خبرهای داغ:
دادستان کل کشور

برخورد با اخلالگران امنیت مردم در فضای مجازی در کمترین زمان

دادستان کل کشور گفت: دادستان وظیفه دارد اگر مسئله‌ای در فضای مجازی منتشر شد بلافاصله آن را پیگیری کند و به دنبال مستندات آن باشد.
کد خبر: ۹۵۱۳۶۵۹
|
۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۱

به گزارش خبرگزاری بسیج خوزستان، حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری در بیست و سومین همایش دادستان‌های عمومی و انقلاب، نظامی و ویژه روحانیت افزود: اگر فردی بدون مبنا و سند حرفی را زد و جامعه را ملتهب و امنیت روانی را مخدوش کرد نباید از آن گذشت کرد و البته اگر مستندات ادعا موجود بود باید در جهت رفع نقص پیش رویم.

 

وی خاطرنشان کرد:حتماً صیانت از آرامش روانی جامعه جزو وظایف ما است و فراهم شدن بستر آرامش روانی مردم در این است که با مخلان آن بلافاصله و در کمترین زمان برخورد شود.

وی یادآور شد: همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند تامین امنیت روانی مردم یکی از مصادیق حقوق عامه است و اکنون بخش زیادی از امنیت روانی مردم در فضای مجازی شکل می‌گیرد و ما باید به درستی این فضا را مدیریت کنیم.

دادستان کل کشور تصریح کرد: اگر خواهان تحول و تعالی هستیم باید دادسرا‌های ما متحول شود. یکی از اشکالات دادسرای ما این است که برخی قضات تجربه کافی ندارند و این در حالی است که رسیدگی و تحقیقات در برخی پرونده‌ها به دادیار و بازپرس و حتی دادستان کاربلد و با تجربه نیازمند است.

حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری اظهار کرد: اگر می‌خواهیم تحول ایجاد شود باید قضات دادسرا را مستقر در دادسرا بدانیم. باید این افراد تجربه‌هایشان افزایش یابد.

دادستان‌ها در صف مقدم رسیدگی به مسائل کیفری هستند.

 

رییس قوه قضاییه هم در این همایش گفت: دشمنان برای پیشبرد توطئه‌ها و نقشه‌های خود روش‌های مختلفی را از جمله ایجاد اختلاف میان مردم و دو قطبی‌سازی و چندقطبی‌سازی در جامعه پیرامون یک سوژه، ایجاد اختلاف میان مسئولان و یا ایجاد اختلاف میان مسئولان و مردم استفاده می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: در مقابله با این راهبرد‌های دشمن، باید در وهله اول، به بیانات امام و مقتدای خود توجه و شرایط کشور را درک کنیم و بدانیم که مسئله اصلی و اولویت‌دار کشور، مسئله اقتصادی است.

رییس قوه قضاییه افزود: چنانچه مشکلات اقتصادی مرتفع نشود به تبع آن، مسائل و مشکلات فرهنگی و اجتماعی و امنیتی ایجاد می‌شود و به دنبال این امر، بر حجم پرونده‌های قضایی نیز افزوده می‌شود.

وی تاکید کرد:‌ دادستان‌های سراسر کشور بایدمقوله «تأمین امنیت سرمایه‌گذاری» و «حمایت از چرخه تولید و اشتغال» را مجدانه پیگیری کنند و همچنین در قبال آن دسته از فعالان اقتصادی و تولیدی که اتهامی متوجه آن‌ها می‌شود، نهایت تدبیر را به خرج دهند که در اثر این انتساب اتهام، فعالیت تولیدی و اشتغالزایی آن‌ها مخدوش نشود.

رئیس قوه قضاییه در ادامه با اشاره به جنگ ترکیبی و همه‌جانبه تحمیل شده از ناحیه دشمنان، اظهار داشت؛ در مورد قوه قضاییه نقد، اعتراض یا هجمه می‌شود، اعتراض و انتقاد گاهی در قالب نقد بر ضعفی است؛ ما بار‌ها اعلام کرده‌ایم که از نقد سازنده و خیرخواهانه استقبال می‌کنیم و درصدد رفع ضعف‌ها و کاستی‌های خود برمی‌آییم؛ اما گاهی هم هجمه‌هایی که در قالب نقد علیه قوه قضاییه مطرح می‌شود با واقعیت همخوانی ندارند و تحریف و تخریب محسوب می‌شوند.

رئیس قوه قضاییه در ادامه با تبیین و تشریح مقوله ترک فعل مسئولان گفت: باید توجه داشت که همه ترک‌فعل‌ها، جرم تلقی نمی‌شود؛ البته ترک‌فعل‌هایی که ناشی از کوتاهی است در دایره «جرم» یا «ضمان» می‌گنجند، اما در مواردی نیز یک ترک‌فعل نه ناشی از «نخواستن» بلکه ناشی از «نتوانستن» و امکان نداشتن محقق شدن ان تکلیف دستگاه مربوطه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: به طور کلی ما در این قضیه نیاز به اصلاح قانون داریم که این ماموریت به معاونت حقوقی داده شده است دادستانی کل کشور نیز در این خصوص کمک کند، اما تا قبل از اصلاح قانون باید خودمان توجه کنیم که برخی عبارات و واژگان مبهم و دارای چندین مصداق را گسترش ندهیم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها