اولین نشست آموزشی و توجیهی مشاوران املاک به منظور کنترل بازار مسکن در شهر کهریزک برگزار شد

اولین نشست آموزشی و توجیهی مشاوران املاک شهر کهریزک و روستاهای اطراف در حوزه قوانین مرتبط با ساخت‌وساز و بنگاه‌های معاملات ملکی باحضور بادلی سرپرست‌ بخشداری‌ کهریزک، کلهر شهردار کهریزک، اسدالهی معاون حوزه قضائی بخش کهریزک، احمدی رئیس پلیس اطلاعات فرماندهی انتظامی شهرستان ری، کشاورز رئیس اتاق‌اصناف و محسنی توانا رئیس اتحادیه املاک شهرستان‌ ری و جمعی از فعالان مسکن ساز و مشاوران املاک کهریزک و روستاهای تابعه در سالن اجتماعات شهرداری کهریزک برگزار شد.
کد خبر: ۹۵۱۵۲۱۶
|
۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰

 هادی بادلی سرپرست‌ بخشداری‌ کهریزک در این جلسه امیدبخشی به مردم را لازمه موفقیت جامعه عنوان کرد  و گفت: با وجود اینکه قیمت مسکن و زمین همواره   رشد صعودی داشته اما مشاوران املاک باید با ارائه خدمات مشاوره تخصصی و دلسوزانه، مردم را به سرمایه‌گذاری، هرچند درحد توان مالی خودشان، ترغیب کنند و نباید این امر به گونه‌ای باشد که خریدار به دلیل محدودیت مالی، انگیزه خود را برای تامین مسکن از دست بدهد.

بادلی در ادامه به وجود پتانسیل‌های مطلوب در بخش کهریزک اشاره کرد و گفت: بخش کهریزک از لحاظ وجود کارخانجات و مراکز تولیدی و صنعتی، اراضی کشاورزی و مسکونی غنی است و مشاورین املاک می‌توانند در استفاده بهینه از ظرفیت‌ها نقش مؤثری ایفا کنند.

بادلی گفت:  هدف ما از برگزاری این جلسه آموزش و توجیه مشاوران املاک در بحش کهریزک و باقرشهر است که با مقررات و قانون اشنایی بیشتری پیدا کنند و نسبت به برنامه هایی که در آینده نزدیک به این عزیزان اعلام خواهد شد انشانء الله به نحو احسن وظیفه قانونی خودشان را انجام دهند.   

وی در پایان بر اهمیت آموزش قوانین و مقررات مرتبط با حوزه فعالیتی مشاورین املاک تاکید کرد و گفت: این موضوع باید در دستورکار اتحادیه املاک شهرستان‌ری قرار بگیرد.

 

افزایش تعداد پرونده‌های قضائی به دلیل عدم آگاهی مشاوران املاک به موازین قانونی

 

اسدالهی معاون حوزه قضائی بخش کهریزک نیز با تشریح قوانین مربوط به حوزه ساخت‌وساز، اعلام‌ کرد: در چندسال اخیر به دلیل عدم آگاهی و اشرافیت مشاورین املاک به موازین قانونی و تنظیم قراردادهای اجاره، رهن و یا مبایعه‌نامه خارج از قوانین تعریف‌شده، تعداد پرونده‌های شکایت در حوزه قضائی افزایش یافته که این موضوع در سال های قبل کمتر بوده است.

اسدالهی همچنین درخصوص محدودیت‌های قانونی و ممنوعیت تملک اموال غیرمنقول توسط اتباع و همچنین لزوم هماهنگی با اداره اتباع و مهاجرین درخصوص اجاره اموال غیرمنقول به اتباع خارجی و ارائه یک‌نسخه از اجاره‌نامه به اداره مذکور   تاکید کرد: درصورت بروز هرگونه تخلف در این‌خصوص، مراتب قابل تعقیب‌ کیفری است.

وی همچنین نکاتی در خصوص ممنوعیت تملک و تصرف اراضی‌ کشاورزی و زراعی توسط اتباع خارجی، بیان کرد و گفت: تبعات متأثر از تغییر کاربری اراضی زراعی به مسکونی برعهده اتباع است و بر لزوم رعایت مفاد قانونی مرتبط با پیش‌فروش املاک و نحوه تنظیم قراردادها در چهارچوب قوانین تاکید کرد.

اسدالهی هدف از برگزاری این نشست را توجیه و اموزش    مشاوران و متصدیان بنگاه ها و مشاوران ملکی دانست و گفت: هدف اصلی این است که با آموزش ها و جلسات توجیهی و برنامه های مدون  از ایجاد اختلافات، دعاوی و مخاصمات بین مردم   پیشگیری کنیم  و از میزان دعاوی وارده به دادگستری   کاسته شود. چون بخشی از   دعاوی بین مردم ناشی از عدم تعامل سازنده بین دستگاه ها است.

   موضوع دیگر به مسائل اساسی مسکن مربوط می شود که با توجه به دغدغه کلانی که در موضوع مسکن در کشور وجود دارد و اهمیت    مسکن در حوزه های دیگر مثل ازدواج جوانان   و دغدغه های کلانی که از سوی مقام معظم رهبری، ریاست محترم جمهوری   و مقامات کشوری ، لشکری و استانی  در موضوع امنیت اقتصادی کشور دارند مسکن یک موضوع بسیار اساسی است بنابر این جلسات   با صنف مشاوران و سازندگان مسکن از این جهت بسیار ضروری است که این جلسه فتح بابی باشد که بتوانیم به موفقیت های بهتری دست پیدا کنیم.

 

دریافت ۴۵ درصد تعرفه‌ها توسط بیمه   موجب افزایش هزینه‌های  ساخت‌وساز می‌شود

 علی کلهر شهردار کهریزک نیز مشکلات مرتبط با تأمین مسکن را ازجمله مهم‌ترین دغدغه‌های مردم در وضعیت کنونی جامعه برشمرد و گفت: با توجه به تحریم‌های سنگین و شرایط اقتصادی موجود، تمامی دستگاه‌ها  باید با تعامل، همکاری و هم‌افزایی، زمینه‌های لازم برای سهولت مردم در تامین نیازهای اولیه از جمله مسکن را فراهم کنند.

شهردار کهریزک   افزود: باتوجه به اقدامات صورت‌ گرفته در یکسال اخیر مبنی‌بر تامین زیرساخت‌های لازم برای سهولت در   ساخت‌وساز توسط سازندگان در چهارچوب قوانین مربوطه، فرآیند ساخت‌وساز در شهر کهریزک سرعت‌گرفته و به دنبال آن هزینه‌های سنگین تامین مصالح ساختمانی و سایر امور اداری و عمرانی مرتبط نیز رو به افزایش است.

کلهر خاطرنشان کرد: بر همین‌ اساس لازم است با برنامه‌ریزی مدون، زمینه‌های لازم برای کاهش هزینه‌های غیرضروری از طرق مختلف مانند حذف واسطه‌ها فراهم شود.

علی‌کلهر با اشاره‌به هزینه‌های سنگین آسفالت معابر، جدول‌کشی و سایر خدماتی که از سوی شهرداری‌ کهریزک صورت می‌گیرد، اظهار داشت: با وجود هزینه‌های مذکور و همچنین نرخ بالا و غیرکارشناسانه تعرفه‌های اعلامی از سوی سازمان نظام مهندسی و دریافت ۴۵ درصد از این تعرفه‌ها توسط بیمه که در نهایت موجب افزایش هزینه‌های حوزه ساخت‌وساز می‌شود، مشاورین املاک باید به‌جهت سهولت در امور و رضایتمندی عمومی، نهایت تعامل را با شهروندان داشته باشند و شهرداری نیز درچهارچوب ضوابط قانونی و تا حدود اختیارات ممکن، در اخذ عوارض مربوطه تخفیف‌های لازم را لحاظ خواهد کرد.

شهردار کهریزک با تاکید بر همدلی و همسویی مشاورین املاک با مردم، از آنان جهت اجرای پویش همگانی برای حمایت از مستاجرین قدردانی‌کرد  و خواستار تداوم اجرای طرح‌هایی  که رضایت مردم و خشنودی خداوند را به همراه دارد و از افزایش بی‌رویه بهای خرید، اجاره و رهن مسکن پیشگیری می‌کند، شد.

کلهر  با اشاره به نگرانی مردم در خصوص افزایش قیمت اجاره و خرید و فروش مسکن   تصریح کرد: برای رفع این مشکل و کاهش نگرانی مردم، این جلسه را با حضور بخشدار کهریزک برگزار کردیم و تلاش می کنیم   مشکلات را رصد کنیم و نقش هر دستگاهی را که می توانند قیمت هایی  را در بحث  مسکن تحمیل کنند بررسی کردیم و تلاش کردیم بین دستگاه های مختلفی که در موضوع مسکن دخیل هستند همدلی بوجود بیاید که یکی از کسانی که می تواند کمک کند قیمت مسکن بالا نردود صنف مشاوران املاک است لذا از   بخشدار و معاون حوزه قضایی کهریزک، رئیس اتحادیه املاک و رئیس اتاق اصناف شهرستان ری و سایر مسئولان دعوت و موضوعات را بررسی کردیم که مقرر شد هر دستگاهی وظایف خودش را انجام دهد  و عزیزان هم کمک کنند شرایط را به گونه ای پیش ببریم که مردم آسیب نبینند و رضایت مندی آنها حاصل شود و انشاء الله اینگونه جلسات تا رسیدن به نقطه مطلوب   ادامه پیدا خواهد کرد تا رضایت مندی مردم حاصل شود.

 

نرخ ارز، پرداخت مبالغ بالا از سوی اتباع و فضای مجازی عوامل رشد   نامتعارف قیمت واحدهای مسکونی  

   

 علی محسنی‌توانا رئیس اتحادیه مشاورین املاک شهرستان‌ ری با اعلام اینکه ۱۹۷ واحد صنفی مشاوره املاک دارای پروانه کسب معتبر در منطقه کهریزک مشغول به فعالیت هستند، بر لزوم صداقت و امانت در گفتار که از مهم‌ترین خصوصیات متولیان این صنف است تاکید کرد.

محسنی‌توانا در ادامه عوامل مؤثر بر افزایش قیمت املاک را تشریح‌کرده و گفت: افزایش نرخ ارز، عدم آگاهی و اشرافیت مشاورین املاک بر قوانین و ضوابط مرتبط، پرداخت هزینه‌های سنگین اجاره‌بها توسط اتباع بیگانه، درخواست نامتعارف مبالغ اجاره و ترهین از سوی صاحب‌خانه‌ها، عدم توازن عرضه و تقاضا، فعالیت خودسرانه و خارج از تعاریف قانونی توسط خریداران و فروشندگان در صفحات مجازی دیوار، شیپور و ... منجر به رشد صعودی و افزایش نامتعارف قیمت واحدهای مسکونی شده‌ است که در صورت تعامل و همکاری مشاورین املاک این مشکلات تا حدود زیادی قابل حل‌وفصل خواهد بود.

 محسنی توانا افزود: متقاضیان برای دریافت جوازکسب باید کلاس های تخصصی را بگذرانند که ما این کار را انجام می دهیم و  در حال حاضر یک واحد حقوقی آموزشی درخصوص متن نویسی و قرار داد نویسی در روزهای چهارشنبه از ساعت 10 تا 13  با حضور دکتر رئوف در ساختمان اتحادیه برای کل اعضا برگزار می شود.   

وی با اشاره به اینکه صنف مشاوران املاک یکی از صنوف حساس  است، اذعان کرد که هیچ نظارتی از سوی دولت بر فعالیت این صنف اعمال نمی شود. باید محدودیت هایی در این صنف باشد و افرادی که  تقاضای ایجاد دفاتر مشاوره املاک می دهند باید دارای مدارک بالا باشند.

 دراین جلسه هیات مدیره تصمیم گرفت کارگروهی را تشکیل دهد برای قیمت گذاری و رفع معضلات اجاره ، رهن و خرید و فروش که موضوع را در منطقه پیگیری کنند و لیستی از این کارگروه آماده کرده ایم و در جلسه بعد حتما ارائه می کنیم.

 وقتی صحبت از دفتر املاک  می شود  از نگاه من و شما  دفاتر املاک پیشکسوت و ریش سفید بودن  در ذهن متبادر می شود اما در سال های اخیر  دفاتر املاکی که جدیدا تاسیس شده مشاوران همان دپارتمان هایی هستند که در سطح شهر فعالیت می کنند و متاسفانه هیچ اطلاعات کافی ندارند و در حوزه مسکن نمی توانند کارشناسی    کنند و  نسبت به منطقه اشراف ندارند که تلاش می کنیم در این زمینه خیلی بیشتر کار کنیم و اگر دولت در این موضوع دست ما را باز بگذارد در ساماندهی حوزه مسکن پیشرفت های خوبی خواهیم داشت.  

 

 

ضرورت تنظیم قراردادهای متحدالشکل و ابلاغ آن به بنگاه‌های معاملات ملکی

 همچنین سرهنگ احمدی معاون اطلاعات فراجا نیز نکاتی را در همین رابطه متذکر شد و بر لزوم هماهنگی با اداره اتباع و مهاجرین درخصوص هرگونه معاملات ملکی با اتباع خارجی تاکیدکرد.

کشاورز رئیس اتاق‌اصناف شهرستان‌ری با اعلام اینکه متاسفانه برخی از بنگاه‌های معاملات ملکی به دلایلی همچون نسبت خانوادگی یا دوستانه و فضاهای صمیمانه و مبتنی‌بر اعتماد نسبت به انجام شفاهی معاملات اقدام نموده و در گذر زمان با پیدایش اختلافات، نارضایتی یا شکایت در مراجع قضائی را پدید می‌آورند، پیشنهاد کرد رئیس اتحادیه املاک شهرستان‌ری به‌منظور وحدت‌رویه و پیشگیری از بروز هرگونه حوادث، نسبت به تنظیم قراردادهای متحدالشکل و ابلاغ آن به بنگاه‌های معاملات ملکی اقدام کند.

 گفتنی است در پایان جلسه ۲ نفر از نمایندگان مشاورین املاک به طرح مسائل، مشکلات و موانع موجود پرداختند و موارد مطروحه مورد بررسی قرار گرفت.

ارسال نظرات