رویداد اردبیل 2023؛ فرصتی برای گردشگری که نباید از دست داد

رویدادی که از آن به‌عنوان فرصتی برای معرفی اردبیل و حتی ایران در سطح بین‌المللی یاد می‌شود. این رویداد فرصتی برای جذب گردشگر و شناساندن ظرفیت‌ها و فرصت‌های اردبیل در سطح بین‌المللی است .
کد خبر: ۹۴۹۲۵۵۱
|
۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۴

رویداد اردبیل 2023؛ فرصتی برای گردشگری که نباید از دست داد

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل|کبری عزیزی: در سومین نشست وزاری گردشگری کشورهای عضو اکو در شهر خجند تاجیکستان در سال ۱۳۹۸، اردبیل به‌عنوان پایتخت گردشگری اکو در سال ۲۰۲۳ انتخاب شد و دقیقا بعد از آن، آمادگی شهر کلید خورد. هر چند به‌نظر می‌رسد اردبیل آن‌چنان که باید برای این رویداد آماده می‌شد، آماده نشده ولی اقداماتی هم صورت گرفته است.

سازمان همکاری اقتصادی (اکو) با دارا بودن ۱۰ عضو از کشورهای ایران، ترکیه، پاکستان، قرقیزستان، قزاقستان، ترکمنستان، ازبکستان، آذربایجان، تاجیکستان، افغانستان با هدف گسترش تجارت درون‌منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و نیز ارتقای شرایط برای توسعه اقتصادی پایدار و افزایش سطح زندگی و رفاه مردم، تنها سازمان بین‌المللی محسوب می‌شود که دبیرخانه آن در ایران واقع است. 

حال اردبیل در رویداد ۲۰۲۳ به مدت یک سال به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو انتخاب شده است که این فرصتی تاریخی و منحصر به‌فرد برای معرفی قابلیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری استان اردبیل به شمار می‌آید و بدون شک باتوجه به این‌که اردبیل، جاذبه‌های تاریخی و طبیعی منحصر به‌فردی دارد می‌تواند برای گردشگران کشورهای عضو اکو جذابیت ویژه‌ای داشته باشد.

بدون شک میزبانی و معرفی غنا و نعمات طبیعی و تاریخی، ظرفیت‌ها و قابیلت‌های گردشگری و سرمایه‌گذاری استان به جهانیان و گام برداشتن جهت رونق اقتصادی منطقه؛ نیاز به همدلی و همکاری تمامی دستگاه‌های اجرایی و مسئولان استانی و کشوری را دارد. به‌نظر می‌آید تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط پای‌کار آمده و با تمام توان در کنار اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایستاده‌اند؛ تاکنون جلسات متعددی برای میزبانی این رویداد برگزار شده است.

عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مردادماه سال جاری در کشور به اردبیل با اشاره به رویداد مهم اردبیل ۲۰۲۳ یعنی معرفی اردبیل به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو در سال میلادی ۲۰۲۳ از بررسی و تصویب و اختصاص  اعتبار مناسبی برای برنامه‌های برگزاری این رویداد خبر داد.

وی ادامه داد: استان اردبیل با وجود اینکه دارای مزیت های مختلفی در حوزه ماموریت وزارت میراث فرهنگی است، اما دچار عقب ماندگی تاریخی در حوزه سرمایه گذاری و زیرساخت ها است.

ضرغامی با اشاره به بازدیدهای خود در استان اردبیل اضافه کرد: با بررسی‌های انجام شده درباره آخرین شرایط توسعه گردشگری استان، وظایف‌مان برای توسعه گردشگری اردبیل روشن‌تر شد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: پتانسیل‌های اردبیل در حوزه گردشگری و میزان علاقه گردشگران برای حضور در این استان، مطالبه به حقی را برای مردم استان ایجاد کرده تا با تقویت زیرساخت ‌ا و سرمایه گذاری در حوزه گردشگری شرایط بهتری در استان ایجاد شود.

ضرغامی همچنین با اشاره به حمایت وزارت میراث فرهنگی از سرمایه گذارهای حوزه گردشگری در استان اردبیل گفت: با توجه به گزارش خوبی که در مورد راههای استان ارائه شد، به نظر می رسد شرایط گردشگری استان در حال بهبود است و مشکلاتی هم در حوزه پروازها وجود دارد که شخصا پیگیری خواهم کرد.

مشکل بوجه‌ای برای اجرای برنامه‌ها نخواهیم داشت

در همین روزهای اخیر، باتوجه به این‌که دومین کنفرانس بین‌المللی چالش‌ها و راهکارهای مدیریت توسعه گردشگری پایدار با همکاری دانشگاه محقق اردبیلی و در راستای رویداد اردبیل ۲۰۲۳ پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو برگزار می‌شود، پوستر این کنفرانس نیز رونمایی شد.

در این جلسه رونمایی، علی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری کشور گفت: مهمترین اولویت اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اردبیل اجرای رویداد اردبیل ۲۰۲۳ پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو باشد.

وی افزود: همه در این برهه از اداره‌کل استان انتظار دارند در مورد رویداد اردبیل ۲۰۲۳ پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو عملکرد خوبی داشته باشد و ما در این زمینه همراه اداره‌کل هستیم تا بهترین استفاده را از اردبیل ۲۰۲۳ داشته باشیم.

معاون گردشگری کشور تاکید کرد: رویداد اردبیل ۲۰۲۳ فرصت بسیار مهمی است، هیچ کاری در راستای رویداد اردبیل ۲۰۲۳ نباید بخاطر مسائل مالی متوقف شود و ما آماده کمک به برگزاری این رویداد با تامین منابع هستیم.

اردبیل ۲۰۲۳ فرصتی برای ایجاد پیوندهای فرهنگی است

سیدحامد عاملی استاندار اردبیل، رویداد بین‌المللی اردبیل ۲۰۲۳ پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو فرصت مناسبی برای ایجاد پیوندهای فرهنگی بین کشورهای عضو اکو عنوان کرد که می‌تواند موجب توسعه گردشگری استان باشد.

وی افزود: در طول ارویداد اردبیل ۲۰۲۳ باید به فکر افزایش سهم گردشگری خارجی برای استان باشیم که با توجه به نزدیکی کشورهای عضو اکو به اردبیل و جمعیت زیاد این کشورها فرصت مناسبی برای این اتفاق است.

استاندار اردبیل تاکید کرد: درخواست کنونی ما از وزارت میراث‌فرهنگی تشکیل ستاد ملی رویداد اردبیل ۲۰۲۳ و تخصیص اعتبارات ملی برای برگزاری این رویداد است که باید در سطح ملی پیگیری شود.

وی ادامه داد: میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از محورهای اصلی توسعه استان اردبیل است و همزمان با رویداد اردبیل ۲۰۲۳ توجه به بحث سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری نیز از مواردی است که باید اتفاق بیفتد.

آماده‌سازی شهر اردبیل برای برگزاری رویداد اردبیل ۲۰۲۳

محمود صفری شهردار اردبیل در خصوص این رویداد گفت: مجموعه شهرداری با توجه به شروع رویداد اردبیل ۲۰۲۳ پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو در آماده کردن شهر برای این رویداد و اتمام پروژه‌های عمرانی عزم جدی دارد.

وی افزود: ساماندهی وانت‌های میوه فروشی مستقر در خیابان‌های شهر یکی از برنامه‌های شهرداری برای بهبود منظر شهری است که در این راستا برنامه جدی داریم و محل‌هایی را برای این مورد در نظر گرفته‌ایم که باید با گذر زمان این موضوع رفع شود.

  شهردار اردبیل ادامه داد: سرویس‌های بهداشتی عمومی شهر اردبیل یکی دیگر از نیازهای اساسی برای میزبانی از مسافران است که در این راستا اکثر سرویس‌های عمومی ساماندهی شده‌اند و مابقی نیز تا شروع رویداد آماده می‌شوند.

صفری بیان کرد: در حوزه تبلیغات شهری و محیطی، شهرداری اردبیل آمادگی دارد از تمام امکانات در جهت مردمی سازی رویداد استفاده کند. 

وی با اشاره به آمادگی شهرداری جهت انجام وظایف خود جهت میزبانی شایسته، تصریح کرد: در ردیف بودجه ۱۴۰۱ شورای شهر اردبیل، مبلغی برای رویداد ۲۰۲۳ در نظر گرفته شده بود که این امر در ردیف بودجه ۱۴۰۲ نیز در نظر گرفته می‌شود.

شهردار اردبیل با اشاره به پروژه‌های شهرداری جهت آماده‌سازی شهر برای رویداد ۲۰۲۳، گفت: نصب اِلمان‌ها متناسب با فرهنگ و سنت اردبیل، بهسازی ورودی‌های شهر، آماده‌سازی مجموعه گردشگری شورابیل، ایجاد پارک‌های متعدد در مناطق مختلف شهری و رنگ‌آمیزی و نوسازی جدول‌ها تنها بخشی از اقدامات شهرداری برای این میزبانی است.

صفری بیان کرد: ما در شهرداری اردبیل به اهمیت گردشگری واقف هستیم و هر رویدادی که با محوریت گردشگری در شهر اردبیل برگزار شود با اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همکاری می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری فارس؛ رویداد گردشگری ۲۰۲۳ فرصتی برای جذب گردشگر و شناساندن ظرفیت‌ها و فرصت‌های اردبیل در سطح بین‌المللی است، امید که متولیان این امر با برنامه‌ریزی پیش رفته و از این ظرفیت بهره ببرند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار