خبرهای داغ:

​تولید اولین لباس‌های خنک کننده سیالی در جهان توسط مخترع ایرانی

​مخترع لباس‌های خنک کننده نیتروژنی در سطح خاورمیانه و جهان گفت: شرکت دانش‌بنیان کاوش صنعت بروجرد انواع جلیقه‌ها و لباس‌های خنک کننده فن‌دار الکتریکی یخی برای استفاده در مکان‌ها و شهرهای گرم را تولید کرده است.
کد خبر: ۹۵۰۵۰۴۳
|
۲۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۸

​تولید اولین لباس‌های خنک کننده سیالی در جهان توسط مخترع ایرانی
 

به گزارش خبرگزاری بسیج، شرکت فناور کاوش صنعت بروجرد با مدیریت کامران خسروی عضو مرکز رشد واحد‌های فناور وابسته به پارک علم و فناوری لرستان موفق به اختراع لباس گرم شونده و خنک شونده با روش جریان سیال در الیاف شده است.
لباس خنک کننده تولید شده در این شرکت با استفاده از جریان سیال لباس فرد را خنک می‌کند و در فصل گرما و در دما‌های بالای ۵۵ تا ۶۰ درجه برای کارکنان پتروشیمی‌ها، شرکت‌های نفت، معادن و دیگر مکان‌های بسیار گرم می‌توان از این لباس استفاده کرد.

این لباس در کشور‌های توسعه یافته با قیمت بسیار بالا تولید می‌شود، اما جوانان لرستانی توانسته‌اند با استفاده از روش‌های سیالاتی و با قیمت بسیار پایین اقدام به تولید آن کنند.

با مخترع لرستانی لباس‌های خنک کننده نیتروژنی در سطح خاورمیانه و جهان گفتگویی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

کامران خسروی در گفتگو با خبرنگار علم و فناوری اظهار داشت: شرکت دانش‌بنیان کاوش صنعت بروجرد انواع جلیقه‌ها و لباس‌های خنک کننده فن‌دار الکتریکی یخی را برای استفاده در مکان‌ها و شهر‌های گرم کشور و کشور‌های حاشیه خلیج فارس مورد استفاده پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها، کارخانه‌ها، معادن مخازن و سیستم‌های نظامی و انتظامی تولید کرده است.

وی افزود: شرکت فناور کاوش صنعت بروجرد  از سال ۹۲ در حوزه تولید تجهیزات پزشکی، ماسک‌های صنعتی و بیهوشی، دستمال‌های میکروفایبر، لباس‌های زایشگاه و این قبیل کالا‌ها فعالیت می‌کند.

این مخترع لرستانی در رابطه با تولید لباس‌های خنک کننده تصریح کرد: در تمامی این لباس‌ها از فن‌های قدرتمند بربرنگی با دور بسیار بالا متوسط کند استفاده شده است که اپراتور می‌تواند در زمان‌های مختلف دور فن‌ها را تغییر دهد.

خسروی با بیان اینکه در این لباس‌ها از پارچه‌ها رنگ سرد شمعی و آستر‌های نخی استفاده شده است که باعث کیفیت و سبک بودن لباس از نظر وزنی و حجمی می‌شود، گفت: منبع تغذیه  باتری پک این لباس دارای کلید سلکتور سه زمانه است که فن‌ها را با دور بالا متوسط کند به حرکت در می‌آورد سیستم تغذیه فن‌ها از طریق این باطری پک‌ها چهار و هشت ساعته است.

مدیرعامل شرکت فناور کاوش صنعت بروجرد گفت: بر اساس سفارش مشتری باطری پک چهار یا هشت ساعته برای لباس لحاظ می‌شود طریقه شارژ خود باطری پک برای شارژ مجدد، به وسیله شارژر به برق ۲۲۰ ولت است.

وی تصریح کرد: فن‌ها به خودی خود لباس را خنک می‌کنند، اما در زمانی که درجه هوای بیرونی به بالای مثبت پنجاه درجه می‌رسد برای کیفیت بهتر دمای داخلی لباس از یخ‌های خشک استفاده می‌شود که این یخ‌ها هیچ گونه آبی ندارند و کاملا به صورت بخار مصرف می‌شود.

مخترع لباس‌های خنک کننده نیتروژنی در سطح خاورمیانه و جهان گفت: شرکت‌ها، کارخانه‌ها، مجموعه‌های پتروشیمی، پالایشگاه‌های نفت و گاز، صنایع، معادن، کشتیرانی و همه افرادی که در گرما زندگی می‌کنند می‌توانند از این لباس‌ها استفاده کنند و راندمان کاری خود را بالا ببرند.

وی با تأکید براینکه لباس‌های فن دارالکتریکی برای کارخانه‌ها، صنایع، معادن و تمامی سیستم‌های کاری استفاده می‌شود بیان کرد: لباس‌های الکتریکی متشکل از باتری‌های چهار و هشت ساعته  است که شرکت‌ها با توجه به نیاز خود می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

خسروی با تاکید بر اینکه این لباس نمونه خارجی و داخلی ندارد عنوان کرد: باتری‌های استفاده شده در این لباس‌ها کاملا انحصاری و ساخت شرکت است.

وی اظهارداشت: یخ‌های خشک منفی ۷۸ درجه  داخل جداره‌ها و فن‌ها قرار می‌گیرد که بخارسرد یخ‌های خشک را به سمت داخل مکش می‌کند و باعث سردی داخل لباس می‌شود.

خسروی با تأکید بر اینکه این لباس‌ها در سه کلاس A،  B و C طراحی شده‌اند که با توجه به عملکرد موردنیاز هرکدام کابرد خاص خود را دارند گفت: در پالایشگاه‌ها و پتروشیمی و معادنی که گاز متان دارند به علت احتمال خطری که برای سیستم‌های الکتریکی وجود دارد از لباس‌های نیتروژنی استفاده می‌شود.

وی بیان کرد: سیستم‌های خطر مانند پالایشگاه‌ها نمی‌توانند از لباس‌های الکترونیکی استفاده کنند و اگر بخواهند از لباس‌های الکترونیکی استفاده کنند باید آن لباس حتما استاندارد اتکس داشته باشد که این استاندارد متحمل زمان و هزینه‌های بسیار زیادی است.

مخترع و سازنده اولین لباس‌های خنک کننده فن دار الکتریکی یخی عنوان کرد: نیتروژن مایع از ضایعات کار پتروشیمی است و گرید آن چهار است که هیچ  هزینه‌ای جزء هزینه خرید لباس برای مصرف کنندگان این قشر ندارد و ما دستورالعمل را می‌دهیم که چگونه استفاده کنند.

خسروی با بیان اینکه با گرم شدن کره زمین لباس‌های خنک کننده در آینده نه چندان بازار چشم گیری به خود اختصاص می‌دهد تصریح کرد: امیدواریم دست اندرکاران به ما کنند که لباس را بشناسانیم و بتوانیم یک سرمایه‌گذار برای تولید انبوه هم داخل کشور و هم صادرات به کشور‌های حوزه خلیج فارس و مناطق گرم داشته باشیم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار