مدیرکل بهزیستی استان زنجان:

هشت مرکز غربالگری شنوایی نوزادان در سطح استان زنجان فعال است

زنجان - مدیرکل بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه هشت مرکز غربالگری شنوایی نوزادان در سطح استان زنجان فعال است گفت: در سال گذشته ۹۲ درصد نوزادان متولد شده غربالگری شنوایی شده‌اند.
کد خبر: ۹۵۱۶۱۰۷
|
۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۷

 

هشت مرکز غربالگری شنوایی نوزادان در سطح استان زنجان فعال است

به گزارش خبرگزاری بسیج زنجان؛ سلمان حسینی با اشاره به فعالیت ۸ مرکز غربالگری شنوایی نوزادان در سطح استان اظهار کرد: بیش از ۱۳ هزار نوزاد متولد شده در سال گذشته یعنی ۹۲ درصد، غربالگری شنوایی شدند که از این تعداد ۹ نوزاد به مرحله مداخله ارجاع داده شدند که اقدامات توانبخشی تهیه سمعک، کمک هزینه کاشت حلزون، گفتار درمانی و ... برای این نوزادان صورت گیرد.

وی افزود: آزمون‌های غربالگری برای نوزادان بصورت انجام تست OAE برای کلیه نوزادان متولد شده وانجام تست AABR برای کودکان ارجاعی و دارای عوامل خطر است که با دستگاه‌های کوچک و بدون درد و خطر، در شرایطی که نوزاد به آرامی استراحت می‌کند انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: آزمون غربالگری، آزمونی ساده است که فقط چند دقیقه طول می‌کشد و هدف آن شناسایی نوزادانی است که نیاز به ارزیابی بیشتر دارند.

حسینی بیان کرد: غربالگری نوزادان بسیار مهم است و اگر بررسی شنوایی نوزاد دیر انجام شود موجب تاخیر در رشد و زبان شده که روی توانایی کودک برای یادگیری، تحصیل و ارتباطات اجتماعی تاثیر می‌گذارد.

وی با اشاره به اهمیت غربال شنوایی نوزادان در سه ماه اول تولد، یادآور شد: گریه وصدا سازی نوزادان کم شنوا مانند نوزادان سالم است وماه‌ها وسال‌های نخست زندگی برای رشد مهارت‌های گفتاری و زبانی اهمیت بسیاری دارد.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان ابراز داشت: کم شنوایی ممکن است زبان آموزی را نیز تحت الشعاع قرار دهد، بنابراین کشف زود هنگام کم شنوایی پیش از ۳ ماهگی و ارائه خدمات لازم قبل از شش ماهگی به نوزاد و خانواده او ضروری است.

ارسال نظرات