خبرهای داغ:
رئیس مرکز بهداشت خوزستان از شناسایی مواردی از ابتلا به تب کریمه کنگو در استان خبر داد.
کد خبر: ۹۵۱۹۳۳۳
|
۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۰

پژمان بختیاری‌نیا گفت: همه ساله با گرم شدن هوا و افزایش فعالیت کنه‌ها انتظار بروز موارد ابتلا به تب کریمه کنگو وجود دارد، امسال مواردی از ابتلا به تب کریمه کنگو در خوزستان شناسایی شده است، اما آمار آن را باید وزارت بهداشت اعلام کند.

 

او می‌گوید: اقدامات درمانی برای مبتلایان انجام شده و این بیماران بهبود یافته‌اند.

 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: افراد خاصی مانند قصاب‌ها، سلاخ‌ها و دامداران در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.

 

به گفته او بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) یک عفونت ویروسی و واگیردار و یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است که عمدتا توسط کنه منتقل می‌شود. این بیماری از طریق تماس با حیوان آلوده و هنگام ذبح حیوان و تماس با امعاء و احشای آلوده آن و در صورت رعایت نکردن نکات بهداشتی، به انسان منتقل می‌شود.

 

او می‌گوید: عفونت در انسان پس از گزش کنه آلوده یا له کردن آن روی پوست، تماس آن با پوست، از طریق لاشه حیوان، خون و ترشحات حیوان آلوده و یا تماس با خون و بافت‌های بیمار مبتلا رخ می‌دهد. خطر انتقال بیماری در فرآیند ذبح حیوان نیز وجود دارد و پس از آلودگی یک نفر، ممکن است سایر افراد نیز در تماس با بیمار آلوده شوند.

 

بختیاری‌نیا گفت: مبتلایان به این بیماری در فاز اولیه دچار تب ناگهانی، لرز، سردرد، درد عضلانی، درد عضلات شکم و کمر، گیجی، حالت تهوع، استفراغ و پرخونی مخاط می‌شوند. در فاز حاد بیماری، فرد دچار خونریزی زیر پوستی، کبودی بدن، خونریزی داخل ملتحمه چشم، خونریزی مخاط، خونریزی از مجاری بدن و در نهایت درگیری چندین ارگان بدن مانند سیستم گوارشی، ادراری و تنفسی می‌شوند؛ در این فاز میزان احتمال فوت بیماری ۱۰ تا ۴۰ درصد است بنابراین تشخیص و درمان به موقع بیماری بسیار مهم است.

 

به گفته او برای پیشگیری از ابتلا به بیماری توصیه می‌شود از خرید و مصرف گوشت دام‌هایی که به صورت غیر بهداشتی ذبح و عرضه می‌شوند خودداری شود بنابراین مردم نباید دام را در منازل و معابر عمومی ذبح کنند، زیرا خون‌آبه‌های جاری می‌تواند منجر به آلودگی محیط و افزایش بروز و شیوع بیماری‌های منتقله از دام به انسان شود.

 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: پس از خرید گوشت باید آن را به مدت ۲۴ ساعت و جگر را به مدت ۴۸ ساعت در دمای ۴ درجه سانتیگراد نگهداری و سپس با پوشیدن دستکش نسبت به قطعه قطعه کردن، شست‌وشو و بسته‌بندی آن اقدام کرد.

 

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: باید از تماس مستقیم پوستی و مخاطی با خون و ترشحات آلوده دامی حین ذبح یا زایمان دام پرهیز شود. افرادی که به ذبح دام مشغول هستند، باید از وسایل محافظت کننده مانند دستکش، چکمه و لباس مناسب استفاده کنند و بعد از ذبح، ابزارشان را ضدعفونی کنند و خون‌آبه‌ها نیز به طریق بهداشتی دفع شود.

 

او می‌گوید: کسانی که به ویژه در فصل‌های بهار و تابستان، در محیط‌های دامپروری و روستایی حضور دارند، باید با استفاده از مواد دورکننده حشرات روی لباس و بدن و پوشاندن قسمت‌هایی از بدن که در معرض خطر گزش کنه هستند با استفاده از دستکش و لباس آستین بلند، خود را در برابر گزش کنه محافظت کنند.

 

بختیاری‌نیا می‌گوید: این افراد باید لباس و پوست خود را از نظر وجود کنه به صورت مرتب بررسی کنند و در صورت وجود کنه، به طریقی که قسمت دهانی کنه در پوست باقی نماند و با استفاده از پنس آن‌ها را از پوست جدا کنند. از له کردن کنه روی پوست نیز باید اکیدا خودداری شود.

 

به گفته او هنگام تماس با گوشت، خون و ترشحات دام‌های مشکوک، از دستکش و وسایل حفاظت فردی استفاده شود. گوشت و جگر نیز پس از پخت کامل مصرف شود و از مصرف جگر خام و حتی نیمه پخته شده خودداری شود

ارسال نظرات
پر بیننده ها