برونگرایی و درونگرایی هر کدام دارای چه ویژگی هایی هستند؟

برونگرایی/درونگرایی علاوه بر روابط اجتماعی، تفریح و... بر روی سبک تصمیم گیری، هیجان پذیری، شادی و بسیاری از موارد دیگر نیز تاثیرگذار هستند.
کد خبر: ۹۵۰۱۱۱۹
|
۱۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ امروزه افراد در مورد برونگرایی و درونگرایی خود و دیگران زیاد صحبت و قضاوت می کنند، بنابراین در این مجال فرصت را برای بررسی بیشتر این بعد از ابعاد شخصیتی مناسب دانستیم.

قبل از هر چیز، باید بدانید درونگرایی و برونگرایی یک طیف است و تعداد افرادی که در نقطه انتهایی درونگرایی یا برونگرایی باشند، بسیار کم است. اغلب افراد با گرایش به برون گرایی یا درون گرایی، جایی در میانه این طیف هستند. این ویژگی شخصیتی نیز مانند سایر ویژگی های شخصیتی ثبات زیادی دارد اما در طول زمان و در مجاورت افراد نزدیک، ممکن است کمی تغییرکند. برای مثال فردی که در میانه این طیف قرار دارد ممکن است با ازدواج با فردی درونگرا به درونگرایی سوق پیدا کند و برعکس(البته بهتر است برونگراها با هم ازدواج کنند درونگراها با هم).

برونگرایی/درونگرایی علاوه بر روابط اجتماعی، تفریح و... بر روی سبک تصمیم گیری، هیجان پذیری، شادی و بسیاری از موارد دیگر نیز تاثیرگذار هستند برای مثال فرد برونگرا خیلی راحتتر تصمیم می گیرد و فرد درون گرا سخت تر یا فرد برونگرا ریسک پذیرتر از فرد درونگراست.

لازم است بدانید درونگرایی یا برونگرایی لزوما خوب یا بد نیستند اما افراد برونگرا شادترند چون هیجانات خود را ابراز می کنند و می توانند در مواقع لازم از دیگران کمک بگیرند و با کار و فعالیت به خود کمک کنند البته این فقط یک عامل شخصیتی بوده و درکنار بقیه عوامل بیشتر و درست تر می تواند مورد تفسیر قرار گیرد. برای مثال در کنار ویژگی دیگری مانند انعطاف پذیری افراد که تمایل دارند غذاها و رستوران های جدید را امتحان کنند ممکن است انعطاف پذیرتر باشند نسبت به افرادی که همیشه انتخابشان یک غذای خاص در یک رستوران ثابت است.

-من همیشه رفتاری گرم و دوستانه دارم و سریع با دیگران صمیمی می شوم

-من دوستان زیادی دارم و بودن در جمع را ترجیح می دهم

-من از محبوب بودن لذت می برم و عقایدو احساساتم را راحت و به شکلی موثر نشان می دهم

-من همیشه به دنبال فعالیت های جدید هستم و فعالیت های همیشگی برایم خسته کننده است

-من به دنبال تجربه هیجان های جدید و بازی های مهیج هستم و در مواقع ناراحتی از دیگران کمک می گیرم

هرچه با جملات بالا بیشتر موافق باشید، نمره بالاتری در برونگرایی دریافت می کنید و هر چه بیشتر مخالف، نمره بیشتر در درون گرایی.

شكوه يارمحمدی، كارشناس ارشد روانشناسی 

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار