رشد ۴۰۰ درصدی برگزاری دوره های آموزشی جامعه کارگری سیستان و بلوچستان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان از افزایش برگزاری دوره های آموزشی برای کارگران و کارفرمایان در این استان خبر داد.
کد خبر: ۹۴۹۳۵۴۹
|
۲۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۱

به گزارش خبرنگار بسیج از زاهدان، حامد آرامش افزود: تا پایان دی ماه امسال، حدود ۲۷ هزار نفر ساعت آموزش ایمنی و بهداشت کار در استان برای کارگران و کارفرمایان توسط بازرسان کار و مجریان مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار برگزار شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ارائه آموزش ها رشدی معادل ۴۰۱ درصد را نشان می‌دهد.

وی تاکید کرد: ایمنی و بهداشت محیط کار از مهم ترين مسائلي است كه هر فرد در هر سطحي در محيط كار و زندگي بايد بدان توجه کند و غفلت از آن باعث صدمات و ضايعات جبران ناپذيري می شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان خاطرنشان کرد: آموزش های ایمنی و بهداشت کار نقش مهم و موثری در در ارتقای فرهنگ ایمنی و کاهش حوادث ناشی از کار دارد، بنابراین ارائه این آموزش ها بطور ویژه در دستور کار اداره بازرسی کار این اداره کل قرار دارد.

آرامش گفت: متقاضیان آموزش ایمنی، می توانند با مراجعه به سامانه جامع روابط کار، زیر سامانه کاردان، قسمت تقویم آموزشی، برای شرکت در دوره ها نام نویسی کنند. این دوره ها به دو صورت مجازی و حضوری برگزار می شود.

وی در تشریح مواد یک تا پنج آیین‌‌نامه آموزش ایمنی کارفرمایان، کارگران و کارآموزان، اظهار داشت: طبق این مواد قانونی، کارفرما یا نماینده وی مکلف است پیش از راه‌اندازی کارگاه، دوره‌های آموزش عمومی ایمنی متناسب با نوع کار را بگذارد. در مورد کارگاه‌هایی که قبل از تصویب این آیین‌نامه راه‌اندازی شده‌اند، کارگران و کارآموزان شاغل می‌بایست دوره‌های آموزش ایمنی را طی کرده و گواهینامه مربوطه را دریافت کنند. همچنین در مورد کارگاه‌هایی که قبل از تصویب این آیین‌نامه راه‌اندازی شده‌اند، کارفرمایان مکلفند دوره‌های آموزش عمومی ایمنی را نیز طی کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اضافه کرد: در مواردی که کار از طریق پیمانکاری انجام می‌گیرد، کارفرما و یا صاحب کار مکلف است قبل از انعقاد قرارداد از پیمانکاران و کارگران تحت پوشش آنها، مستندات آموزش ایمنی را نیز اخذ کند. ضمنا کارفرما مکلف است پیش از بکارگماردن کارگران و کارآموزان نسبت به ارائه آموزش‌های ایمنی متناسب با نوع کار به آنان از طریق مراجع ذیصلاح اقدام کند.

ارسال نظرات