همزمان با سوم خرداد انجام شد؛

غبارروبی شهدای حماسه آزادی خرمشهر در قم

همزمان با سوم خرداد مزار پاک شهدای آزادی خرمشهر با حضور مسوولان کشور و لشکری در قم غبارروبی و عطرافشانی شد.
کد خبر: ۹۵۱۴۹۶۰
|
۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۲

غبارروبی شهدای حماسه آزادی خرمشهر در قم

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، همزمان با سوم خرداد و سالروز آزادی خرمشهر، مزار مطهر حدود 200 شهید قمی عملیات غرورآمیز فتح خرمشهر در سطح گلزارهای شهدای استان با حضور مسوولان کشوری و لشکری غباروربی شد.

سوم خرداد سال ۱۳۶۱ خرمشهر پس از ۵۷۸ روز اشغال، طی عملیات بیت المقدس با رمز «یا علی ابن ابیطالب(ع) » بدست رزمندگان اسلام آزاد شد.

آزادسازی خرمشهر در روز سوم خرداد به نوعی مهم‌ترین هدف عملیات بیت‌المقدس در دوره جنگ ایران و عراق انجام گرفت.

در پی آغاز عملیات بیت‌المقدس در نیمه شب دهم اردیبهشت سال ۱۳۶۱ چند هدف عمده راهبردی و تاکتیتکی از جانب نیروهای ایرانی دنبال می‌شد.

بیرون راندن نیروهای متجاوز به پشت مرزهای بین‌المللی، نشان دادن برتری قدرت سیاسی‌-نظامی و اجتماعی جمهوری اسلامی به عراق و حامیان او در منطقه، انهدام نیروهای متجاوز در منطقه بین غرب کارون تا خط مرزی و آزادسازی خرمشهر از اشغال متجاوزین ازمهم ترین اهداف عملیات بیت المقدس بودند.

غبارروبی شهدای حماسه آزادی خرمشهر در قم

آزادسازی خرمشهر در حقیقت از اهداف مرحله چهارم عملیات بیت‌المقدس بود. در ساعت ۲۲:۳۰ شامگاه شنبه، یکم خردادماه ۱۳۶۱، مرحله چهارم این عملیات با اعلام رمز یامحمدبن‌عبدالله‌، از بی‌سیم فرماندهی قرارگاه مرکزی کربلا به واحدهای عمل‌کننده، آغاز شد. در پایان این نبرد علاوه بر پایان بخشیدن به ۱۹ ماه اشغال بخشی از حساس‌ترین مناطق خوزستان و آزادسازی خرمشهر، ضربه‌ای سنگین به توان رزمی و روحیه نیروهای عراقی وارد آمد.

در جریان آزادسازی خرمشهر حدود ۱۶ هزار نیروی عراقی کشته و زخمی شدند و همچنین ۱۹ هزار نفر نیروی عراقی به اسارت نیروهای ایرانی درآمدند.

سپاه علی ابن ابیطالب(ع) قم نیز در این عملیات نقش آفرین بود و شهدای گلگون کفنی از عملیات بیت المقدس در جای جای استان قم آرمیده اند تا رشادت و غیرت آنان همچنان مقابل چشمان جوانان این مرز و بوم باشد. گلزار شهدای سوم خرداد با تدفین ۴۶ شهید ، گلزار شهدای شیخان با تدفین ۶۴ شهید هر گلزار در نزدیکی حرم مطهر حضرت معصومه(س) و گلزار شهدای امامزاده علی ابن جعفر(ع) قم نیز با تدفین ۶۱ شهید مکان‌هایی هستند که بیشترین تعداد شهدای عملیات بیت المقدس قم در آنها آرمیده‌اند.

استان قم در جریان عملیات آزادسازی خرمشهر بیش از ۲۰۰ شهید را تقدیم نظام اسلامی کرده‌است.

 

ارسال نظرات