خبرهای داغ:
مراسم شهادت امام جواد (ع) در پایگاه مقاومت بسیج حضرت فاطمه زهرا (س) سرخه با موضوع بررسی سیره علمی، عملی و زندگینامه این امام همام برگزار شد.
کد خبر: ۹۵۲۱۳۵۸
|
۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از سرخه، ویژه برنامه سوگواری امام محمدتقی، امام دهم شیعیان با حضور خواهران بسیجی در پایگاه مقاومت بسیج حضرت فاطمه زهرا (س) سرخه با حضور زهرا مهدوی نژاد کارشناس حوزوی و سرمربی حلقات صالحین برپا شد.

مهدوی نژاد در جمع خواهران بسیجی با محوریت زندگی نامه امام جواد (ع) اظهار کرد: امام جواد ۱۷ سال امامت کرد که با حکومت مأمون عباسی و معتصم عباسی همزمان بود. براساس نقل بیشتر منابع، امام جواد (ع) در آخر ذی‌القعده سال ۲۲۰ق در ۲۵ سالگی مسموم و به شهادت رسید. در میان امامان شیعه، او جوان‌ترین امام در هنگام شهادت بوده است. او در کنار جدش موسی بن جعفر (ع) در مقبره قریش در کاظمین به خاک سپرده شد.

او افزود: سنّ کمِ او در هنگام امامت (هشت سالگی)، سبب شد تا شماری از اصحاب امام رضا (ع)، در امامت او تردید کنند؛ برخی عبدالله بن موسی و عده‌ای احمد بن موسی شاهچراغ را امام خواندند و گروهی به واقفیه پیوستند؛ اما بیشتر آنان امامت محمد بن علی(ع) را پذیرفتند.

کارشناس حوزوی اضافه کرد: ارتباط امام جواد (ع) با شیعیان، بیشتر از طریق وکیلانش و به شکل نامه‌نگاری انجام می‌شد. در دوره امامت او فرقه‌های اهل حدیث، زیدیه، واقفیه و غلات فعالیت داشتند. امام جواد (ع)، شیعیان را از عقاید آنان آگاه می‌کرد و از نماز خواندن پشت سر آنها نهی و غالیان را لعن می‌ کرد.

مهدوی نژاد یادآور شد: مناظرات علمی امام جواد (ع) با عالمان فرقه‌های اسلامی در مسائل کلامی، همچون جایگاه شیخین (دو خلیفه اول) و مسائل فقهی مانند حکم قطع کردن دست دزد و احکام حج، از مناظرات معروف امامان شیعه دانسته شده است.

لازم به ذکر است این مراسم با مداحی و مدیحه سرایی در وصف این امام شیعیان همراه بود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار