مراسم عزاداری شهادت شیخ الائمه حضرت امام جعفر صادق علیه السلام همراه با اقامه نماز مغرب و عشاء بمدت سه شب در مسجدجامع شهرکرد برگزار می شود.
کد خبر: ۹۵۱۲۶۰۵
|
۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ اولین شب مراسم شهادت امام جعفر صادق علیه السلام با سخنرانی مدیر حوزه های علمیه استان برگزار شد.

حجت الاسلام اسحاق سعیدی،با تسلیت شب شهادت جانسوز صادق آل‌پيامبر، حضرت امام جعفر صادق علیه السلام به بیان بخشی از فضایل آن امام همام پرداخت و گفت: خورشيد مدينه دانش شیخ الائمه علیه السلام، چهره فروزانِ اهل بيت عصمت و طهارت علیهم السلام و وارثِ علومِ نبی گرامی اسلام، چشمه جود و سخاوت، كوه حلم و بردباري، تجسم اخلاص و صبر و درياي عميق علوم لدني بودند.

مدیریت حوزه علمیه استان چهارمحال و بختیاری ادامه داد: به مکتب و تربیت شدگان شاگردان حضرت امام جعفر صادق علیه السلام اشاره کرد و اظهار داشت: بسیارى از پرورش‌ یافتگان مکتب حضرت امام صادق علیه‌السلام از دانشمندان و بزرگان فقهای زمان خود بوده‌اند که با توجه به سخت گیری های خلیفه و برای عدم شناسایی در مشاغل مختلف کار می کردند.

کارشناس مسایل مذهبی، به اهمیت تجارت حلال در اسلام و به روایتی معتبر درباره نگاه شیخ الائمه حضرت امام صادق علیه السلام به تجارت اشاره کرد و افزود: امام صادق علیه السلام سرمایه ای به اندازه هزار دینار تهیّه کرد و آن را به غلام خویش به نام مصادف سپرد تا با خرید یک کالای تجاری و بردن آن به مصر و فروختن آن، بتواند سودی حلال به دست آورد و کمک خرجی برای زندگی باشد، مصادف پس از تحقیق لازم  مقداری کالا تهیّه کرد و با راه انداختن کاروانی رهسپار مصر شد، قبل از رسیدن به مصر در منزلی توقف کرد تا پس از استراحت و تجدید قوا، مجدداً راه مصر را در پیش گیرد. در این کاروانسرا، یک کاروان تجاری دیگر هم اتراق کرده بود که برخلاف کاروان امام، در راه بازگشت از مصر بود. از قضا، جلودار این کاروان از دوستان و آشنایان مصادف بود.

مدیریت حوزه علمیه استان چهارمحال و بختیاری ادامه داد: مصادف به سوی رفیق خود رفت تا ضمن احوالپرسی و تازه کردن دیدار، از اوضاع و احوال اقتصادی مصر و شرایطی که بر بازار آن حکمفرما بود نیز مطّلع شود. هدف مصادف از این کار این بود تا با به دست آوردن اطلاعات اقتصادی مصر، بتواند با مال التجاره اش تجارت پر سودی را انجام دهد و نگذارد که کالایش را پایین‌تر از قیمت واقعی اش در مصر از او بخرند. در ضمنِ گفت و گوی مصادف با کاروانِ تجاریِ تازه از مصر برگشته، معلوم شد که در مصر، کالای کاروان مصادف به شدّت نایاب شده و به دلیلِ همین نایابی و نیاز مردم و بازار مصر به آن، قیمت گزافی پیدا کرده است. مصادف این موضوع را به همسفران و هم‌کاروانی‌های خود اطّلاع داد تا با مشورت آنان بتواند بهترین تصمیم ممکن را بگیرد. مصادف بسیار دوست داشت که اکنون که امام به او اعتماد کرده و کاروان تجاری خود را به او سپرده است، بتواند پاسخگوی اعتماد امام بوده و نزد ایشان سرفراز و رو سفید باشد. مصادف فکر می‌کرد که چون این کاروان یک کاروان تجاری است و امام نیز او را به قصد تجارت، مأمور کرده است؛ پس قاعدتاً امام به دنبال سود بیشتر است و اگر در هنگام بازگشت به مدینه بتواند سرمایه بیشتری به امام بدهد، امام نیز از او راضی تر خواهد بود. به همین دلیل نیز مصادف و همراهانش تصمیم گرفتند که از این فرصت استفاده کرده و از نایابی مال التجاره‌شان در مصر حداکثر بهره را ببرند. بنابراین با یکدیگر قرار گذاشتند که کالایشان را به دو برابر قیمت و با صد در صد سود بفروشند. پس از رسیدن به مصر و مشاهده بازار مصر از نزدیک، مصادف فهمید که تمام اطلاعاتی که به او رسیده درست بوده است و قیمت کالایی که در اختیار دارند، در بازار مصر بسیار بالاست. مطابق با پیش بینی، مصادف توانست کالایش را دو برابر قیمتی که خریده بود بفروشد و صد در صد سود خالص به دست آورد.

حجت الاسلام سعیدی، گفت: مصادف پس از این معامله پر سود به مدینه بازگشت و به خدمت امام رفت، با این گمان که امام با دیدن این سود سرشار، خوشحال خواهد شد و از مصادف ابراز رضایت خواهد کرد. با همین فکر و نیّت، مصادف دو کیسه پر از دینار پیش امام گذاشت. امام پرسیدند "اینها چیست"مصادف گفت: دو کیسه هزار دیناری است. هزار دینار آن، سرمایه ای است که به من داده بودید و هزار دینار دیگرش سودی است که برایتان کسب کرده‌ام؛ امام پرسیدند: "هزار دینار سود، یعنی دو برابر سرمایه اصلی، چگونه چنین سود کلانی را به دست آوردید" مصادف پاسخ داد: قبل از رسیدن به مصر، متوجّه شدیم که مال التجاره‌مان در آنجا نایاب شده و به علّت نیاز شدید مردم مصر به آن، قیمت زیادی پیدا کرده است. بنابراین تصمیم گرفتیم که کالایمان را با دو برابر قیمت بفروشیم تا بتوانیم حداکثر سود را برای شما بیاوریم. امّا واکنش امام به این معامله با پیش بینی مصادف یکی نبود. برخلاف تصوّر مصادف، امام نه تنها خوشحال نشد بلکه بسیار هم ناراحت شد و فرمود: "سبحان الله واقعاً شما چنین کاری کردید، سوگند خوردید که در میان مسلمین، بازار سیاه درست کنید و از احتیاج آنان، وسیله ای برای ارضای خواسته های خود بسازید، تصمیم گرفتید که از نیاز مسلمین به نفع خودتان سوءاستفاده کنید، نه به خدا قسم که من چنین تجارتی را نمی‌خواهم، از این دو هزار دینار، فقط هزار دینارش را بر می‌دارم که اصل سرمایه من است و به آن هزار دینار دیگر کاری ندارم"، سپس امام صادق علیه السلام فرمودند: بدان ای مصادف، کسب روزی حلال از شمشیر زدن در میدان جنگ سخت‌تر است و اجر آن نیز بیشتر".

شایان ذکر است: مراسم سخنرانی همراه با اقامه نماز مغرب و عشاء در مسجدجامع شهرکرد در دو شب آینده از دیگر برنامه های شهادت جانسوز حضرت امام جعفر صادق علیه السلام و نیز بر اساس برنامه های همه هفته قرائت دعای کمیل و زیارت آل یاسین با مداحی مداحان اهل بيت عصمت و طهارت علیهم السلام برگزار خواهد شد.

==

ارسال نظرات