خبرهای داغ:

احیای سنت منبر خانه در استان سمنان؛ گامی برای حفظ و ارتقای مراسمات مذهبی

شاهرود_ در جلسه‌ای با مسئولان محلی و نمایندگان مراکز فرهنگی، برنامه‌هایی برای احیای سنت منبرخانه در استان سمنان مطرح شد.
کد خبر: ۹۵۱۷۲۵۱
|
۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۷

احیای سنت منبر خانه در شاهرود؛ گامی برای حفظ و ارتقای مراسمات مذهبیبه گزارش خبرنگار بسیج، در جلسه‌ای که با حضور مدیر کل تبلیغات اسلامی استان سمنان، رئیس اداره ارشاد شاهرود، رئیس میراث فرهنگی شاهرود، نماینده شهرداری و نماینده دفتر امام جمعه برگزار شد، دربارهٔ احیای سنت منبر خانه صحبت‌هایی صورت گرفت.
در این جلسه، بررسی شد که سنت منبر خانه در شاهرود و احتمالاً در دیگر مناطق کشور نیز وجود دارد و در شاهرود، این سنت در دهه اول محرم و صفر با برگزاری مراسم‌ها و آیین‌های خاصی همراه است.
برای احیای این سنت و ثبت آن به صورت رسمی، برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است و یک دبیرخانه در اداره کل تبلیغات اسلامی استان تشکیل شده است که وظیفهٔ آن شناسایی و ثبت تمامی منبرخانه‌ها و آیین‌ها در شهرستان‌ها است و علاوه بر این، در دامغان، سمنان و سایر شهرستان‌ها نمایشگاه‌ها و رویداد‌هایی برگزار بشود تا این سنت‌ها معرفی و ترویج شوند.
علاوه بر ثبت رسمی، تصویربرداری و تدوین مستند‌های تاریخی دربارهٔ این سنت‌ها نیز در دستور کار قرار دارد. همچنین، برای بحث منبرخانه و افزایش آگاهی عمومی، یک برنامه تلویزیونی اختصاصی با همکاری گروه معارف شبکه یک سیما در نظر گرفته شده است
در جلسه، همچنین به بررسی مواردی مانند طراحی پلاک ثبتی با همکاری شهرداری و هنرمندان، تجلیل و تکریم از صاحبان منبرخانه‌ها و افراد مشارکت کننده در احیای این سنت‌ها، تدوین راهنمایی برای برگزاری منبرخانه‌ها در سطح کشور و همچنین انتشار مقالات و مطالب مرتبط در رسانه‌ها و سایت‌های مختلف پرداخته شد

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار