خبرهای داغ:
روایتی از فراز‌ها و فرود‌های روابط ایران و عربستان را از دریچه‌ی خبرگزاری بسیج بخوانید.
کد خبر: ۹۵۱۸۹۱۷
|
۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۲

برگی از تقویم تاریخ ایران در فصل روابط با عربستان/ از ساخت بندر

به گزارش خبرگزاری بسیج، سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض در ادامه گسترش روابط دیپلماتیک تهران-ریاض، بازگشایی شد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در خصوص بازگشایی سفارتخانه، سرکنسولگری و نمایندگی ایران در سازمان همکاری اسلامی در عربستان سعودی گفت: در تکمیل روند اجرای توافقات دوجانبه بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط دو کشور، سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض، سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در جده و نمایندگی دائم ایران نزد سازمان همکاری اسلامی در روزهای سه‌شنبه ۱۶ خرداد و چهارشنبه ۱۷ خردادماه ۱۴۰۲ به صورت رسمی بازگشایی شدند.

به همین مناسبت با خسرو معتضد، پژوهشگر تاریخ معاصر ایران در خصوص مرور فصول فراز و نشیب‌ها در روابط ایران با عربستان سعودی در تاریخ کشور به گفتگو نشستیم.

 تاریخچه روابط ایران و عربستان را چگونه ارزیابی می کنید؟

معتضد_ سیاست دولت سیزدهم به ویژه وزارت امور خارجه در بحث توافق با عربستان سعودی اقدام بسیار خوبی بوده است، این اتفاق از طرف دیگر شکل خاصی به مناسک حج در سال ۱۴٠۲ در قیاس با سال‌های گذشته می‌دهد.

ما دوستانی در غرب آسیا و جهان اسلام مانند کشور عمان داریم که همیشه نسبت به ایران سپاسگذار و قدر دان هستند، زیرا ایران در مقابله با کمونیست‌های اخلالگر این کشور به آنها کمک کرد.

این اخلالگران کمونیست اسم جعلی محتله (خلیج اشغال شده) را بر سر زبان داشتند و ایران به حاکمیت عمان در مقابله با این افراد در تنگه هرمز کمک کرد و قدر دان ایران هستند و خوشبختانه امروز رابطه ایران با عربستان هم بر قرار شده است.

دست آلوده منافقین در شهادت ۴٠٠ حاجی ایرانی در حج خونین سال ۶۶

دست منافقین و مجاهدین ضد انقلاب هم به شهادت ۴٠٠ حاجی ایرانی در حج خونین سال ۶۶آلوده است.

عربستان سعودی یک کشور بزرگ نفتی است و یا ایران در سازمان جهانی اوپک در گذشته همپیمان بوده است، ابتدا با این کشور بر سر صادرات محصولات نفتی رقابت داشتیم.

ناگفته نماند ملک فیصل پادشاه خوب و مدافع حقوص اعراب بود و توسط تراست‌های نفتی کشته شد و در تحریم آمریکایی‌ها هم شرکت کرده بود.

جانشین‌های ملک فیصل، خالد و فهد تابع دستور آمریکایی‌ها بودند و کمپانی آرامکو آمریکا در عربستان وضع این کشور را به حال و روز امروز رساند.

میلیاردر‌های عربستانی صاحبان اصلی سرمایه‌ها در بانک‌های آمریکا

میلیاردر‌هایی در عربستان زندگی می‌کنند که خیلی از این‌ها صاحبان اصلی سرمایه‌ها در بانک‌های آمریکا هستند و میلیارد‌ها دلار در بانک‌های آمریکا سرمایه گذاری کردند.

عبدالعزیز آل سعود جد پادشاهان عربستان بود، کتاب‌های زیادی در مورد خاندان آل سعود در دنیا نوشته شده است، قانونی در این کشور حاکم است که تا فرزندان عبدالعزیز زنده هستند کس دیگری نمی‌تواند سکان پادشاهی عربستان را به دست بگیرد.

محمد بن سلمان که امروز ولیعهد عربستان است در عین شخصیت خاصی دارد و پرونده قتل جمال خاشقچی متوجه آن است.

عربستان سعودی با وجود درآمد نفتی زیاد، میلیارد‌ها دلار ثروت دارد، ۱۶٠ میلیارد دلار درآمد سال گذشته آن‌ها بوده است، شاهزادگان سعودی هواپیما‌هایی در اختیار دارند که برای ساخت آن‌ها میلیارد‌ها دلار هزینه شده است.

شیعیان در عربستان اقلیت هستند، حج تمتع برای جهان اسلام اهمیت ویژه دارد و توافق با عربستان در پر رنگ کردن این فریضه الهی نقش دارد.

باید اصول روابط بین المللی در جریان توافق ایران یا عربستان از سوی طرف مقایل رعایت شود، زیرا ایران در طول تاریخ پایبند به همه تعهدات بین المللی و منطقه‌ای بوده و هست.

سفیر ایران در عربستان فردی شایسته است، تسلط خاصی بر زبان عربی دارد و حاکمیت عربستان از نماینده ایران استقبال خوبی انجام دادند.

 

ن/2623

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها