خبرهای داغ:
بانوی کارآفرین بسیجی خوزستانی در زمینه چرم هنر خود را با دستان جوان اما پینه دار نمایان می کندو مهر اصالت ملی صنایع دستی روی طراحی چرم دست دوز او نشانده شده است تا نشانی باشد حاصل از تلاش های شبانه روز و شهر به شهر برای آموختن و ساختن، ساخت های از جنس هنرو عشق.
کد خبر: ۹۴۹۶۶۱۷
|
۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج خوزستان؛ هنر چرم دوزی که گاهی کیفی می شود بر دوش جوان ایرانی، گاهی کمربندی می شود برای مرد ایرانی و از زن و مرد و پیر جوان این هنر را به دوش می کشند و زیبایی برق و بوی هنر دست را به تماشا می نشینند. 

 

 

 

بانوی جوان زهره بصیری اهل شهرستان اندیمشک از سال ۸۸ کار چرم دوزی با دست را آغاز کرده است، او که کارشناس حسابداری دارد اما از چالش حساب و کتاب ها به چالش نقش و نگار و کوک روی چرم ها علاقه مند شده است، از اتاق کوچک خانه اش کارگاهی طراحی کرده و از دیوار این کارگاه کوچک هنرهای دستی او نمایان است.

 

 

با گسترش فعالیت ها و حرفه ای تر شدن این هنرمند جوان او اکنون یک کارگاه کوچک در منطقه خودشان دست و پا کرده است و در این کارگاه هم آموزش می دهد هم محصولات تولیدی را به فروش می رساند.

 

بانو زهره بصیری، کارآفرین نمونه و برتر اندیمشکی عنوان می کند : متولد۶۹ و دهه شصتی هستم از ابتدا در کار جعبه سازی و خیاطی فعالیت داشتم و علاقه زیادی به این حوزه داشتم سپس با هنر چرم آشنا شدم و در کلاس های فنی و حرفه ای و میراث فرهنگی شرکت کردم سرمایه اولیه زیادی نداشتم با همان وسایل اولیه را تهیه کردم و کیف های زیبای چرمی را شروع به ساختن کردم و از هر لحظه ای که برای این کار بسر بردم با علاقه و خوش حالی به کارم عشق ورزیدم.

 

او دست های پینه بسته اش را نشان می دهد و می گوید: چیزی که به ظاهر از یک صنایع دستی می بینید و از زیبایی آن به وجد می آیید و تحسین می کنید حاصل تلاش بانوی جوانی است که با تلفیق هنر و عشق آن را خلق کرده است، این دستان نشان و دستاورد روزهایی است که من تک تک وسایل و کیف های چرمی را با دست کوک میزدم

 

در گوشه اتاق او یک تندیس زیبا خودنمایی می کند زهره بانو می گوید: این لوح و تندیس جایزه فیروزه خوزستان است که در جشنواره فیروزه زیر نظر ارشاد اسلامی خوزستان و بخاطر طراحی کیف های چرمی ترکیب چرم و چوب و با منبت کاری های نماد نخل و خورشید خوزستان کسب کردم و همیشه با افتخار از این هنر یاد می کنم.

 

 

 

بانو بصیری بانوی کارآفرین بسیجی با دریافت وام از بسیج سازندگی کارش را گسترش می دهد و وسایل و دستگاه های جدید خریداری می کند.

 

 

 

او از محصولات تولیدی کارگاهش عنوان می کند و اضافه می کند: با گسترش کار و رونق تولیدات، چرخ صنعتی خریداری کردم و حالا بخشی از کارها را دست دوز و برخی را هم با چرخ دوخت می کنیم، محصولات تولیدی کارگاه ما کیف های دوشی، دیپلمات، کیف مجلسی زنانه و‌مردانه، کیف پول، کمربند، کوله پشتی، جا کارتی و... است که به صورت تکی و عمده تولید و برای طرفداران این هنر زیبا به شهرهای مختلف داخل و خارج از کشور می‌فرستیم.

 

 

 

اهواز و استان خوزستان ، تهران، کرج، اصفهان و ... اکثر استان های کشور علاقه مند به این هنر زیبای بانو بصیری هستند حتی این نماد زیبای ایرانی به آلمان هم رسیده است.

 

 

 

نشان اصالت ملی صنایع دستی 

 

او از دریافت نشان ملی طراحی زین اسب و مهر اصالت صنایع دستی می گوید و اظهار می کند: یک سال تحقیقات انجام دادم و به استان ها و شهرهای مختلف سر زدم و از اساتید هنرمند راهنمایی گرفتم و از شهرهای مختلف وسایل طراحی زین اسب دست ساز و خاص را تهیه کردم و با دقت و هنر خاصی این طرح را با دست به پایان رساندم، این طراحی زین اسب بعد از داوری و بررسی توسط مسئولین اصالت صنایع دستی، مهر اصالت و نشان ملی طراحی زین اسب را دریافت کردم که افتخاری برای من، شهرم و استانم است و اولین بانویی هستم که این نشان ملی طراحی زین اسب را دریافت کردم.

 

 

 

محصول تولیدی و خاص دست ساز این هنرمند جوان کارآفرین در شرایطی خاص و با اندازه‌گیری ها، تهیه چرم های خاص گاومیش، بدون پلاستیک و سازگار با محیط زیست تهیه شده است.

 

 

 

از عبور از مشکلات و موانعی تا اشتغال برای دیگران 

 

 

 

او از حمایت های خانواده و همسرش می گوید که در تمام سختی ها و سنگ اندازی ها و موانع زندگی کنارش بودند و حالا توانسته برای ۲ نفر مستقیم و ۳ نفر غیر مستقیم شغل ایجاد کند و همچنان در آینده زندگی خود برنامه های زیادی برای گسترش کارش دارد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها