یادداشت/ حجت الاسلام علی ترکاشوند

شاخص ترین ویژگی یک پاسدار و شاخص ترین مؤلفه فرهنگ پاسداری «معنویت» است

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه امام حسین(علیه السلام) در یادداشتی آورده است: بی گمان شاخص ترین ویژگی یک پاسدار و شاخص ترین مؤلفه فرهنگ پاسداری «معنویت» است.
کد خبر: ۹۴۹۴۷۲۱
|
۰۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج، حجت الاسلام علی ترکاشوند، مسئول دفتر نمابندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه امام حسین(علیه السلام)  به مناسبت سالروز میلاد امام حسین(علیه السلام) و روز پاسدار در یادداشتی برای این خبرگزاری آورده است:

«پاسداری» یک فرهنگ است، فرهنگی عمیق که ناشی از روحیه دینی و انقلابی است. نوشتاری که پیش رو دارید پرتویی است از برخی شاخص های برجسته فرهنگ پاسداری که یادآوری آن مفید و مؤثر به نظر می رسد. 

معنویت گرایی، ولایت مداری، روحیه جهادی و انقلابی، آمادگی نظامی، دفاع از ارزش ها، ایثار و فداکاری، توجه به علم، دانش، فنّاوری و حفظ منزلت پاسداری از مهم ترین شاخص های این فرهنگ است که دراین نوشته به عنصر معنویت میپردازیم.

در خصوص این موضوع منابع، متعدد و فراوان است اما این نوشته عمدتاً مبتنی بر بیانات و رهنمودهای بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی(ره) و فرمانده معظم کل قوامدظله العالی میباشد.

بی گمان شاخص ترین ویژگی یک پاسدار و شاخص ترین مؤلفه فرهنگ پاسداری «معنویت»
است. معنویت، روح در کالبد مجموعه سپاه و رکن اصلی این نهاد انقلابی بوده است. سپاه پاسداران چه به عنوان فرد فرد پاسداران و چه به عنوان یک مجموعه و نهاد، به ایمان آگاهانه و معنویت روزافزون بسیار نیازمندند و شاخصه متمایز کننده آنان با سایرنیروهای مسلّح جهان، این ویژگی ممتاز و برجسته و برتری آفرین است.

بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری آیه اللّه العظمی خامنه ای(مدظله العالی) همواره حفظ تقویت معنویت در سپاه را یادآور شده و نسبت به این موضوع بسیار مهم، گوشزد کرده اند. فرماندهان در این خطابها، جایگاه خاص خود را دارند؛ چرا که مسئولیت آن ها ایجاب می کند که بروز معنویت و ایمان در آنان افزون تر باشد تا
مجموعه های تحت امرشان از آن بهره مند گردند.

حضرت امام خمینی(ره) یکی از خصوصیات لازم برای فرماندهی را ایمان و معنویت دانسته، می فرمایند: فرماندهان باید در نیروهای مسلّح خصوصیات لازم برای فرماندهی را دارا باشند یا دارا بشوند. این خصوصیات در درجه اول، ایمان است، فرمانده بی ایمان به درد فرماندهی
نمی خورد، ظرفیت ایمانی به قدر ثقل کاری که به او محوّل می کنید باید داشته باشد.

فرماندهی معظم کل قوا (حضرت آیة اللّه خامنه ای) در دیدار با فرماندهان سپاه می فرمایند: ذخیره و بنیه معنوی در کلّیت سپاه بایستی موّاج و حسّاس باشد، اما در فرماندهان و مسئولین این معنویت بایستی در حدّی باشد که از آنها سرریز شده و به بدنه سپاه برسد. مقام معظم رهبری طراوت معنوی سازمان سپاه، را از سرازیر شدن معنویت از قلّه های فرماندهان و مسئولان می داند و می فرمایند: شما می توانید این توجه به معنویت را مثل آبشاری در پادگان و در مجموعه خودتان بریزید. از شما باید سرریز شود. باید از قلّه بجوشد و پایین بیاید. از شما باید معنویت بجوشد تا از شما سرریز و لبریز شود و به دیگران بریزد و دیگران فیض ببرند. اگر این کار را کردید سپاه ساخته و کامل خواهد شد.

پاسدارانی که سالهای طولانی در بوته آزمونها به ویژه در دفاع مقدس دستاورد ارزشمند معنویات درخشنده و ممتاز را به دست آورده اند، بیش از سایر اقشار در تیررس توطئه های شیاطین و جاذبه های زندگی و گرایشهای گاه متضاد با معنویات قرار دارند؛ از این رو حفظ و تقویت این دستاوردها برای پاسداران بسیار مهم و سرنوشت ساز است.

فرماندهی معظم کل قوا حضرت آیه الله خامنه ای بارها این مسئله را خاطرنشان کرده و
در دیدارهای خود با پاسداران و مسئولین سپاه بر آن تأکید فرموده اند. ایشان در دیدار با
فرماندهان سپاه می فرمایند: بنیه معنوی سپاه باید تقویت شود. یک یک آحاد سپاه، باید از لحاظ ذخیره معنوی وایمانی، به آن حدّی برسد که اگر خود او به تنهایی ماند و هیچ چیز دیگر با او نماند، قدرت و طاقت و دل و زَهره ایستادگی در مقابل همه دنیا را داشته باشد. این لازم است.
ایشان در دیدار با فرماندهان سپاه حفاظت فرودگاه ها نیز می فرمایند: هر چه می توانید در جوانان و بچه های شاغل در این دستگاه، معنویت را بیشتر تلقین وتزریق کنید.. . آنچه که همیشه موفق است حفظ معنویت هاست. ما در همه بخش ها بایستی نگذاریم آن سطح معنویت جامعه پایین بیاید. یکی از بخش ها بخش شماست؛ مواظبت و مراقبت کنید.

مقام معظم رهبری در سخنرانی خود در چهارمین مجمع بزرگ فرماندهان سپاه نیز معنویت را پایه مستحکم سپاه خوانده و فرمودند: شما برادران فرمانده، بنیه سپاه را هر چه می توانید باید تقویت کنید و هر کدام از شما در مسئولیت بالاتر هستید، در این زمینه بیشتر موظف و مسئولید. البته تقویت بنیه سپاه به آموزش و تجهیزات و سازماندهی و انضباط وهمین چیزهایی است که ماهمیشه سفارش میکنم، امابالاازهمه اینهابه معنویت است.

انتهای پیام/ ر

ارسال نظرات
پر بیننده ها