پایان پنجمین دوسالانه عکس نور به میزبانی شیراز

طی آئینی با حضور معاون پارلمانی رئیس‌جمهور و استاندار فارس، پنجمین دوسالانه عکس نور به انجام رسید.
کد خبر: ۹۴۹۳۵۷۶
|
۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۶:۵۶

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج؛ عصر پنجشنبه ۲۷ بهمن، طی آئینی با حضور سید محمد حسینی؛ معاون رئیس جمهور و محمدهادی ایمانیه استاندار فارس و محمدحسن اسدی شهردار شیراز، برگزیدگان پنجمین جشنواره عکس نور معرفی و از آنان تجلیل شد

سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور در این مراسم با بیان اینکه نقش هنرمندان در رشد و تعالی جامعه مهم است، گفت: یک عکس، یک فیلم سینمایی و یک صحنه می‌تواند تأثیرگذار باشد، تحول بزرگی ایجاد کند و همواره در ذهن باقی بماند؛ بدون شک این امر با اندیشه و فکر محقق می‌شود.
 
وی با بیان اینکه هنر نقش مهمی در جامعه دارد، گفت: اگر یک حقیقت، ایده و سخنی عادی بیان شود هیچ جاذبه‌ای ندارد و مورد توجه قرار نمی‌گیرد.
 
حسینی با اعتقاد به اینکه قرآن یک اثر هنری است،گفت: قرآن هم هنرمندانه بیان شده و باعث مجذوب شدن خوانندگان می‌شود. حتی مشرکان مکه، قرآن را مخفیانه گوش می‌دادند و مجذوب و شیفته قرآن می‌شدند.
 
معاون پارلمانی رئیس جمهور با بیان اینکه هنرمندان نقش مهمی در جامعه ایفا می‌کنند، گفت: در دوران انقلاب تحول بزرگی در عکاسی رخ داد و در دوران انقلاب تصاویری گرفته شد که تاریخی و ماندگار شدند. در دوران جنگ هم تصاویر ماندگاری خلق شد؛ همچنین تصاویر به جا مانده از شهید سردار قاسم سلیمانی که نامش در دنیا بلند آوازه است نیز تاثیر بسیاری بر روی مردم گذاشته است و پیام زیادی به دنبال داشته است.
 
وی با اشاره به اینکه یک تصویر می‌تواند بسیار گویا، مفاهیم را منتقل کند، به موضوع این جشنواره اشاره و اضافه کرد: تحکیم خانواده و صفا و صمیمیت خانواده های ایرانی بسیار مغتنم است. غربی‌ها تلاش می‌کنند فرهنگ خود را به دنیا تسری بدهند و پس از کودتای ۲۸ مرداد آمریکایی ها درصدد بودند که ارزش‌های خود را در دنیا ترویج دهند این در حالی بود که خانواده در غرب دچار فروپاشی شده است.
 
حسینی بیان کرد: دشمنان وقتی دیدند در میدان نبرد نمی‌توانند حریف ما باشند، از طرق دیگر وارد شدند تا شرایطی فراهم کنند تا ما دست از فرهنگ غنی و زیبای خود برداریم و رهرو راه آنها باشیم.
 
معاون پارلمانی رئیس جمهور با بیان اینکه اگر کانون خانواده آسیب دید یک جامعه آسیب می‌بیند، گفت: اگر کانون خانواده گرم باشد و خانواده کانون ایمان، صداقت، انفاق و ادب باشد تاثیرات مثبتی در جامعه بسیاری به دنبال دارد.
 
وی با اشاره به اینکه این جشنواره کار ارزشمندی در بحث سبک زندگی و خانواده انجام داده است، گفت: در بحث سبک زندگی دست نیاز به سوی هنرمندان دراز می‌کنیم چراکه در گذشته بحث این بود که فرزند کمتر موجب زندگی بهتر می‌شود و برنامه های تلویزیونی برای ترویج این فرهنگ ساخته شد و تعلیماتی در این زمینه شکل گرفت‌. در آن مقطع زمانی درصدد بودند که این موضوع در جامعه جا بیفتد که خانواده‌های پرجمعیت مشکل دارند و مردم هم تحت تاثیر قرار گرفتند اما این موضوع در حال حاضر به عنوان یک آسیب جدی و چالش در کشور مطرح است.
 
حسینی عنوان کرد: هنرمندان باید در این موضوع ورود کنند؛ هر چه در این باره دانش و بینش ما افزون شود تأثیر بیشتر و بهتری خواهد داشت.
 
وی با بیان اینکه هر حرکتی نیاز به شناخت و معرفت دارد، گفت:کسی نمی‌تواند بگوید من پیرو مکتب اهل بیت (ع) هستم با اما در عمل با معاندین، منافقین، سلطنت طلب، جاسوس و ساواکی همراه و همگام باشد.
 
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با بیان اینکه خط فکری انسان باید مشخص باشد، گفت: هرگونه همنوایی و همراهی با چنین افرادی که با دشمنان نظام همراهی می‌کنند پیامدهای ناخوشایندی به دنبال دارد.
 
حسینی خاطرنشان کرد: هنرمندان باید دائما در حال مطالعه و تعامل باشند تا هنر آنها تأثیرگذار باشد و بتوانند اهداف بلند را دنبال کنند؛ کسانی موفق هستند که همواره در حال خودسازی هستند. سردار سلیمانی یک نمونه از این افراد موفق بود.
 
وی با اشاره به اینکه وقتی انسان در مسیر حق حرکت می‌کند درهای عنایت الهی هم به روی او باز می‌شود، گفت: یکی از آفت‌هایی که هنرمندان با آن مواجه می‌شوند این است که در مقطعی کارهای هنری انجام می‌دهند و آثار آنها مورد اقبال مردم قرار می‌گیرد و سپس خیال می‌کنند دیگر نیاز به پژوهش، تحقیق و مطالعه ندارند و همین باعث نزول آثار هنری آنها می‌شود. درواقع حالت پویایی در این هنرمندان وجود ندارد.
 
معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: اگر هنرمندان می‌خواهند آثار فاخر و تأثیرگذاری خلق کنند باید پشتوانه فکری عمیقی داشته باشند. یک عکس، یک فیلم سینمایی و یک صحنه می‌تواند تأثیرگذار باشد، تحول بزرگی ایجاد کند و همواره در ذهن باقی بماند؛ بدون شک این امر با اندیشه و فکر محقق می‌شود.
 
حمایت مدیریت شهری از رویدادهای هنری
 
شهردار شیراز نیز گفت: عکاسی زبان بین‌المللی و به اشتراک گذاشتن عواطف انسانی است؛ گاهی یک عکس چنان تأثیری بر اذهان عمومی می گذارد که صدها سخنرانی از بیان آن عاجز است.
 
محمدحسن اسدی ادامه داد: استفاده هوشمندانه از هنر عکاسی افزون بر انتقال پیام، در توسعه تمامی حوزه ها مؤثر است؛ عکس و عکاسی به بخش جداناشدنی از زندگی ما تبدیل شده است و اهمیت آن تا بدان حد است که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است.
 
وی اضافه کرد: می توان با یک یا چند عکس مفاهیم گوناگون تاریخی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را به نمایش گذاشت؛ عکس زیباترین جلوه های حضور مردم در رویدادها و مناسبت‌ها را نمایش می‌دهد؛ عکس‌های زیبایی از دفاع مقدس، مناظر و طبیعت، ابنیه و آثار تاریخی، فرهنگی و مذهبی، حوزه‌های اجتماعی و شهروندی، موضوعات شهری و فرهنگی و آداب و رسوم و فرهنگ ناملموس توسط هنرمندان خوش ذوق خلق شده است.
 
اسدی با بیان اینکه با توجه به میزان تأثیرگذاری و ضریب نفوذ عکاسی برگزاری رویدادهایی از این دست بیش از بیش اهمیت دارد، گفت: شهرداری شیراز حمایت خود را از فعالان این عرصه و اجرای اینگونه جشنواره‌ها به ویژه برگزاری رویداد ترویج فرهنگ شهروندی، رونق گردشگری و توسعه و پیشرفت فرهنگی و اجتماعی اعلام می‌کند.
 
شهردار شیراز گفت: جشنواره ملی عکس نور که در این دوره با موضوع تخصصی خانواده با نشاط ایرانی پرداخته از جشنواره‌های معتبر کشور است که باعث افتخار است که شهرداری در برگزاری این رویداد مشارکت دارد.
 
جانشین سپاه فجر فارس هم اظهار کرد: در سومین حرم اهل بیت (ع) میزبان هنرمندان در این رویداد هستیم ؛ هرچند برنامه های متعددی در این استان به همت هنردوستان و فرهنگ دوستان در زمینه‌هایی مختلف هنری برگزار می‌شود و می‌توان این اتفاق خوب را به فال نیک گرفت.
 
سردار حسن عبدالله‌زاده با بیان اینکه‌ موضوع این جشنواره در رابطه با رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در موضوع سبک زندگی است، گفت: نگاه رهبر به بحث خانواده نگاه تمدنی است.
 
وی با اشاره به بهره‌گیری ابزار هنر برای ترویج مسائل مربوط به سبک زندگی، گفت: بحث جمعیت، سبک زندگی، انضباط اجتماعی و مسائل مربوط به طلاق از مباحث مورد توجه رهبر معظم انقلاب است؛ این جشنواره نیز در راستای دغدغه رهبر معظم انقلاب این فراخوان را مطرح کرد تا بتواند از این طریق به بحث خانواده و جمعیت کمک کنند.
 
عبدالله‌زاده با اشاره به اینکه کارگروه‌های مختلفی در این زمینه تشکیل شده است، گفت: با زبان هنر و قالب‌های هنری بسیاری موضوعات را می‌توان مطرح کرد و انتقال مفاهیم جامعه از طریق هنر تأثیر گذاری بیشتری در جامعه خواهد داشت.
ارسال نظرات