دکتر قنادزاده به همراه مهندس دژم رییس سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری آذربایجان‌غربی و جمعی از اعضای بسیج مهندسین در مناطق زلزله‌زده خوی جهت بررسی و نظارت آسیب‌های وارده بر منازل مسکونی بر اثر زمین لرزه در این مناطق حضور یافتند.
کد خبر: ۹۴۹۸۶۳۱
|
۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۴

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری آذربایجان‌غربی دکتر قنادزاده در جلسه هئیت اندیشه ورز خوی اظهار داشت: حادثه ای در این منطقه رخ داده است و هرکسی از منظر کار خود موظف است خدماتی ارائه دهند که در ساعات اولیه خدمات امدادی انجام شده و با گذشت زمان این اقدامات کمرنگ شده  و در این مرحله جهت بازسازی و مشاوره وظیفه اصلی مهندسین آغاز می‌شود .

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در این منطقه گسل‌ها فعال  و صفحات از عربستان به سمت ایران حرکت می‌کند و نیز در این راستا گسل در ترکیه و سوریه فعال شده‌اند که تبعات آن شامل حال کشور نیز می‌شود .

دکتر قنادزاده تاکید کرد: با توجه به  این اتفاقات نظام ساخت و ساز به طور حتم بایستی در کشور مورد توجه ویژه قرار گیرد چرا که خطای مهندسین اثرات جبران ناپذیری در پی داشته و جان مردم در خطر خواهد بود .

وی با بیان اینکه سرمایه کشور مردم کشور است  عنوان کرد: اخلاق مهندسی بایستی در ساخت و سازها رعایت شود در حال حاضر در مناطق زلزله زده خوی مردم به دلیل ترس و اضطراب است که در چادر زندگی می‌کنند و لازم به یادآوری است که تولید کننده آرامش مهندسین می‌باشند.

دکتر قنادزاده تصریح کرد: شهرداری ،نظام مهندسی ، اداره کل راه و شهرسازی متولی ساخت و ساز در شهرسازی  است و بایستی سختگیری در بحث و ساخت و سازه به طور حتم اجرا شود چرا که این سختگیری ها به نفع خود مردم خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: از جنوب تا غرب کشور در منطقه زلزله خیز قرار دارد و بایستی مراقب ساخت و سازها  باشیم و بنیاد مسکن بایستی به مقررات ملی در ساخت و ساز مناطق روستای توجه ویژه داشته و نظارت جدی در این مناطق به وجود آید چرا که بیشترین آسیب‌ها  در زمین لرزه در مناطق روستای به وجود می آید.

رییس سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری کشور با اشاره به مهندسین بسیجی تصریح کرد: برای مهندسان بایستی امتیازی در نظر گرفته شود و طبق رایزانی‌های انجام شده برای ورود مهندسان به بحث جهادگری امتیازی در نظر گرفته شود .

قنادزاده عنوان کرد: بازسازی در روستا بایستی شان خانه سازی روستایی نیز رعایت شود متاسفانه اقتصاد و ظرفیت روستاها در کشور کاهش و مهاجرت به شهرها افزایش یافته است .

وی گفت: فلسفه عمران و روستایی احیامناطق روستایب است و طبق بیانات مقام معظم رهبری بایستی در جهت عمران روستاتی اهتمام جدی وجود داشته باشد .

قنادزاده با اشاره به ابلاغیات  سازمان افزود:  ابلاغیه دیگر سازمان رسیدگی  به بافت‌های فرسوده و حاشیه نشینی است که بایستی مورد توجه قرار گیرد و زیرساخت‌ه در نظام شهرسازی رعایت شود .

وی تصریح کرد: معماری یعنی اخلاق و فرهنگ معماری باید در ساخت و سازها نهادینه شود و بستر سازی جامع و کاملی در این خصوص ارائه داده شود.

دکتر قنادزاده با اشاره به اینکه مدیریت بحران از جمله ملزومات مهم در اتفاقات بوده و بایستی به صورت علمی اجرایی شود تاکید کرد: در این خصوص تشکیل کارگروه مدیریت بحران و پدافند غیر عامل در سازمان بایستی به طور حتم ایجاد شود تا در مواقع بحران اقدامات موثر هرچه سریعتر انجام شود .


وی در پایان خاطرنشان کرد: ما بهترین مردمان را در کشور داریم همان گونه که مردمان پشتوانه نظام هستند و در هیچ مرحله ای نظام و حکومت را تنها نگذاشته اند بایستی  در جهت مرتفع ساختن مشکلات آنان اهتمام جدی به وجود آید .

ارسال نظرات