خبرهای داغ:
فعال محیط زیست خوزستان از ثبت نخستین «تلیله سینه راه راه» در این استان خبر داد و گفت: گونه‌های پرندگان خوزستان به ۴۰۰ گونه افزایش یافت.
کد خبر: ۹۵۱۹۳۴۲
|
۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۲

کرامت حافظی گفت: تلیله (نام علمی: Calidris) نام سرده‌ای است از پرندگان مهاجر هستند که در مناطق قطبی زاد و ولد می‌کنند و زمستان‌ها به مناطق جنوبی مهاجرت می‌کنند؛ اندازه این پرندگان کمی بزرگ‌تر از جوجه مرغ است و از پرندگان کنار آبزی هستند.

 

او افزود: تلیله سینه راه راه با نام علمی (Clalidris melanotos) برای نخستین بار در ایران در دهم خرداد ماه امسال در شهرستان هندیجان در خوزستان توسط «احمد محمدی روش» تصویر برداری شد؛ پس بررسی تصاویر پرنده و پایش مجدد محل با مشورت کارشناسان بین‌المللی به عنوان ۵۶۴ گونه پرنده ایران و ۴۰۰ گونه پرنده در خوزستان در فهرست پرندگان ایران ثبت شد.

 

فعال محیط زیست خوزستان ادامه داد: تلیله سینه راه راه (Pectoral Sandpiper) در شمال سیبری و شمالگان آمریکای شمالی تولید مثل می‌کند و اکثر جمعیت این گونه در آمریکای جنوبی زمستان گذرانی می‌کنند؛ مشاهده این گونه در خاورمیانه اتفاقی نادر است؛ خوزستان با ثبت ۴۰۰ گونه پرنده در خاورمیانه به عنوان بهشت پرنده‌نگری است و بالاترین تنوع زیستی ثبت شده کشور در این استان ثبت شده‌اند.

 

آقای حافظی با اشاره به اینکه در چند سال اخیر بیش از ۷۰ گونه پرنده و پستاندار با همت گروه تنوع زیستی خوزستان در این استان ثبت شده است، گفو: خوزستان زیستگاه ۴۰۰ گونه پرنده، ۷۶ گونه پستاندار، ۸۵ گونه خزنده، ۵ گونه دوزیست،۵۶ گونه ماهی آب‌های داخلی و ۹۰۰ گونه ماهیان خلیج فارس است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار