خبرهای داغ:
تبریز- رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با تاکید بر لزوم بهره وری در ساختار اداری بخش بهداشت، گفت: رفع فرآیندهای مبهم زمینه ساز تحقق بهره وری در بخش سلامت است.
کد خبر: ۹۵۱۶۸۲۶
|
۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، بهمن نقی پور روز دوشنبه در همایش بهره وری و بهینه سازی مصرف در نظام سلامت، ایجاد ساختارهای مشخص را یکی از الزامات مهم در بهره وری سازمان ها دانست و افزود: باید توجه داشت که با از میان برداشتن فرایندهای مبهم می توان بسیاری از موازی کاری ها در نظام سلامت را رفع کرد و جلوی بسیاری از هزینه های اضافی را گرفت.

وی سلامت را یکی از بخش های دغدغه آور در سطح جهان برشمرد و با بیان اینکه سلامت زیرساخت توسعه جوامع است، اظهار کرد: توسعه پایدار بدون سلامت نیروی انسانی معنی ندارد و با توجه به اینکه نظام سلامت و بهداشت یکی از سازمان های بسیار وسیع با نیروی انسانی عظیم است، باید به موازات همین حجم نسبت به بهره وری نیز حساسیت نشان داده شود.

نقی پور پیشرفت های علمی و فناوری عصر حاضر در علوم پزشکی را یکی از عوامل اصلی افزایش هزینه ها در این حوزه دانست و ادامه داد: با توجه به اینکه دانشگاه های علوم پزشکی پاسخگوی سلامت کشور است باید با کمترین هزینه ها نسبت به بهره وری بالا تلاش شود.

وی با تاکید بر اینکه افزایش سرانه بهداشت و درمان کشور در شرایط کنونی ضروری است، یادآور شد: اما اعتبارات محدود دولتی لزوم توجه به بهره وری را اجتناب ناپذیر می کند که باید از آن برای کیفیت بخشی به خدمات حوزه سلامت بهره برده شود.

نقی پور همکاری و هماهنگی بین بخشی را حلقه گمشده در نظام سلامت کشورهای در حال توسعه و از جمله ایران دانست و گفت: برای توسعه بهروه وری و بهینه سازی مصرف باید همه دستگاه های اجرایی و خدماتی در کنار هم قرار بگیرند تا مسیرها برای تحقق این امر هموارتر شود.

وی بی توجهی به همکاری کامل بین بخشی را عامل اصلی راکد ماندن و توقف بهره وری در سازمان دانست.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز توجه به آموزش و پرورش نیروهای انسانی را یکی از عناصر مهم در تامین بهره وری در حوزه بهداشت و سلامت کشور برشمرد و با بیان اینکه بدون آموزش های حرفه ای بهره وری لازم اتفاق نمی افتد، اظهار کرد: به همین منظور وجود افراد باانگیزه، متخصص، متعهد و توانمند و حرفه ای برای بهره وری لازم است که در این زمینه باید نسبت به مهارت افزایی نیروی انسانی توجه خاصی شود.

نقی پور با بیان اینکه فناوری اطلاعات اساس و پایه پیشرفت در بهره وری است، تصریح آموزه های دینی را در این رابطه مورد اشاره قرار داد و گفت: باید توجه داشت که برکت همواره با احقاق بهره وری همراه خواهد شد.

دبیر علمی همایش بهره وری و بهینه سازی مصرف در نظام سلامت نیز، از ارسال تعداد ۱۸۹ عنوان اثر در قالب تجربه، پیشنهاد و مقاله به دبیرخانه خبر داد و افزود: ۵۹ عنوان تجربه، ۴۶ عنوان ایده و پیشنهاد و ۹ عنوان مقاله طی برگزاری این همایش ارایه می شود.

علی جنتی توجه به بهره وری در نظام سلامت را مهم و اساسی خواند و گفت: در حال حاضر ۲۶ درصد منابع دولتی آذربایجان شرقی د حوزه سلامت هزینه می شود که این امر نشان دهنده اهمیت و گستردگی این حوزه و لزوم بهره وری در هزینه ها است.

وی مولدسازی در منابع را از جمله مسایل محوری در بهره وری نظام سلامت دانست و ادامه داد: متاسفانه مصادیق نبود بهره وری در حوزه بهداشت و سلامت بسیار زیاد است که نسخه پیچی های غیرضرور و مصرف داروهای زیاد از جمله آن هاست.

تاثیر استمرار ارتباط بین پزشک و بیمار بر میزان هزینه مصرفی مراقبت های سلامت، الگوی مصرف در بین دریافت کنندگان داروهای ضددیابتی، کارایی مراکز خدمات سلامت تبریز با استفاده از تحلیل پوششی داده ها، سیستم توزیع دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی، ارتقای وضعیت شاخص های بهره وری در مرکز آموزشی و درمانی سینا تبریز، بررسی تاثیر طراحی داشبوردهای مدیریتی در ارتقای شاخص های بهره وری در دانشگاه علوم پزشکی همدان، هوشمندسازی سیستم های سرمایشی و گرمایشی از جمله عناوین مقالات و سخنرانی های این همایش بود.

همایش مزبور در قالب سه کارگروه و شامل نقش مدیریت منایع در ارتقای بهره وری، نقش اصلاح ساختار و فرایندها در ارتقای بهره وری و نقش فناوری اطلاعات در این حوزه برگزار شد.

ارسال نظرات