در میزگردی که با کارشناسان برگزار شد

ابعاد مختلف تحقق شعار سال بحث و تبادل نظر شد

میزگردی درخصوص ابعاد تحقق شعار سال بحث و تبادل نظر شد و مفاهیمی، چون زمینه‌سازی شعار سال، شعار سال راز غلبه بر تحریم دشمنان مطرح شد.
کد خبر: ۹۵۰۳۰۷۵
|
۲۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۹


به گزارش خبرگزاری بسیج، شعار سال را می‌توان یک ابتکار ویژه از سوی رهبر انقلاب نامید تا حرکت مسئولان حول محور آن باشد تا بتوانند برای کشور اتفاقات مهمی را رقم بزنند.

هرساله با آغاز سال نو رهبر معظم انقلاب در بیاناتی ارزشمند نام‌گذاری سال را برای مردم بیان می‌کنند در واقع رهبر معظم انقلاب از مواردی را که باید مردم و مسئولان طی یک سال در نظر داشته باشند و به‌عنوان نقشه راه متذکر می‌شوند تا کشور بهتر و قدرتمندتر از گذشته در مسیر پیشرفت گام بردارد در همین راستا پایگاه خبری تحلیلی ایلام بیدار اقدام به برگزاری میزگرد مجازی با چند نفر از فعالان نموده است که متن آن را در ذیل می‌توانید مطالعه نمایید.

مسئولان زمینه‌ساز شعار سال باشند

حجت‌الاسلام سعید موسی بیگی امام‌جمعه موقت مهران گفت: اگر کشوری بخواهد مردمش عزتمندانه زندگی کنند باید توانمندی بسیاری در همه زمینه‌ها داشته باشد و یکی از بخش‌هایی که آن کشور می‌تواند تولید قدرت کند توجه به مباحث دانش‌بنیان است تا از پرتو آن مردم بتوانند زندگی بهتر و راحت‌تری را داشته باشند.

وی ادامه داد: کشور‌هایی که توانستند ظرف مدت کوتاهی به توسعه دست پیدا کنند و وضعیت بهتری را داشته باشند به‌واسطه توجه به ابزار تولید دانش‌بنیان بوده است. در یک‌کلام باید گفت کالایی که حاصل دانش و خِرد است تهیه و تولید کنیم و اگر این اتفاق رخ دهد، ظرفیت‌ها افزایش پیدا می‌کند و به‌نوعی از همه منابع خود می‌توانیم به نحو احسن استفاده کنیم.

امام‌جمعه موقت مهران افزود: اصل موضوع اقتصاددانش بنیان به این معنا است که بتوانیم وضعیتی را رقم بزنیم که در کنار آن بتوانیم منابع خود را برای سالیان متمادی و برای نسل‌های آینده حفظ کنیم و درعین‌حال با کمترین هزینه بیشترین بهره‌وری را داشته باشیم.

وی گفت: درباره اشتغال‌زایی نیز باید به این نکته توجه کنیم که کشوری می‌تواند در همه عرصه‌ها موفق باشد که بتواند کار مناسب را برای شهروندان خود به‌خوبی فراهم کند و مردم آن کشور هم با حضور در صحنه‌های کار و تولید بتوانند پویایی بیشتری را برای کشور خود رقم بزنند. این نام‌گذاری‌هایی که مقام معظم رهبری انجام می‌دهند، یک سلسله تذکرات و نقشه‌ی راهی است که با این نقشه‌ی راه می‌توانیم به قله‌های رفیع پیشرفت دست یابیم.

موسی بیگی عنوان کرد: به نظر می‌رسد در بحث اشتغال دارای قوانین دست‌وپاگیر زیادی هستیم و سخت‌گیری‌های زیادی در بحث تولید و بخش خصوصی انجام می‌گیرد که این موانع باید برطرف شود تا اشتغال‌زایی بهتر و با سهولت و سرعت بیشتری انجام شود.

وی در پایان گفت: زمانی موضوع اشتغال‌زایی می‌تواند در کشور وضعیت بهتری پیدا کند که کالای تولید شده از قیمت و کیفیت مناسب برخوردار باشد. همچنین باید نیم‌نگاهی به بحث صادرات داشته باشیم تا وضعیت اشتغال‌زایی بهتر شود.
توسعه و اشتغال خواهیم بود.

عباسی بیان داشت: با اشاره به تأثیر عمیق شعار‌های محوری سال در گره‌گشایی از مشکلات کشور خاطرنشان کرد: شعار‌های سالانه موجب هم‌افزایی توان‌های ملی برای رفع چالش‌های عمده کشور می‌شود

این تحلیلگر سیاسی بیان داشت: برخورد شعاری با شعار‌های محوری سال آفت جدی و مغایر با نظرات رهبر فرزانه انقلاب است.

عباسی تصریح کرد: وی با یادآوری اینکه رهبر انقلاب بار‌ها تأکید کرده‌اند که بخشی از بودجه و اعتبارات باید به حوزه توسعه دانش و پژوهش اختصاص یابد، ادامه داد: در واقع تولید علم و دانش می‌تواند موجب افزایش قدرت کشورمان شود. ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند موجب تحقق موضوع مذکور شود.

وی در پایان گفت: تولیدی که بر پایه دانش باشد بدون شک اثرگذاری بیشتری داشت و همگرایی صنعت، دانشگاه و علم می‌تواند تحول‌آفرین باشد.

مهار تورم و رشد تولید راه غلبه بر جنگ تحریمی دشمن است

نبی قاسم نیا مدرس دانشگاه و پژوهشگر دکتری حقوق بین‌الملل گفت: منظور از شرکت دانش‌بنیان، شرکت یا مؤسسه خصوصی یا تعاونی است که به‌منظور هم‌افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاددانش محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی (شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری) و تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه (شامل طراحی و تولید کالا و خدمات) در حوزه فناوری‌های برتر و باارزش افزوده فراوان به‌ویژه در تولید نرم‌افزار‌های مربوط تشکیل می‌شود و بر اساس معیار‌های موردنظر آیین‌نامه، به تأیید کارگروه می‌رسد.

وی افزود: ایجاد زمینه برای به‌کارگیری هر چه بیشتر توانمندی‌های دانشگاه‌ها واحد‌های پژوهشی در جامعه، ترغیب متخصصین، نوآوران، مخترعان، اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها و واحد‌های پژوهشی برای فعالیت‌های بیشتر در رفع نیاز‌های جامعه برای ترویج فرهنگ تجاری‌سازی در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی

قاسم نیا گفت: ما قریب به چهار میلیون دانشجو داریم. ما در کشورمان بیش از چهارده پانزده میلیون نفر آدم تحصیل‌کرده داریم. راهی جز این نداریم که به این سمت برویم. نیروی انسانی فوق‌العاده‌ای داریم. برای حفظ و جذبشان، برای اینکه اقتصادمان را از این سلطه‌ی نفت رها کنیم، به تولید دانش‌بنیان نیاز داریم.

وی ادامه داد: ما تاریخ کارآفرینی داریم، تاریخ تجارت داریم، تاریخ‌دانش داریم، تاریخ فناوری داریم. آن موقع که نفت نداشتیم به این اهداف دست پیدا کردیم. اینکه کشور به این برسد که مثلاً اگر نفتش را نفروشد می‌خواهد پولش را از کجا در بیاورید؟ این‌ها واقعاً برای یک کشوری مثل ما زجرآور است. در دوران تحریم ما تجربه کردیم که بدون نفت هم می‌شود اقتصاد را اداره کرد. اگر تحریم نبودیم که الان خیلی از این شرکت‌های دانش‌بنیان وجود هم نداشتند.

انتهای پیام/آ

ارسال نظرات
آخرین اخبار