معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: صادرات خرما سالانه ۴۰۰ میلیون دلار برای کشور ارزآوری دارد.
کد خبر: ۹۵۰۱۱۴۳
|
۱۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۹

به گزارش خبرنگار بسیج از زاهدان، محمدمهدی برومندی در حاشیه آغاز کشت ۲۳۰۰ نخلستان خرمای تجاری و صادراتی  در شهرستان مرزی میرجاوه سیستان و بلوچستان در جمع خبرنگاران بیان کرد: ایران با دارابودن ۲۶۰ هزار هکتار نخلستان و تولید یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن سومین کشور تولیدکننده این محصول در جهان بشمار می‌رود.

وی ادامه داد: به دلیل کیفیت بالا سالانه بخش قابل‌توجهی از خرمای تولیدی کشور صادر می‌شود که ازاین‌حیث ظرفیت بسیار مناسبی برای ارزآوری کشور فراهم شده است.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی افزود: استان سیستان و بلوچستان رتبه دوم کشور در سطح خرمای کشور را داراست که باتوجه‌به شرایط اقلیمی مناسب این استان یکی از برنامه‌های این وزارت در این منطقه توسعه کشت خرما به‌ویژه از نوع مرغوب و صادراتی آن است.

برومندی با اشاره به اهمیت توسعه باغات موز در سیستان و بلوچستان گفت: باتوجه‌به اینکه همه ساله حدود ۶۰۰ هزار تن موز وارد کشور می‌شود که این امر حدود ۵۰۰ میلیون دلار خروج ارز را به همراه دارد توسعه باغات این محصول در سطح ۱۰ هزار هکتار از مزارع این استان در اولویت این وزارتخانه قرار دارد تا در آینده نزدیک در این زمینه کشور خودکفا گردد.

وی تأکید کرد: همچنین وزارت جهاد کشاورزی در تعامل با سایر کشورها در صدد است با واردکردن نهال ارقام تجاری توسعه باغات سایر میوه‌های گرمسیری نظیر انبه را در سیستان و بلوچستان گسترش دهد.

معاون وزیر کشاورزی همچنین تکمیل زنجیره از تولید تا بازار رسانی را از دیگر اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی برشمرد و گفت: یکی از برنامه‌های مهم این وزارتخانه با تشکیل قرارگاه امنیت غذایی تکمیل زنجیره از تولید تا بازار رسانی به‌منظور کاهش هزینه‌های تمام شده و کمک به تولید محصولات کشاورزی باکیفیت است.
 

ارسال نظرات