفت و به غیر از خلاصه داستانی که از سوی عوامل فیلم منتشر شده است اطلاعاتی دیگری در دسترس نیست. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: آرش بعد از مدت‌ها دوری به زادگاهش باز می‌گردد و به دنبال گمشده‌اش است… این فیلم، تولید بی‌سروصدایی داشت و حضور محمود بابایی در مقام تهیه‌کننده نشان می‌دهد هم تهیه‌کننده و هم کارگردان به دنبال کسب افتخار با فیلمشان هستند. محمود بابایی سال گذشته فیلم بدون قرار قبلی به کارگردانی بهروز شعیبی را تهیه کرده بود و امسال نیز بعد از رفتن را در جشنواره فیلم فجر دارد.

یادداشت کارگردان فیلم بعد از رفتن

از یک جایی، دیگر هر آنچه نیست، از تمام ما بیشتر است و دیگر مجالی نیست برای رقصیدن در رویاهای‌مان. تمام سال‌هایی که برای رسیدن به آرزوهای محال و ممکن به چنگ و دندان کشیدم، خودش را در یک چشم به هم زدن گذراند و شد؛ بعد از رفتن.

فیلم «شماره 10»

به تهیه کنندگی ابراهیم اصغری و کارگردانی حمید زرگرنژاد است. داستان این فیلم ایرانی از این قرار است که استوار اکبری در سال پایانی جنگ به اسارت نیروهای  عراقی درآمده و در جریان انتقال به خاک عراق چندین فرار ناموفق را تجربه کرده است. انتقال او به زندانی با نام قفس امن و آشنایی اش با احمد و محمود رادیو سبب می‌شود تا نقشه جدیدی برای فرار از زندان باهدف اعلام نام 42 اسیر ایرانی که رژیم بعث آنها را مخفی و از اعلام نامشان به صلیب سرخ خودداری کرده طراحی شود. استوار اکبری در این مسیر حوادث زیادی را پشت سر می‌گذارد.

ابراهیم اصغری، تهیه کننده فیلم گفته: سینمای ایران و نسل جوان به قهرمان نیاز دارد من در کار قبلی و این کار سعی کردم به سمت فیلم قهرمان محور پیش روم. داستان براساس مستنداتی شکل گرفت که به بهترین قهرمانان معاصر می پردازد. قصه شماره 10 براساس تحقیقاتی که دوست عزیزم در سال های گذشته انجام داد شکل گرفت و بعد از بازنویسی های متعدد به فیلمی که دیدید رسید. می‌خواستیم قهرمان را در انتها به یک پهلوان تبدیل کنیم که به نظرم ما ایرانی ها به پهلوانان عرق خاصی داریم و امیدواریم در ذهن مخاطب هم این ذهنیت شکل بگیرد و به الگوسازی برای نسل جوان کمک کند.

سرهنگ ثریا؛ مادری شکست ناپذیر

لیلی عاج در فیلم سینمایی « سرهنگ ثریا» به سراغ موضوع تلخ و حساسی رفته است، اما با انتخاب بازیگران و کارگردانی خوب توانسته تا حد زیادی موفق باشد.

«سرهنگ ثریا» اولین فیلم بلند سینمایی به نویسندگی و کارگردانی لیلی عاج، تنها بانوی کارگردان در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر، است. در این فیلم ژاله صامتی در نقش ثریا، وحید آقاپور، حمیدرضا محمدی، دیبا زاهدی و شهروز آقایی­پور ایفای نقش می‌­کنند. تهیه ­کننده­ سرهنگ ثریا جلیل شعبانی است که پیش از این فیلم مهمِ منصور را در کارنامه­ کاری خود دارد.

نام کمال تبریزی در مقام مشاور کارگردان به اهمیت فیلم افزوده‌­است. این فیلم به عنوان تازه‌­ترین محصول سازمان هنری رسانه‌­ای اوج، از زاویه‌­ای متفاوت به حضور منافقین در پادگان اشرف پرداخته‌­است. فیلم سینمایی «سرهنگ ثریا» روایت رنج خانواده‌هایی است که بعد از سقوط صدام، به مقر قرارگاه اشرف رفته‌­اند تا فرزندشان را که سال‌هاست ندیده‌­اند ملاقات کنند، اما جز درد چیزی نصیبشان نمی‌­شود.

ادای دین «هوک» به سیستان و بلوچستان/ اولین تصویر فیلم حسین ریگی منتشر شد

اولین تصویر فیلم سینمایی «هوک»، به کارگردانی حسین ریگی و تهیه‌کنندگی علی آشتیانی‌پور با تصویری بکر از سیستان و بلوچستان رونمایی شد.  فیلمنامه این فیلم را که از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی است، مهدی تراب‌بیگی به نگارش درآورده و در خلاصه داستان آن آمده است: دو برادر ورزشکار بلوچ برای رسیدن به آرزوهای بلندپروازانه خود تلاش می‌کنند. امیر جعفری، رویا تیموریان، امیرمهدی ژوله، علیرضا جعفری، علی اوسیوند، مهتاب ثروتی، محسن آشتیانی‌پور، سبحان رخشانی، آرزو تاج‌نیا، سعید رضایی‌کیا و… بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

فیلم پرونده باز است کیومرث پوراحمد

فیلم پرونده باز است به کارگردانی کیومرث پوراحمد و تهیه‌کنندگی علی قائم مقامی است و بخش عمده‌ای از این فیلم در زندان قزل حصار و کانون اصلاح و تربیت فیلمبرداری شده است.

کیومرث پوراحمد قدیمی‌ترین فیلمسازی است که در جشنواره چهل و یکم فجر با فیلم پرونده باز است حضور دارد. پوراحمد که سابقه ساخت آثار ماندگاری همچون قصه‌های مجید، خواهران غریب، به خاطر هانیه و شب یلدا را در کارنامه کاری‌اش دارد در چند سال اخیر نتوانست آثاری هم‌رده فیلم‌های پیشین خود بسازد. حالا او با این فیلم سراغ یکی از پرونده‌های جنایی و پرحاشیه در دهه ۸۰ رفته است. شاید این فیلم یادآور سریال خوب سرنخ باشد که پوراحمد تصویر جذابی از پلیس ایرانی با بازی جهانبخش سلطانی ارائه کرده بود.

داستان فیلم پرونده باز است برگرفته از پرونده‌ای جنایی و پرحاشیه در دهه ۸۰ است. در این فیلم که فضای جنایی و ملتهب دارد، یک نوجوان ۱۵ ساله مرتکب قتل شده و حالا در انتظار حکم دادگاه است. بازیگران فیلم پرونده باز است: پژمان بازغی، محمدرضا غفاری، نسیم ادبی، حسین پاکدل، شادی مختاری، علی باقری، سام قریبیان، مه‌لقا باقری. بازیگران نوجوان پویا نجفی، راشین ربی، مهبد جهان‌نوش، محمدمتین ستاری.

فیلم هایپاور

فیلم هایپاور ساخته هادی محمدپور به موضوع دفاع مقدس می‌پردازد. هادی محمدپور کارگردان فیلم هایپاور جزو فیلمسازان اول جشنواره فجر است. او که پیش از این در حوزه فیلم کوتاه فعالیت می‌کرده است در نخستین تجربه فیلمسازی به سراغ یک فیلم جنگی رفته و از رشادت‌های پدافند هوایی اصفهان در دوران ۸ سال دفاع مقدس صحبت کرده است.

داستان نقش پدافند هوایی ارتش در عملیات والفجر هشت و طرح ابتکاری شهید منصور ستاری. هایپاور دومین فیلم با موضوع زندگی حرفه‌ای شعید منصور ستاری است. فیلم منصور ساخته سیاوش سرمدی که در جشنواره سی‌ونهم حضور داشت هم به زندگی و فعالیت‌های این شهید والامقام می‌پردازد.

فیلم روایت ناتمام سیما

روایت ناتمام سیما سومین ساخته علیرضا صمدی که با حمایت بنیاد سینمایی فارابی فیلم روایت ناتمام سیما را به تهیه‌کنندگی مجید رضابالا ساخته است. این فیلم، سومین اثر سینمایی علیرضا صمدی پس از «بی‌نامی» و «صحنه‌زنی» محسوب می‌شود.

در خلاصه داستان آمده است: «قرار نیست بخاطر بی‌آبرویی گذشته تو ما بی‌آبرو بشیم…»؛ دکتر آرش سمین زندگی موفقی دارد که خبری در فضای مجازی، شرایط خانوادگی او را دستخوش تغییر می‌کند. همانطور که از نام فیلم پیدا است یک داستان شخصیت محور دارد و درباره شخصیتی به نام سیما است که اتفاقات پیرامون او محور اصلی درام داستان است. او تلاش می‌کند بی‌گناهی خودش را اثبات کند.
 
در آغوش درخت؛
فیلم سینمایی «در آغوش درخت» اولین تجربه کارگردانی سینمایی بابک خواجه پاشا است. مارال بنی آدم، جواد قامتی، روح الله زمانی، اهورا و رایان لطفی در این فیلم سینمایی ایفای نقش می کنند که یک درام خانوادگی است و دغدغه های یک زوج ایرانی و فرزندانشان را با روایتی ساده بیان می کند. محمدرضا مصباح تهیه کننده و سجاد نصرالهی نسب مجری طرح و سرمایه‌گذار این فیلم هستند.
 
معرفی و حاشیه های فیلم چرا گریه نمی‌کنی؟
چرا گریه نمی‌کنی دومین فیلم علیرضا معتمدی است . علیرضا معتمدی نویسنده و منتقد پیشین سینمای ایران در جشنواره امسال دومین فیلمش با نام چرا گریه نمی‌کنی را ارائه کرده است. فیلمی که با حضور تعداد زیادی از بازیگران به یکی از فیلم‌های مهم جشنواره تبدیل شده است و در داستانش؛ علیرضا بعد از از دست دادن برادرش نمی‌تواند گریه کند. دوستانش با راه‌های مختلف از او دعوت می‌کنند تا گریه کند.
 
به گزارش بسیج، بیست و دومین جشنواره فیلم فجر شیراز در تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و سالن های بنفش و نارنجی هنرشهر آفتاب تا 24 بهمن‌ماه جاری ادامه دارد.
انتهای پیام/
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار