آیین اختتامیه اولین جشنواره علمی شهید دکتر چمران در استان قزوین برگزار گردید:

انحصارشکنی ایرانیان در مواجهه با استعمار علمی غرب

آیین اختتامیه اولین جشنواره علمی شهید دکتر چمران با حضور روسای دانشگاه‌ها مسئولین نهاد رهبری و برخی از مدیران استانی و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های استان قزوین برگزار شد.
کد خبر: ۹۴۹۸۹۱۲
|
۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۷

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی قزوین، آیین اختتامیه اولین جشنواره علمی شهید مصطفی  چمران با حضور روسای دانشگاه‌ها مسئولین نهاد رهبری و برخی از مدیران استانی و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های استان قزوین برگزار شد.

سیدعلی قاسم زاده رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) در اختتامیه اولین جشنواره علمی شهید چمران سخنان خود را با موضوع استعمار علمی و چگونگی اقتدار ایران و انحصار شکنی علمی آغاز کرد. استعمار پدیده‌ای کهن و حرفه‌ای برای تحمیق و استثمار کشورها و رشد سریع کشورهای غربی بود. غربی‌ها با تسخیر، تلقین و احساس عقب ماندگی ملت‌ها، نمایش قدرت فناوری و برخی مظاهر تکنولوژی ناشی از برتری علمی ملت‌ها را مسحور قدرت نمایی خود کردند. نو استعمارگری با استعمار فرهنگی و استعمار علمی در این سال‌ها همراه بوده است. استعمار علمی که گونه جدیدی بود که ادامه داشته و تاکنون به صورت جدی بدان پرداخته نشده است.

انحصارشکنی ایرانیان در مواجهه با استعمار علمی غرب

رئیس دانشگاه معین استان قزوین در ادامه صحبت‌های خود تشریح کرد: یکی از دلایل مهم مخالفت غرب با ایران اسلامی شکستن هژمونی علمی غرب و الیگارشی جهانی آنان برای استثمار سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علمی است. انحصار شکنی علمی ایران گفتمان استعمار طلب غرب را به چالش کشیده و ما باید با باور قلبی شعار "ما می‌توانیم" و تاکیدهای رهبری عزیز انقلاب بر روند رو به جلو در رشد علمی و تولید علم، انحصار علمی غرب را درهم شکنیم. اهمیت این موضوع به حدی است که رهبر معظم انقلاب در اغتشاشات اخیر رمز مخالفت دشمنان ایران اسلامی را پیشرفت علمی و فناوری ایران دانستند. آمارهای جهانی گواه همین نکته است که ایرانیان به برکت آموزه های اسلامی و مذهبی و حمایت‌های همه جانبه رهبران خود توانسته است مسیری را پیش روی خویش باز کنند که موجبات هراس تمدن غربی را مهیا سازد.

وی افزود: رشد علمی حدود ۱۱ برابری ایران از میانگین رشد علمی جهان و تولید ۲ درصد علم دنیا با وجود جمعیت یک درصدی گوشه‌ای از توانمندی‌های جوانان، نخبگان و اندیشمندان کشور است. این در حالی است که پیش از انقلاب ما تنها یک صدم درصد تولید علم را داشتیم و در رتبه ۵۴ کشور های دنیا در رتبه بندی های علمی جهان بودیم و اکنون به رتبه ۱۵ علمی دنیا دست یافتیم و در افق آینده امیدواریم جزء ۱۰ کشور برتر دنیا درآییم. جامعه آماری دانشجویان ایران نیز جدیت نظام را در افزایش سطح دانش عمومی و تخصصی نشان می دهد جمعیت بیش از سه میلیون نفری دانشجویی کنونی در مقایسه با جمعیت حدود ۱۷۰ هزار نفری دانشجویان پیش از انقلاب نشان صدق مدعای ماست. پرسش اینجاست که غرب چگونه توانسته است به این رهگذر استعمار علمی و اهداف و نقشهای چپاول گرانه خویش دست یابد؟ این سوالی است که همواره باید ریشه یابی شود.

رئیس دانشگاه معین استان قزوین: برای این منظور امپریالیسم و الیگارشی جهانی غرب تدابیر هوشمندانه ای برای استثمار ملت ها از جمله ملت ایران در پیش گرفته است. در سطح ملی یا داخلی نخست با ایجاد حس شکست و تحقیر به کمک رسانه های مختلف تلاش کرده است امید ملت ها را به تحول و پیشرفت از بین ببرد و حس حقارت، خود کم بینی و بی هویتی را در آنان تقویت کند پیامد چنین جریان و تفکری نوعی انفعال، شیفتگی و خودباختگی بود و مانع بزرگ حرکت‌هایی در راه بالندگی و رشد همه جانبه محسوب می‌شد. دوم آنکه غرب با حیله‌های مختلف و فریبنده و نشان دادن دروازه سبز پیشرفت پیش روی اندیشمندان و جوانان نخبه، جذب نخبگان و مهاجرت آنان به کشورهای غربی تحریک می کرد و امروزه نیز از این مسیر به دنبال تامین نیروی انسانی کارآمد برای کارخانه‌ها و مراکز پژوهشی و علمی خویش هستند.

وی عنوان کرد: سوم آنکه در صورتی که نتوانستند نخبگان مورد نظر خود را به سوی اهداف مورد نظر سوق دهند حربه بعدی آنان خروج از پیله ظاهرین حقوق بشر و نمایاندن دستان چدنی خویش با ترهیب و تحریم های ظالمانه و نهایتا ترور و حذف فیزیکی دانشمندان علمی می شود ترور دانشمندان هسته‌ای ما در نقشه خزنده و ترکیبی آنان تفسیر پذیر است. در سطوح بین‌المللی نیز ابتدا با ایجاد یک فضای بسته تعریف شده یا نظام طبقاتی پیچیده در قالب سازمان های علمی خاص یا باشگاه های انحصاری خاص بین کشورهای همسو، راه ورود و بهره مندی و توانمندسازی ملت های دیگر از جمله ملت ما را بستند و به هیچ وجه آنان را به عنوان کشورهای صاحب فناوری و دانش مستقل به رسمیت نشناسند همانند پذیرش ایران در باشگاه کشورهای هسته ای که مورد مخالفت کشورهای انحصارگر قرار گرفت. شکل گیری سازمان های خاصی چون گروه جی ۷ و... در همین راستا است.

انحصارشکنی ایرانیان در مواجهه با استعمار علمی غرب

همچنین خاطر نشان کرد:  مسیر استعمار علمی غرب با دام افکندن و تورپهن کردن برای استثمار فکری کشورهای دیگر است. آنان با ایجاد نظام های آموزشی غرب بنیاد و ارائه مدلی برای نظام آموزشی ملت ها چون سند ۲۰۳۰ و یا سند آموزش عالی که در قالب نظام یکپارچه آموزشی در دانشگاههای غرب رایج است، می کوشند ذهن جوانان و ماهیت و غایت علوم را براساس اهداف، مقاصد و نیازهای خود سودهی کنند. حربه دیگر آنان ایجاد نظام های رتبه بندی جهانی و پایگاه های تولید علمی که خواه و ناخواه دانشگاه­ها و مراکز پژوهشی کشور های جهان را به سوی خویش می کشاند. این ترفند در اعتبارسنجی به پایگاه های سنجش علمی و نمایه سازی های علمی جهان چون isi و اسکوپوس و... مشهود است. این مسیر بهترین و ارزان ترین راه برای مصادره کردن دستاورد های علمی دانشمندان کشور های دیگر از جمله کشور ماست و ما نیز برای امتیاز دهی به فعالیت‌های پژوهشی استادان و یا مجوز دادن به دانشجویان خود برای دفاع از رساله و تقویت رزومه علمی نخبگان همین مسیر طراحی شده را به رسمیت شناخته‌ایم و آخرین دستاوردهای علمی و نویافته را در اختیار آنان قرار می دهیم تا با دانش ما بر رشد خویش بیفزایند. تلاش وزارت عتف برای شکستن این انحصار با ایجاد پایگاه استنادی isc پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با درک چنین موضوعی انجام پذیرفته است.

سیدعلی قاسم زاده: از دیگر سو، ایجاد محدودیت برای دانشجویان و نخبگان شرقی از جمله ایرانیان در دسترسی و ورود به رشته‌های خاصی که روی لبه تکنولوژی و علم حرکت می کنند، نشانه های دیگر از استعمار علمی غرب و انحصارطلبی آنان است. از زیرکانه ترین ابزارهای استعمار علمی و فرهنگی جهانی کردن زبان انگلیسی است که خود یکی از توانمندی ها و ابزار قدرت در جهان امروز شناخته می شود بی شک گسترش قلمرو زبان انگلیسی با نفوذ فرهنگی ناشی از آموزش زبان، بهترین بستر برای جلب علایق و سلایق ملت‌ها و شیفتگی به فرهنگ غرب و انحطاط باورها و هویت ملت های دیگر است اینکه رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند زبان فارسی باید زبان علم قرار بگیرد هم ناظر بر نگاه تمدنی ایشان است و هم معطوف به قدرتی است که زبان می تواند برای کشور در عرصه‌های بین‌المللی ایجاد کند.

وی در پایان گفت: امروز وظیفه هر انسان آزاد اندیشمندی، شناسایی نقاط قوت و ظرفیت های ناگشوده و بالقوه ملی خود است و تلاش برای فتح قله های علم و فناوری. جهاد تبیین امروز بازخوانی این رویکرد غربی یعنی تاریخ شگردهای استعمار علمی و راه های انحصار شکنی و دستیابی به پیشرفت است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات