خبرهای داغ:
نماینده ولی فقیه در استان قزوین؛

لازمه شاعری، شرح صدر در بستر قرآن و معارف است

نماینده ولی فقیه در استان قزوین عنوان کرد: مایحتاج شاعر شرح صدر است و بستر شرح صدر قرآن و معارف اهل بیت (ع) است.
کد خبر: ۹۵۱۴۵۳۵
|
۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۲

قزوین_ به گزارش خبرنگار بسیج، آیت الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی فقیه در استان قزوین در اختتامیه جشنواره شعر آسمان اظهار کرد: پیامبر (ص) شعر را حکمت دانستند و خداوند در آیه ۲۹۵ سوره بقره حکمت را اینگونه تعریف کردند که خداوند حکمت را به هر کس بخواهد می‌دهد، و آنکه به او حکمت داده شود، بی‌تردید او را خیر فراوانی داده‌اند و جز صاحبان خرد کسی متذکّر نمی‌شود.

وی افزود: خداوند فرمود اگر حکمت می‌خواهید باید سرمایه‌گذاری کنید، سرمایه این است که پیامبر (ص) فرمودند هر کس چهل روز خود را براى خدا خالص کند، چشمه‌هاى حکمت از قلب وى بر زبانش جارى مى‌شود که البته برخی گفته‌اند این ۴۰ روز مربوط به ابتدای ذی‌القعده تا پایان دهه نخست ذی‌الحجه است.

امام جمعه قزوین تشریح کرد: سرمایه می‌تواند چشمه‌های حکمت را از درون به جوشش در بیاورد و هر گاه خدا بخواهد بنده‌ای را برای سر و سامان دادن به سرنوشت ملت‌ها و مستضعفان عالم و برای شکستن هیبت مستکبران مانند امام (ره) و رهبر معظم انقلاب یا امثال مولوی را برای ساماندهی فرهنگ متعالی ایمانی و قرآنی انتخاب کند به او شرح صدر می‌دهد.

وی ادامه داد: خداوند به موسی(ع) شرح صدر داد و در مورد پیامبر (ص) این گونه بود که پیش از آن که حضرت تقاضای شرح صدر کند، خداوند به او فرمود ما به تو شرح صدر دادیم.

این مسئول عنوان کرد: مایحتاج شاعر شرح صدر است و بستر شرح صدر قرآن و معارف اهل بیت (ع) است.

وی تصریح کرد: براساس حدیثی از امام رضا (ع) یکی دیگر از هزینه‌هایی که خدا برای کسی که او را مأمور کرده می‌پردازد این است که قلبش را از چشمه‌های حکمت لبریز می‌کند و این حکمت بر زبانش هم جاری می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان بیان کرد: طبق آیه۹۶ نحل هر چیزی که ساخته و پرداخته ماست تاریخ مصرف دارد، اگر شعر هم باشد با همه فنون شعری پس از مدتی رنگ می‌بازد اما هر چیزی که رنگ خدایی داشته باشد هرگز رنگ نمی‌بازد.

وی افزود: رمز ماندگاری برخی شعرها این است که حکمت هستند و حکمت همیشه تازه است، چنانچه امیرالمؤمنین (ع) درباره حکمت فرمود اگر کسی چیز اندکی از حکمت را بچشد در اینکه بیشتر از حکمت بهره ببرد صبر و قرارش را از دست می‌دهد و بی‌صبرانه می‌خواهد باز هم حکمت داشته باشد.

این مسئول در پایان با بیان اینکه حکمت نفوذ دارد گفت: شعر شاعران باید با نفوذ باشد که این نفوذ با حکمت میسر می‌شود و معدن حکمت قرآن کریم و قرآن‌های ناطق یعنی ائمه (ع) است و همت یک انسانی را می‌خواهد که بتواند چشمه‌های حکمت را از درون خود به جوشش در بیاورد.

 

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار