رژیم بعث عراق در خردادماه سال ۱۳۶۴ در ۲ روز متوالی با حملات هوایی خود به شهرهای مختلف استان ایلام، ۲۲۲ نفر را مظلومانه به شهادت رساند.
کد خبر: ۹۵۱۸۷۴۳
|
۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، شاید اگر در کشور بپرسند حوادث خونین خردادماه کدامند، همگان به واقعه ۱۵ خرداد ۴۲ اشاره کنند، اما کمتر کسانی آگاهند که خرداد برای ایلام خونین تر و رنگین تر سایر نقاط کشور است.

در ذهن و یاد مردمان رنجور استان ایلام خرداد ماهی سرشار از خاطرات مرگبار و گزنده است، ماهی که برای مردم این سامان ۱۵ خرداد ۶۱ و ۱۷ و ۱۸ خرداد سال ۶۴ را تداعی می کند.

مردم ایلام هنوز تلخی خاطرات بمباران ۱۵ خرداد سال ۶۱ ذهنشان را آزار می داد که به خرداد سال ۶۴ رسیدند و باز هم داستان همیشگی اما دردناک بمباران هوایی برای آنها تکرار در تکرار شد.

هیچگاه در حادثه تاریخی این سرزمین درد کشیده روزهای ۱۷ و ۱۸ خرداد سال ۶۴ فراموش نخواهد شد، آنگاه که ۱۷ خرداد پرنده های آهنین عراق مردم بی دفاع ارکواز ملکشاهی را به خاک و خون کشاندند.

خرداد ۶۴؛ پرکشیدن مظلومانه ۲۲۲ ایلامی در کمتر از ۲۴ ساعت

هنوز مردم در بهت حادثه خونین ملکشاهی بودند که درست یک روز بعد و کمتر از ۲۴ ساعت از فاجعه خونین ملکشاهی و در ۱۸ خرداد مردم ایوان آماج حملات هوایی ناجوانمردانه عراق شدند.

مردم شهر ارکواز ملکشاهی که آن زمان از توابع مهران بود، در حوالی ظهر ۱۷ خرداد سال ۶۴ مورد تهاجم هواپیماهای جنگی عراقی قرار گرفتند و در این حادثه ویرانگر ۷۲ نفر انسان بیگناه این شهر جانشان را از دست دادند.

مردم ارکواز ملکشاهی و روستاهای اطراف شهر در حالی مورد بمباران هواپیماهای رژیم سفاک بعث عراق قرار گرفتند که خود را برای شب های لیالی قدر آماده می کردند و با زبان روزه مظلومانه به شهادت رسیدند و در خون سرخ خویش غلتیدند.

خرداد ۶۴؛ پرکشیدن مظلومانه ۲۲۲ ایلامی در کمتر از ۲۴ ساعت

یک روز بعد از جنایت ددمنشان صدامی در ارکواز ملکشاهی که مرگ قهرمانانه ۷۲ نفر زن، مرد و کودک را رقم زد، اینبار و در ۱۸ خرداد همان سال شهر ایوان محل فرود بمب های عراق شد و یکی از خونبارترین روزهای دوران جنگ تحمیلی را در این شهر رقم زد.

در حمله صبح روز ۱۸ خرداد سال ۶۴ و مقارن با ۱۹ رمضان حدود ۱۵۰ نفر از مردم این شهر قربانی خوی وحشی صدام و حامیان حقوق بشر غربی و شرقی شدند و ۷۰۰ نفر نیز زخم های این بمباران مهیب را مهمان ناخونده جسم رنجور خود کردند.

مردم صبور ایلام همواره در پی هر ناکامی و شکست ارتش متجاوز عراق از قوای ایرانی، محلی برای فرونشاندن خشم صدامیان بودند و هواپیماهای بعث بعد از هر شکست، مردم بی دفاع و بی پناه و آواره استان ایلام را آماج حملات پی در پی و مکرر خود قرار می دادند.

ایلام در طول هشت سال دفاع مقدس بیش از ۳۰۰ بار از سوی رژیم بعث عراق با چراغ سبز مجامع بین المللی و کشورهای بلوک شرق و غرب‌ مورد حمله هوایی قرار گرفت و در این حوادث تلخ جمع بسیار زیادی از مردم بی دفاع این سامان مظلومانه جان خود را از دست دادند.

خرداد ۶۴؛ پرکشیدن مظلومانه ۲۲۲ ایلامی در کمتر از ۲۴ ساعت

حوادث تلخ ۱۵، ۱۷ و ۱۸ خرداد تنها بخشی از این رویدادهای دردناک است که در حافظه تاریخی استان ایلام ثبت و به یادگار مانده است.

به گزارش خبرگزاری بسیج، مناطق مسکونی شهری و روستایی استان ایلام در طول هشت سال جنگ تحمیلی به‌کرات و افزون بر ۳۰۰ بار مورد تهاجم هواپیماهای عراقی و حامیان غربی این رژیم قرار گرفت.

مردم ایلام در زمان آوارگی و حتی در زیر چادرها هم از حملات هوایی عراق در امان نبودند و چادرنشینان آواره آماج حملات عراق قرار گرفتند که حادثه روستای ماربره در اسفند ۶۳ تنها یکی از این موارد است که با همکاری نیروی هوایی فرانسه انجام گرفت.

حادثه زمین فوتبال چوار، شهر ایوان، ملکشاهی، روستای ماربره و آبدانان گوشه‌ای از حملات هوایی هواپیماهای عراقی به مردم عادی استان ایلام در جنگ تحمیلی بود.

ایلام سه هزار شهید، ۱۱ هزار جانباز و ۳۰۰ نفر آزاده دارد که به نسبت جمعیت بیشترین ایثارگر کشور متعلق به این استان است.

ارسال نظرات