خبرهای داغ:
خانم پقه گفت: ۶۰ نفر به صورت مستقیم در کارگاه ما کار می کنند به این صورت که مواد اولیه و طرح و نقشه کار را در اختیار آنها قرار می دهیم و آنها در خانه کار می کنند.
کد خبر: ۹۵۱۹۵۱۸
|
۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۹

کار آفرینی با علاقه ای متفاوت

به گزارش خبرگزاری بسیج از گلستان؛ سرکارخانم خدیجه پقه مدیر شرکت صنایع دستی سحرگل آق قلا متولد سال ۱۳۳۷ از هفت یا هشت سالگی شروع به این کار کردن و ۵۸ ساله که در کار صنایع دستی مشغول به کار هستند ایشان اهل روستای کرد از توابع شهرستان آق قلا می باشد.

وی از سن ۷ سالگی دست چپشان را از دست دادند و به جای دست چپ از پای چپ کمک می گیرند و در حیطه بافت فرش گلیم و نمد سوزن دوزی و گلدوزی مشغول به کار است.

اما نکته جالب اینجاست که علایق و آرزوی ایشون تعمیر ماشین است و دوست دارند که در کار مکانیکی فعالیت داشته باشند اما هنرشون صنایع دستی و بافت فرش و گلیم و نمد و غیره می باشد.

خانم پقه می گوید: چند باری از طرف بسیج در نمایشگاه هایی که برگزار کننده آن بسیج بود شرکت کردیم و ما را دعوت کردند و بسیج در این زمینه یعنی تبلیغ کارها بسیار به ما کمک کرد و مورد حمایت قرار گرفتیم.

این کار آفرین اظهار داشت: ۶۰ نفر به صورت مستقیم در کارگاه ما کار می کنند به این صورت که مواد اولیه و طرح و نقشه کار را در اختیار آنها قرار می دهیم و آنها در خانه کار می کنند. ما ۵۰۰ نفر را در این کارگاه صنایع دستی آموزش دادیم و بصورت حضوری و مجازی در بهزیستی هم کلاس های آموزشی برگزار می کنیم.

وی در خصوص چگونگی فروش محصولات گفت: محصولات ما در هر جای کشور که نمایشگاه برگزار شود و ما را دعوت کنند به فروش می رسد. اما در برخی مناسبت ها مانند عیدها که پیش می‌آید در چند نمایشگاه مختلف و در شهرها و استانهای مختلف به صورت یک زمان صنایع دستی مان را آنجا برای مردم به نمایش می گذاریم و به فروش می رسد.

خانم پقه خاطرنشان کرد: استقبال مردم بیشتر از فرش و گلیم و سوزن دوزی است اما در منطقه خودمان یعنی در بین ترکمن ها بیشتر سوزن دوزی به فروش می رسد. اما در نمایشگاه های فرش و گلیم خیلی ها ما را مسخره می‌کردند به خاطر اینکه صنایع دستی خودمان را می پوشیدیم و در بین مردم می رفتیم اما به مرور زمان این مساله جا افتاد و علاقه مندان زیادی پیدا کرد و همه از ما خرید می کردند ما هم خیلی مشغول رفتن به نمایشگاه‌های مختلف هستیم و کارمان بیشتر این است که در این نمایشگاه‌ها صنایع دستی مان را به فروش می رسانیم بیشتر ارگان ها از ما خرید می کنند و ما را حمایت می‌کنند.

وی در پایان به مقام های کسب شده اشاره کرد و گفت: مقام بین المللی در رشته سوزن، برگزیده گره زرین از طرف فرش ملی، برتر انتخاب شدن در تعاونی شرکت تعاونی استان،  کارآفرین برتر شدن در استان، غرفه برتر در نمایشگاه های بین المللی ، اولین خانه صنایع دستی در استان گلستان در رشته نمد بافی، تنها بانویی که پلاک ماندگار از طرف اداره کل میراث فرهنگی کسب کرد را از افتخارات کارگاه ما می باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار