گزارشی از مجتمع مس سونگون و تولید مس کاتد در آن؛

اینحا کارخانه تولید مس کاتد است به نام شهید ذاکر حیدری؛ سنگر مبارزه با دشمن

تبریز- امروز توسعه مس سونگون و صدها دست از این معادن و ذخایر مورد حملات ناجوانمردانه دشمن قرار گرفته است تا بتواند با زمین گیر کردن اقتصاد و اشتغال سلطه خود را بار دیگر بر کشور زرخیزمان تحمیل کند.
کد خبر: ۹۵۱۲۳۴۱
|
۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۳

خبرگزاری بسیج، رقیه غلامی؛ کارخانه هیپ لیچینک مجتمع مس سونگون که رسیدیم نام شهیدی مرا به چند سال پیش برد، به دیدار با دختران سردار ذاکر حیدری از شهدای مدافع حرم.

شهیدی از دیار ورزقان که پس از مجاهدت در دوران دفاع مقدس عازم جهاد در سنگر مبارزه با داعش شد و از حرم جمهوری اسلامی ایران دفاع کرد و به سر منزل مقصود خود شهادت دست یافت.

و اینک نامش بر سردر بخش هیپ لیچینگ مس سونگون می درخشد تا یادمان باشد مسیر امروز مبارزه با دشمن در سنگر اقتصاد است.

سنگری که توسعه مس سونگون و صدها دست از این معادن و ذخایر امروز مورد حملات ناجوانمردانه دشمن قرار گرفته است تا بتواند با زمین گیر کردن اقتصاد و اشتغال سلطه خود را بار دیگر بر کشور زرخیزمان تحمیل کند.

اینحا کارخانه تولید مس کاتد است به نام شهید ذاکر حیدری سنگر مبارزه با دشمن

مدیرعامل مس سونگون ورزقان در خصوص تولید مس کاتد در این مجتمع به روش هیپ لیچینگ اشاره و بیان می کند: تولید مس کاتد از سال ۹۲ در این مجتمع برنامه ریزی و مطالعات فنی آن انجام شد که در نهایت روش هیپ لیچینگ بهترین روش شناسایی و عملیاتی شد و اکنون آماده فعالیت و تولید است.

معبود عباس زاده می افزاید: تولید مس کاتد از طریق هیپ لیچینگ از وعده های مهم رئیس جمهور در سفر خرداد سال گذشته به آذربایجان شرقی بود که سوم خرداد امسال آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه این معدن با پنج میلیارد مترمکعب ذخیره، بزرگ ترین معدن مس در ایران و خاورمیانه است، ادامه می دهد: این در حالی است که تاکنون هفت تا ۱۰ درصد اکتشاف در این منطقه تکمیل شده است و امید است باقی آن را هم شناسایی و نتیجه آن رفاه و اشتغال برای مردم باشد و برای آن پیشران هایی تعریف کنیم.

اینحا کارخانه تولید مس کاتد است به نام شهید ذاکر حیدری سنگر مبارزه با دشمن

عباس زاده اضافه می کند: طرح هیپ لیچینگ در ۱۴ هکتار  امساحت طراحی شده  که دارای ۱۳ پد بوده و در شش پد آن به ارتفاع شش متر و با حجم ۱۲۰ الی ۱۵۰ هزار تن ماده  معدنی ریخته شده است.

مدیرعامل مس سونگون ورزقان با اعلام اینکه حدود هفت هزار تن محلول مس از این پدها تولید می شود که می توان از آن ۲۵ تن مس کاتد استخراج کرد، اظهار می کند: در حال حاضر ۳۰ میلیون تن مواد اولیه در معدن آماده هیپ لیچینگ است.

اینحا کارخانه تولید مس کاتد است به نام شهید ذاکر حیدری سنگر مبارزه با دشمن

عباس زاده به استانداردهای محیط زیست این طرح نیز اشاره و بیان می دارد: استانداردهای لحاظ شده در این طرح ۴۰ درصد بیشتر از استانداردهای جهانی است و مجوزهای لازم آن در سال ۹۲ گرفته شده است.

وی طرح هیپ لیچینگ را محور توسعه مس دانسته و با بیان اینکه این طرح تنها طرحی است که پتروشیمی و صنعت را درگیر کرده و طرحی نادر در کشور است، تصریح می کند: افرادی که مخالف توسعه مس هستند مخالف توسعه آذربایجان هستند چراکه  این طرح یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سود برای کشور داشته و موجب اشتغال ۷۰۰ نفر شده و مخالفت با آن یعنی ضرر هزاران میلیاردی و بیکاری جوانان است.

اینحا کارخانه تولید مس کاتد است به نام شهید ذاکر حیدری سنگر مبارزه با دشمن

به راستی که دشمن در هر لباس و عنوان فرق نمی کند در خارج و داخل کشور همچنان درصدد ایجاد شبهه و سیاه نمایی است تا همچنان بر طبل توخالی خود بکوبد غافل از اینکه ایران مردانی بسیاری چون سردار ذاکر حیدری دارد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار