خبرهای داغ:
دبیر قرارگاه‌ محرومیت زدایی کشور گفت: ضعیف بودن زیرساخت های عشایری، پیری جمعیت عشایری، هزینه بالای تامین سوخت و مایحتاج زندگی و پراکندگی‌ و سیال بودن‌ جمعیت از جمله کاستی های جامعه عشایری است.
کد خبر: ۹۴۹۹۰۸۴
|
۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از سمنان، سردار ضیاءالدین حزنی در همایش تکریم از شبانان و گله داران عشایر استان که با حضور حجت الاسلام والمسلمین مطیعی ، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان‌ ، سیدمحمدرضاهاشمی ، استاندار سمنان و سردار دامغانی ، فرمانده سپاه حضرت قائم(عج) استان  در سالن اجتماعات اردوگاه شهید کلاهدوز شهمیرزاد برگزار شد ، اظهار داشت: همانگونه که‌امام راحل فرمودند، عشایر بازوان قدرتمند جمهوری اسلامی و پشتوانه بزرگ کشور بوده و هستند.

وی افزود: بر طبق فرمایشات مقام‌ معظم رهبری ، عشایر از لحاظ فداکاری،‌ شجاعت و شهامت جز بهترین ها بوده و قشر تولید کننده و باعث برکت‌ هستند.

دبیر قرارگاه محرومیت زدایی کشور بیان کرد: در ۲۹ استان کشور ما عشایر داریم و همایش تکریم از شبانان و گله داران عشایر در ۲۲ استان برگزار شده و از ۸ هزار و ۸۰۰ نفر از عشایر تکریم شده است.

 

سردار حزنی گفت:  کمک به‌ ایجاد امنیت پایدار در مناطق محروم، ایجاد اشتغال در روستاها و مناطق عشایری و دلگرم شدت عشایر و گله داران و شبانان از‌ جمله اهداف برگزاری این گونه‌ همایش ها است.

 

وی خاطرنشان کرد: بالغ بر ۶۳ میلیون دام سبک و ۸‌ میلیون دام سنگین در کشور‌ داریم که مشکلات خشکسالی و اقتصادی بر این‌ مهم تاثیر گذاشته است.

 

معاون هماهنگ کننده قرارگاه مرکزی جهاد سازندگی با بیان اینکه استان سمنان از لحاظ دارایی دام سبک، جایگاه پانزدهم کشور را به خود اختصاص داده است، افزود: ۳۰ درصد از دام سبک، ۴ درصد از دام‌ سنگین و تولید ۲۵ درصد گوشت قرمز کشور متعلق به عشایر است.

 

سردار حزنی گفت: عشایر با تولید ۳۵ درصد از صنایع دستی، نقش مهمی در تولید صنایع دستی در کشور دارند.

 

وی اظهار داشت: ضعیف بودن زیرساخت های عشایری، پیری جمعیت عشایری، هزینه بالای تامین سوخت و مایحتاج زندگی و پراکندگی‌ و سیال بودن‌ جمعیت از جمله کاستی های جامعه عشایری است.

 

سید محمد رضا هاشمی، استاندار سمنان نیز گفت: حضور ارزشمند و پر رنگ عشایر غیور در مناطق مختلف کویری، ییلاقی و قشلاقی، از مولفه های امنیت در سطح کشور است.

 

وی با بیان اینکه  سپاه پاسداران نهاد برخواسته از انقلاب است اظهار داشت:  سپاه پاسداران همواره در تمامی حوزه ها و بخش های‌ مختلف حضور پر رنگ و ارزشمدی داشته و دارد که توجه به قشر تاثیرگذار و کم توقع عشایر، امری بسیار حائز اهمیت است.‌

 

استاندار سمنان گفت: عشایر غیور همواره با صبوری و متانت‌ خود در بخش ها و برهه های‌ مختلف کشور همراهی و کمک کردند.

 

هاشمی با بیان اینکه دولت سیزدهم، خدمت به مردم‌ مناطق محروم، کمتر توسعه یافته و بویژه عشایر ارجمند را در دستور کار دارد گفت:  عشایر غیور ما نقش بسیار تاثیر گذاری در حوزه اقتصادی و توجه به اقتصاد مقاومتی دارند.

 

وی اظهار داشت: بیش از یک‌ میلیون و ۶۰۰ هزار راس دام سبک در اختیار عشایر غیور استان سمنان قرار دارد که‌ سرانه دام عشایر در استان ، ۳ برابر سرانه‌کشوری است.

 

 استاندار سمنان گفت: طولانی ترین مسیر کوچ عشایر در کشور متعلق به عشایر استان سمنان‌ است‌ و در بحث خرید دام‌ تضمینی نیز در کشور پیشرو بوده ایم.

 

هاشمی بیان کرد: از محل‌ سفر ریاست‌ محترم‌ جمهوری به استان اعتبار‌ خوبی برای ایل راه ها در نظر گرفته شده است.‌

 

وی افزود: در بحث پرداخت تسهیلات دامدار کارت نیز اقدامات بسیار مطلوبی در سطح استان سمنان انجام شد.

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی مطیعی، نماینده ولی فقیه در استان و امام‌جمعه سمنان نیز در این همایش با بیان اینکه  زحمات و تلاش های عشایر ما باعث افتخار بوده و جای تقدیر دارد گفت: عشایر جزو تولیدکنندگان کشور هستند که‌ نقش آنها در بحران های کاهش تولید بسیار دارای اهمیت است.

 

وی با بیان اینکه اینکه شما عزیزان مولد بوده و مصرف کننده صرف نیستید، باعث افتخار نظام است تأکید کرد: عشایر غیور استان در جبهه های دوران دفاع مقدس نقش قابل توجهی داشتند.

نماینده ولی فقیه در استان سمنان گفت: سخت کوشی، پرکاری، استقامت در برابر مشکلات، وفاداری به انقلاب، نظام و رهبری، کم توقع  و قانع بودن، از جمله ویژگی های بارز عشایر است.

 

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها