خبرهای داغ:
حجت الاسلام نصیرایی با اشاره به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی اصلی رفع ضعف‌ها از حوزه های فرهنگی و هنری بخش کودک و نوجوان است، بر فرمایشات رهبر انقلاب به عنوان خط مشی مدیران و متولیان فرهنگی تأکید کرد.
کد خبر: ۹۵۱۲۲۵۰
|
۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۱

وزارت ارشاد مخاطب اصلی نقد رهبر انقلاب از وضع حاکم بر کتاب کودک و نوجوان/ فرمایشات رهبر انقلاب خط مشی مدیران و متولیان فرهنگی باشد

حجت الاسلام مجید نصیرایی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی  درگفتگو با خبرگزاری بسیج در خصوص جایگاه بخش کودک و نوجوان در حوزه نشر، با اشاره به فرمایشات رهبر انقلاب در جریان بازدید از نمایشگاه کتاب، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در جریان این بازدید فرمودند:«برای جذب کودکان و نوجوانان هرچقدر می‌توانید از لحاظ کمیت و کیفیت کار کنید. هنوز داستان‌های خارجی مربوط به کودک غلبه دارد که عیب بزرگی است.»

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مسئولان به ویژه مدیران فرهنگی کشور این فرمایشات رهبر انقلاب را به عنوان نگاه و خط مشی باید در حوزه ها و سطوح مختلف،مدیریت، برنامه‌ریزی و حاکمیتی نگاه تحقیقی و بررسی داشته باشند تا ببینند که چطور می‌توانیم این ضعف را برطرف و حوزه کتاب کودک و نوجوان را تقویت کنیم و به نقطه مطلوب دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه ضعف‌هایی در حوزه کتاب کودک و نوجوان وجود دارد، افزود: طبیعتاً کار برای حوزه کودک و نوجوان حساس است و باید در مبانی رویکردی و برنامه‌های فرهنگی، بیشتر در این حوزه کار شود و در کتاب‌های داستانی و مرتبط با این حوزه از تجربیات گذشته هنرمندان در زمینه کتاب، نقاشی و شعر استفاده و این موارد باید تقویت و حمایت شود.

پرداخت به حوزه کودک و نوجوان نه تنها فقط کتاب بلکه سایر بخش‌ها نباید رفع تکلیف آمیخته به نگاه سطحی و حداقلی باشد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه حوزه‌های مرتبط با کودک و نوجوان نیاز به برنامه‌ریزی دقیق دارد، تصریح کرد: پرداخت به حوزه کودک و نوجوان نه تنها فقط کتاب بلکه سایر بخش‌ها نباید رفع تکلیف آمیخته به نگاه سطحی و حداقلی باشد.

حجت الاسلام نصیرایی با تأکید بر اینکه زبان ولی‌فقیه زبان اسلام ناب محمدی(ص) است، اضافه کرد: باید به منظور برکت زندگی و اندیشه‌هایمان در دنیا و آخرت با اسلام هماهنگ باشیم، ان‌شاءالله بزودی با ظهور امام زمان(عج)، آن حضرت زبان اسلام ناب خواهد بود و اسلام ناب سعادت دنیا و آخرت انسان را به همراه دارد. 

افزایش تعدادکتاب‌های خارجی، قطعاً با توجه به کلام ارزشمند رهبر انقلاب عیب بزرگی است

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افزایش تعدادکتاب‌های خارجی و نقش پر رنگ ناشران و نویسندگان خارجی در حوزه کودک و نوجوان، قطعاً با توجه به کلام ارزشمند رهبر انقلاب عیب بزرگی است، گفت: دستگاه‌ها و متولیان فرهنگی به سرعت در این زمینه برنامه‌ریزی و آسیب‌شناسی دقیق داشته باشند.

وی ادامه داد: باید عالمانه و هوشمندانه علل این ضعف‌ها بررسی و آسیب‌ها شناسایی شود و بعد از آن نیاز به یک نقشه راه داریم و باید رسالت و وظیفه هر دستگاهی کاملاً مشخص و متولی آن هم معلوم باشد.

حجت الاسلام نصیرایی با تأکید بر اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی اصلی رفع ضعف‌ها از حوزه های فرهنگی و هنری بخش کودک و نوجوان است، گفت: باید با برنامه‌ریزی و آسیب‌شناسی دقیق علل این ضعف‌ها در بخش‌های نظارتی، مدیریتی، قانون، پشتیبانی، منابع مالی و رویکردها را بررسی و نقشه راه با طراحی مناسب، زمان‌بندی مشخص و منظم برای رفع این اشکال برطرف شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بخشی از این اشکالات در میان مدت و کوتاه مدت، شاید با تجدید نظر در کتاب‌های درسی و پیش دبستانی و برنامه‌های رسانه ملی در این حوزه نیاز به بازنگری دارد، یک آسیب شناسی دقیق و نقشه راه دقیق و عالمانه چند جانبه در ابعاد مختلف با تقسیم کار نیاز است تا این مشکل کامل برطرف شود.

حجت الاسلام نصیرایی اظهار داشت: ان‌شاءالله فرمایش رهبر انقلاب همراه با رضایت خداوند متعال و امام زمان(عج) فراهم شود.

ت/2623

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها