خبرهای داغ:
در گفت وگو با مديركل نشريات تخصصی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی ( ره )مطرح شد؛
مديركل نشريات تخصصی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی ( ره ) با خبرنگار خبرگزاری بسیج با محوریت تحلیل سخنان مقام معظم رهبری در سخنرانی اخیرشان در سالروز گرامیداشت ارتحال ملکوتی امام خمینی ( ره ) پرداخت.
کد خبر: ۹۵۱۹۷۸۷
|
۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۷

نقش بی‌بدیل علم و محاسبات کوانتومی در ایجاد تحولات جهانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از قم، حجت الاسلام یاسر صولتی با اشاره بر سخنان اخير مقام معظم رهبری با عنوان « ایمان و امید » گفت: راه رسیدن به كمال و سعادت ، با اصلاح و تقویت ایمان و وجود انگيزه و اميد صورت می‌گیرد.

صولتی اضافه کرد: اگر انسان بر اثر كاهلي و تنبلي درباره مشكلات نينديشد، به ایمان صحیح دست نمی‌یابد و در نتيحه با نااميدي و ترس از حل مسائل و كمشكلات پيش رو، عقب‌نشيني مي‌كند.

مديركل نشريات تخصصی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی ( ره ) ادامه داد: از مهمترین آیاتی که بر ارتباط محکم و در هم تنیدگی ایمان و محبت حقیقی اشعار دارد، آیه 54 سوره مائده است؛ يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ . ( ای اهل ایمان   هر کس از شما از دینش برگردد ( زیانی به خدا نمی رسد .) خدا به زودی گروهی را می آورد که آنان را دوست دارد، وآنان هم خدا را دوست دارند . از راه های تقویت ایمان به پیامبر ( ص ) است اگر خدا را دوست میدارید، این عشق شما به خدا، باید دارای لوازم، و علامت باشد و آن؛ پیروی بی قید و شرط از کسی است که خداوند او را به عنوان پیامبر و هادی شما منسوب کرده است. اين آيه كريمه، بيشترين اميد و انگيزه را به مومنان براي طي مسير درستي كه انتخاب كرده اند، مي دهد.

وی در ادامه افزود : معنويت توام با ایمان و امید به معناي برخورداري از زندگي هدفدار و معنادار است و لذا معنويت اولين شرط ضروري براي معنادار شدن و هدفمند شدن شخص و زندگي او ست. باورهاي ديني و ايمان از جمله متغیرهای اساسی است که اغلب صاحب نظران واندیشمندان آ ن را به عنوان یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار بر شکل، نوع و روند تغییرات دراجتماع و بر زندگی افراد مورد تاکید قرار داده اند وامید به زندگی تاکید نموده اند. ترویج و تقویت ایمان و در نهایت ایجاد امید از اساسی ترین آماج و هراج دشمن است که این ابعاد شگفت‌انگیز را شخصیت امام در « دانش‌های دینی، ایمان و تقوا، استحکام شخصیت و قوت و اراده، قیام لله و سیاست‌ورزی انقلابی، و ایجاد تحول در نظام بشری » به وضوح دیده می شد و به همین علت امامِ یگانه ما، همیشه زنده خواهد بود و چهره درخشان خود را با صدای رسا به همه معرفی خواهد کرد.

صولتی گفت: علم يا محاسبات کوانتومی كه رهبري به آ ن اشاره داشتند این پتانسیل را دارد که با فعال کردن سرعت‌های محاسباتی بالا و قالب‌بندی مجدد تکنیک‌های رمزنگاری، جهان را متحول کند. به همین دلیل ، بسیاری از موسسات تحقیقاتی و شرکت‌های بزرگ فناوری مانند گوگل و آی بی ام منابع زیادی را برای توسعه چنین فناوری‌هایی سرمایه گذاری می‌کنند. اما برای فعال کردن این امر، محققان باید به کنترل کامل بر عملکرد چنین سیستم‌های کوانتومی با سرعت بسیار بالا دست یابند تا بتوان اثرات نویز و میرایی را از بین برد.

وی اظهار داشت: با توجه به تحولات جهانی و رشد فناوری در دنیا و تاثیر آن بر زندگی انسان از محاسبات كوانتومي ، مي ‌ توان از مرکز هوش مصنوعی برای یاری دستگاه‌های اجرایی استفاده كرد از این دست پروژه های میتوان بر پروژه تخمین سطح زیرکشت محصولات کشاورزی استراتژیک، کتاب‌های الکترونیکی،  دستیار صوتی، ماشين‌هاي پزشكي و ... اشاره داشت.

صولتی با اشاراتی بر سخن مقام معظم رهبری که فرمودند، در دوران هوش مصنوعی و کوانتوم نمی‌توان با همان شیوه‌های چهل سال قبل کار کرد عنوان کرد: در راستاي گسترش وسیع فضای غیرحقیقی یا مجازی که امروزه در اساس زندگی بشر رخنه کرده ، توليد خط مش انسانی در قالب شبکه‌های مجازی نيز عامل مهم ديگری در افزايش تعاملات مجازی بين افراد مي باشد.

وی در پایان تصریح کرد: رده سنی استفاده کنندگان از شبکه‌هاي اجتماعي مجازي نيز طی ساليان اخير دچار تغييرو تحولاتی شده است؛ در حالي که در ابتدا، اين خط مش در محيط های تحصیلی آکادمیک دانشگاهی و به منظور استفاده دانشجويان راه اندازي شد. سپس به مراتب با ورود رده سنین کودک، نوجوان و بزرگسالان به اين شبکه‌های اجتماعی افزايش يافته است . بهره مندي از هر يک از مولفه‌هاي موثر بر اجتماعي شدن افراد، موجب بروز تغييرات گسترده و اساسي در نحوه   سبک زندگی زبان، آداب و رسوم، فرهنگ، ارزش‌ها ونگرش‌هاي افراد گرديده که اين عوامل نيز بستر تغييرات در هويت سنتي ( ايراني – اسلامي ) را موجب خواهد شد.

انتهای پیام/ قنبری

ارسال نظرات
آخرین اخبار