صدور خدمات مهندسی؛ ظرفیتی برای ارزآوری در کشور

طی سالهای اخیر مهندسان ایرانی با تخصص و توان فنی خود حضور مناسبی در کشورهای همسایه داشته‌اند با این حال در این زمینه چالش‌هایی وجود دارد که در صورت برطرف شدن آنها می‌توان از این ظرفیت برای افزایش درآمدهای ارزی و کنترل بازار ارز استفاده کرد.
کد خبر: ۹۴۹۵۲۷۸
|
۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۹

امروز پنجم اسفندماه مصادف با روز ملی مهندس است. حدود ۵۰۰ هزار مهندس در ایران حضور دارد که با توجه به رکود نسبی صنعت ساختمان طی یک دهه گذشته، فضا برای فعالیت این نیروهای انسانی متخصص و تلاشگر محدود شده است. این در حالی است که در کشورهای همسایه مثل عراق، سوریه، افغانستان و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس، محل مناسبی برای نقش‌آفرینی مهندسان ایرانی وجود دارد. اگر چه در سالهای اخیر مهندسان ایرانی پروژه‌های خوبی را در کشورهای مذکور اجرا کرده‌اند، اما هنوز در این بخش چالش‌هایی وجود دارد.

از محدودیت‌های بانکی درخصوص صدور ضمانت‌نامه به عنوان یکی از موانع مهم صادرات خدمات فنی و مهندسی یاد می‌شود. اگر این موانع برطرف شود ظرفیت احداث دست کم ۲۰۰ هزار مسکن در سوریه توسط مهندسان ایرانی در گام اول وجود دارد.

برای ایجاد هم‌افزایی و ارایه راهکارهای صادرات محصولات ساختمانی و صنایع مرتبط، خدمات فنی و مهندسی، معرفی امکانات و زمینه‌های همکاری با کشورهای روسیه، چین، قزاقستان، عمان، آذربایجان، عراق، ازبکستان و حوزه CIS نخستین گردهمایی آسیایی سازندگان، تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت ساختمان در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد.

در این گردهمایی، معاون اجرایی بازرسی شهرداری تهران گفت: صنعت ساختمان دچار فرصت‌ها و چالش‌هایی است که قسمتی از این فرصت‌ها مربوط به حوزه مدیریتی در لایه‌های بالادستی است که خوب عمل می‌کنند، اما در لایه‌ها و حلقه‌های اتصالی که باید به مردم خدمت‌رسانی سالم داشته باشد، چالش‌هایی وجود دارد که تجمیع نظرات موجب سازندگی خواهد شد. همچنین باید از ظرفیت‌های بین‌المللی استفاده و تعامل کنیم و این را بدانیم که فارغ از همه نگاه‌های سیاسی و اعتقادی هموطن هستیم و برای ایران با هر سلیقه‌ و نگاهی برای رشد و تعالی آن باید تلاش کنیم.

همچنین رضا تقی‌پور  - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس - با اشاره به چالش‌های صادرات خدمات مهندسی اظهار کرد: طبیعتا فعالان این صنعت، فرصت‌ها و تهدیدهای این محیط را بهتر می شناسند، چرا که در میدان درگیر این مسایل هستند. اما از نظر ساختاری، ارتباط‌های فعالان اقتصادی و صنعت با دولت و ایجاد چارچوب‌هایی قطعا می‌تواند صاحبان صنعت را در رقابت با رقبا که طبیعتا بین‌المللی و منطقه ای هستند، کمک کند. مهم این است که بتوانیم این ظرفیت‌ها را با راهکارهای کلان، ایجاد اتحاد و مدیریت کنسرسیوم های کلان با شرکای منطقه ایجاد کرده و از این محدودیت ها عبور کنیم.

همچنین امیدرضا ریاحی - دبیر سازمان نظام مهندسی استان تهران - در این همایش افزود: وقتی به ماده ۱ قانون نظام مهندسی کنترل ساختمان نگاه می‌کنیم، نظام مهندسی و مجموع قوانین و مقررات و انجمن‌ها و تشکلات صنفی و حرفه ای در کنار همدیگر قرار می گیرند و در راستای اهداف قانون باید بتوانند زمینه‌های ارتقای صنعت ساختمان را رقم بزنند و ما این حرکت را در تعامل با انجمن‌ها در کمیسیون صدور خدمات و روابط بین‌الملل آغاز کردیم به دنبال برداشت از مراکز و صنف‌های بین‌المللی هستیم تا بتوانیم رویکردهای مدیریتی، فنی و اجرایی را در صنعت احداث تغییر و ارتقا دهیم.‌

میثاق سلماسی - رئیس انجمن مدیریت ساخته ‌ها - نیز گفت: با رصد و ارزیابی از مجموعه‌های تولیدی به این رسیدیم که نیاز داریم جریان متفاوتی ایجاد کنیم و آن چیزی جز هم افزایی در راستای توسعه صادرات محور در بخش کالا و صدور خدمات فنی و مهندسی نیست. با این هدف انجمن در بخش خدمات فعالیت دارد و چهار سال است در حوزه بهره برداری، نگهداری و ترویج آن در راستای افزایش عمر سازه‌های کشور و ایمن‌سازی ذی‌نفعان ساخت‌های کشور فعال است.

ارسال نظرات