خبرهای داغ:
یک تحلیلگر مسائل اجتماعی در گفت‌گویی با تأکید بر اهمیت و ضرورت ازدیاد نسل و عبور از شرایط سقوط جمعیتی به بررسی موضوع جمعیت و فرزند‌آوری پرداخت.
کد خبر: ۹۴۹۹۵۷۳
|
۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۴

جمعیت؛ استراتژیک‌ترین موضوع حال جامعه است
هادی عرب در گفت وگو با خبرنگار بسیج در قم، عنوان کرد: مسأله جمعیت از مهم‌ترین مسائلی است که جامعه امروز با آن مواجه است و جمعیت تقریباً مهمترین و استراتژیک‌ترین موضوع شرایط فعلی است.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم دهه ۶۰ که آمار سرانه فرزندان خانواده‌ها زیاد بود با شرایط فعلی تعدیل کنیم شاهد یک آمار نزولی و کاهشی هستیم و این موضوع یک بحران است، این روند در کل دنیا یک روند سقوط جمعیتی اطلاق می‌شود و ایران نیز جز کشور‌هایی است که وارد این بحران شده است و شاهد بحران سقوط جمعیتی هستیم.
این تحلیلگر مسائل اجتماعی افزود: سقوط جمعیتی به تبع آسیب‌هایی برای خود فرد، خانواده، جامعه و موضوعات مختلف سیاسی و اقتصادی خواهد داشت؛ سقوط جمعیتی از دیدگاه روانشناسی فرزندان را دچار اختلالات روانی و اجتماعی می‌کند اما خانواده‌ها توجهی به این موضوع ندارند و آن‌ها را از لازمه مهم زندگی محروم می‌کنند. فرزندانی تک فرزند هستند به مراتب دیگر خانواده‌های پرجمعیت استقلال فکری کمتری دارند و به بلوغ اجتماعی آن‌ها نیز به تعویق می‌افتد.
عرب عنوان کرد: مسائل اقتصادی و تربیتی بهانه اغلب خانواده‌ها بر نداشتن فرزند است و اولین مانع فکری و فرهنگی این تفکرات موضوع فرهنگ است. برای مثال اگر به خانواده‌هایی که از رفاه عالی مالی برخوردار هستند بنگریم، نوع نگرش و فرهنگ غربی و مادی‌گرایانه‌ای بر آن‌ها غالب است و همواره به دنبال پیشرفت مادی هستند که این دیدگاه تک بعدی است. اگر به پایین شهری‌ها به اصطلاح نگاه کنیم کاملاً دیدگاه آنان با کسانی که رفاه مالی دارند در مغایرت است و قطعاً زندگی سالم‌تری دارند.
وی تصریح کرد: رفع مشکلات اقتصادی از وظایف مهم دولت و گروه‌های مردمی است که به موازین قانون جمعیت تسهیلاتی در نظر بگیرند؛ راه حل‌های متعددی است که باید در رأس اقدامات دولت قرار بگیرد و این هدف محقق شود زیرا اگر این موانع و مشکلات رفع نشود قطعاً در آینده هزینه‌های بالاتری باید بابت اصلاح مسائل و آسیب‌ها بپردازند.
انتهای پیام/ قنبری

ارسال نظرات