ایجاد واحدهای زودبازده برای درمان بیکاری موثر است؛

کارآفرین ایلامی و ایجاد اشتغال برای 17 نفر

کارآفرین ایلامی با ایجاد اشتغال برای 17 نفر توانست نشان دهد که ایجاد واحدهای زودبازده برای درمان بیکاری موثر است.
کد خبر: ۹۵۱۶۰۳۴
|
۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۱

به گزارش خبرگزاری بسیج،جایگزینی اقتصاد دانش‌بنیان و صادرات محور به‌جای اقتصاد نفتی از محورهای اصلی سیاست اقتصاد مقاومتی است که در تحقق آن، توسعه و تجاری‌سازی فناوری، افزایش توان دیپلماسی فناوری، توسعه فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان و مشارکت فعال در سیاست‌گذاری و فرهنگ‌سازی حوزه علم و فناوری و نوآوری محورهای کلیدی در بحث اقتصاد مقاومتی است.

دولت باید در حوزه تجاری‌سازی و کاربردی‌کردن علم و فناوری بنا به رشد قابل‌توجه کشور در حوزه دانش‌بنیان که دستاوردهای بسیار چشمگیری نیز به همراه داشته است بیشتر تلاش کند و از این ظرفیت موجود در راستای اقتصادی پویا و داخلی و باتکیه‌بر تولیدات بومی و صنایع‌دستی حرکت نماید.

مهناز بادپره متولد 1364 دیپلم کامپیوتر، صنعتگر ایلامی و مدیرعامل شرکت آلامتو نقش ساز از واحدهای فناور مستقر در پارک علم و فن آوری استان ایلام است که توانسته است با تلاش و پشتکار و باتکیه‌بر استعدادهای فردی و ایجاد اشتغال با تأسیس شرکت و به مرحله اقتصادی رساندن آن نقش غیرقابل‌انکاری در اقتصاد استان و اشتغال‌زایی داشته باشد.

اشتغالزایی برای 17 نفر در قالب کارگاه فرش و گلیم

وی با بیان فعالیت‌های اقتصادی خود در حوزه صنایع‌دستی به ایجاد کارگاه فرش و گلیم اشاره کرد و گفت: در مدت سه سالی که از آغاز فعالیت کارگاه می‌گذرد توانسته‌ام برای 5 نفر از بافندگانی که آموزش‌های لازم را از بنده فراگرفته‌اند اشتغال‌زایی نموده و در حدود 12 بافنده حرفه‌ای نیز در کارگاه فرش و گلیم با بنده همکاری می‌کنند.

بدون حمایت دولت و با سرمایه اندک خود اشتغال ایجاد کرده ام

بادپره با بیان اینکه بدون حمایت نهاد خاصی و با سرمایه اندک خود در این مسیر ورود پیدا کرده‌ام، اظهار داشت: بدون کمترین حمایت از طرف دولت و تنها با سرمایه اندک خود اقدام به اشتغال‌زایی خانگی نموده‌ام که علاوه بر اداره کارگاه قالی‌بافی، طراحی را به شیوه سنتی و کامپیوتری "نقشه فرش و گلیم" که به‌صورت نرم‌افزاری است و کاربردهای آن علاوه بر زمینه فرش و گلیم در دیگر حوزه‌های صنایع‌دستی از جمله سفال و معرق و تابلوفرش نیز است فعالیت دارم و به ثبت شرکت در این زمینه با نام شرکت آلامتو نقش ساز اقدام کرده‌ام که با حمایت و پشتیبانی پارک علم و فن آوری و استقرار در این مکان، از حمایت‌های این مرکز برخوردار شده‌ام.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه طراحی نقشه گلیم در استان ایلام نوپا است، تصریح کرد: باتوجه‌به اینکه گلیم نقش‌برجسته استان ایلام، شهرت جهانی داشته؛ اما همواره در موضوع طراحی نقشه و تولید طرح‌های نو و متناسب با آیین‌ها و سنن ایلامی با مشکل مواجه بوده و برای رفع آن همواره از خارج استان نقشه وارد و بافته می‌شدند که اغلب هم طرح‌هایی تکراری و از رونق افتاده بودند، لذا طرح تولید نقشه علاوه بر اینکه استان را در سطح کشور مطرح می‌کند از تولید گلیم‌هایی با طرح تکراری جلوگیری می‌کند و در صورت حمایت مالی نیاز استان به خارج را کاهش داده و کمک شایان توجهی به بافندگان استان خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان آلامتو نقش ساز به حمایت بسیار خوب پارک علم و فن آوری تأکید کرده و گفت: پارک نسبت به استقرار این شرکت همکاری‌های لازم را انجام داده است و ازآنجا که طراحی‌های صورت‌گرفته نرم‌افزاری و بر طبق آموزش‌های روز دنیا انجام می‌گیرد، بر پایه دانش و فناوری بوده و مورد حمایت پارک علم و فن آوری استان ایلام که این کار علاوه بر ایجاد اشتغال با سرمایه اندک برای افرادی که علاقه‌مند به این حرفه هستند می‌تواند درآمدزایی مناسبی هم داشته باشد.

راه اندازی واحدهای فناور و زود بازده راهی عملی در تحقق اقتصاد مقاومتی است

وی با بیان اینکه راه‌اندازی این واحدهای تجاری زودبازده در راستای اقتصاد مقاومتی و به‌کارگیری نیرو و استعداد داخلی است، اضافه کرد: دولت باید با حمایت‌های مالی و هموارکردن مسیر جهت تولید و فعالیت مستمر این شرکت‌های تولیدی در جهت عملی‌کردن اقتصاد مقاومتی باتکیه‌بر توان داخلی اقدام کند.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه این شرکت علاوه بر تولید فرش و گلیم برجسته در جهت تولید نقشه مورد نیاز بافندگان ایلامی نیزفعالیت دارد، ادامه داد:  در صورت رونق کسب و کار و اعتماد به تولید داخلی می توانیم "فرش وگلیم" این برجسته ترین صنایع دستی استان را با نقشه ها و نگاره های جدید و باب روز تولید و رونق این حرفه را در استان بیش از گذشته کنیم. 

بادپره با ابراز نارضایتی از نهادهایی که به نحوی در ارائه خدمات به واحدهای تولیدی و همچنین دادن وام به این تولیدگران سهم دارند، تصریح کرد: از مسئولین دولتی تقاضامندم که نسبت به گماردن افرادی امین و عادل و مردم‌دار در منصب‌های گوناگون دقت بیشتری داشته و ایمان و تعهد را شرط اساسی تصاحب این منصب‌ها قرار دهند.

مدیریت امین و متعهد در نهادها لازمه تداوم فعالیت های اقتصادی است

وی با گریزی به فعالیت مؤسساتی که به‌منظور ارائه وام و حمایت‌های مالی به صنعتگران و تولیدگران استانی دایر شده است، اظهار داشت: متأسفانه عدم وجود مدیریت مناسب و متعهد و امین در این مؤسسات مشکلات بسیاری را برای تولیدگران و واحدهای صنعتی به وجود آورد که باعث توقف فعالیت بسیاری و ورشکستگی آنان شد.

بادپره در ادامه یادآور شد: باتوجه‌به تأکیدات رهبری، و در تحقق شعار سال همکاری مسئولین تمامی ارگان‌ها و سازمان‌ها در توجه به سرمایه‌های انسانی و دانشی و شرکت‌های تولیدی و حمایت عملی از آنها و اقدام به‌موقع ضروری است.

وی رفع موانع رشد شرکت‌ها و تولیدگران داخلی را از دیگر اقدامات عملی در تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و بیان داشت: توجه ویژه به تحریک تقاضا و بازارسازی برای این شرکت‌ها، تکمیل زنجیره‌های مختلف تجاری‌سازی مانند تأمین مالی، مالیات، گمرک، بیمه، استاندارد و خدمات صادراتی و استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در اجرای پروژه‌های تولیدی از سوی بخش‌ها و وزارتخانه‌های مختلف مواردی است که باید در حمایت از تولیدگران داخلی از سوی مسئولین موردتوجه قرار گیرد.

ارسال نظرات