به گفته‌ فرمانده سپاه قدس گیلان امروزه باید سرمایه و فناوری را برای سرعت بیشتر پیشرفت کشور جذب و جلب کنیم و اینها بدون حمایت دستگاه قضا امکان‌پذیر نیست.
کد خبر: ۹۵۲۲۵۳۲
|
۰۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج گیلان از شهرستان رشت سردار محمد عبدالله‌پور، فرمانده سپاه قدس گیلان پیش از ظهر امروز در سالن همایش‌های امام خمینی(ره) دادگستری کل استان در جمع قضات، وکلا و حقوقدانان استان که به مناسبت هفته‌ی قوه قضاییه برگزار شده بود با اشاره به ویژگی‌های اخلاقی آیت‌الله بهشتی نماز اول وقت را از جمله آن ها برشمرد و اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های بارز آیت‌الله بهشتی، توجه فراوان به نماز بود. هیچ‌گاه چیزی نمی‌توانست ایشان را از نماز اول وقت باز دارد. هنگام نماز، کارها را رها می‌ساخت چنانچه جلسه‌ای بود و موقع نماز فرا می‌رسید یادآوری می‌کرد که موقع نماز است، برای عبادت خدا خودمان را آماده کنیم.

سردار محمد عبدالله‌پور با بیان اینکه دومین ویژگی آیت الله بهشتی فروتنی وی بود یادآور شد: شهید باهنر درباره تواضع و فروتنی او چنین گفته است: «خصلت‌های ایشان ممتاز بود. ایشان در عین آن متانت و ابهتی که داشت - به لحاظ آن مقام و شخصیت - در عین‌حال، حالت تواضع و برخورد بسیار مؤدبانه‌ای پر از احساس و عاطفه همراه با روان‌شناسی اصیل ژرف اسلامی داشتند. جلسات ایشان معمولا همراه با صفا و نشاط بود و صداقت کاملی در قضاوت‌ها و اظهار نظرهایشان به چشم می‌خورد، اعتماد می‌آورد و اطمینان می‌بخشید»

فرمانده سپاه قدس گیلان از حق‌پذیری به عنوان سومین ویژگی شهید بهشتی یاد کرد و گفت: از صفات نیک شهید بهشتی پذیرفتن حق بود، حتی اگر به ضرر او تمام می‌شد. همین‌که می فهمید سخنی حق است، آن را می‌پذیرفت و این بیانگر صفای روح آن اسوه اخلاق است.

ایشان با اشاره به واقعه‌ی هفتم تیرماه سال 1360 خاطرنشان کردند: در شبانگاه ۷ تیر ۱۳۶۰ آیت الله سیدمحمد حسینی بهشتی، رییس وقت دیوان عالی کشور و بیش از ۷۰ نفر از مقامات و چهره های برجسته سیاسی از جمله چهار وزیر، چند معاون وزیر، ۲۷ نماینده مجلس و جمعی از اعضای حزب جمهوری اسلامی در جریان انفجار مقر اصلی این حزب به شهادت رسیدند، این حادثه شش روز پس از عزل بنی صدر از ریاست جمهوری صورت گرفت. سه روز قبل از وقوع این حادثه، محمد جواد قدیری، عضو کادر مرکزی سازمان مجاهدین خلق و طراح اصلی انفجار مسجد ابوذر که در آن امام خامنه‌ای، امام جمعه وقت تهران مورد سوءقصد قرار گرفت، به دوستان خود با اطمینان خبر داده بود که «روز هفتم تیر» کار یکسره خواهد شد.

سردار عبدالله‌پور شهید بهشتی را سرآمد مظلومان انقلاب دانستند و گفتند: شهید بهشتی به ما می‌آموزد که در مسیر انقلاب اسلامی، احقاق حقوق مردم و منافع ملی، باید از همه چیز گذشت و این شهید بزرگوار پایه گذار توسعه انسانی - اسلامی در این کشور بود.

فرمانده سپاه قدس گیلان با تاکید بر اینکه امروز همه دنیا و نسل جوان در داخل و خارج کشور نسبت به قضای جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قضا نمونه اسلامی و علوی چشم دوخته‌اند، افزودند: بار بسیار سنگینی امروز بر دوش دستگاه قضای ماست. ما امروز در کشور نیاز به حرکت و توسعه و پیشرفت داریم ما امروز در شرایطی هستیم که باید زمینه را برای فعالیت بخش خصوصی آماده کنیم، امروز در شرایطی هستیم که باید سرمایه و فناوری را برای سرعت بیشتر پیشرفت کشور جذب و جلب کنیم و اینها بدون حمایت دستگاه قضا امکان‌پذیر نیست.

شرط اول توسعه، دستگاه قضای کارآمد در کشور است

ایشان با بیان اینکه شرط اول توسعه، دستگاه قضای کارآمد در کشور است، تصریح کردند: در حکومت اسلامی به جای قوت و قدرت، عدل و انصاف دستگاه قضا می‌نشیند، حاکم در جامعه اسلامی، قدرت سیاسی، نظامی، مالی و هیچ یک از آنها نیست بلکه حاکم در همان مسیر حکم خدا و احکم الحاکمین واقعی عدل، داد و قانون است. این قاضی است که در اتاق قضاوت خود، قانون، وجدان و خدای را می‌بیند و بس و بر مبنای آن حکم را صادر می‌کند. پس امروز دستگاه قضا، مبنای اصلی حرکت جامعه به سمت پیشرفت و تعالی خواهد بود. حتی سرمایه اجتماعی در سایه دستگاه قضا خواهد بود. وحدت و انسجام بین اقوام و مذاهب هم بر مبنای عدالت دستگاه قضا خواهد بود.

سردار عبدالله‌پور با بیان اینکه دستورات امام راحل در سالهای اول انقلاب در مراحل مختلف نشانگر جایگاه رفیع دستگاه قضائی و قضات در اسلام و رسالت خطیر این دستگاه است، خاطرنشان کردند: امام خود به ابعاد مهم حقوق ملت و مراقبت از آن اشاره فرمودند و از تندرویهای بیجا و تخلف از قوانین و اقدامات خودسرانه و خارج از معیارهای قانونی و شرعی با شدت انتقاد فرمودند و دستورات اکیدی را در این رابطه به مسئولین امر دادند تا نظام قضائی عدالتخواه و عدالت گستر بر جامعه حاکم باشد. به بیان دیگر فرمودند دادگاه ها باید به تمام معنا اسلامی باشد.

فرمانده سپاه قدس گیلان در ادامه افزودند: موضوع بسیار مهم دیگر اصل استقلال قاضی و استقلال دستگاه قضا در اسلام است که از اهمیت بسیار بالائی برخوردار است و قضاوت شریف ترین شغلهاست. و قاضی باید پاک ترین و شایسته ترین انسانها باشد. و در مقام و مسند قضاوت جز به خدا و حق و وظیفه و تکلیف به چیز دیگر نیندیشد. و همه حق دارند از یک دادگاه منصفانه برخوردار و بهره‌مند باشند.

ایشان با تأکید بر اهمیت قضاوت، این جایگاه را مخصوص انبیاء و افرادی که اذن از طرف انبیاء و اولیاء خداوند دارند دانستند و تصریح کردند: ویژگی قاضی تراز اسلام این است که مراجعه زیاد اهل دعوا او را به ستوه نیاورد، برخورد طرفین دعوا قاضی را خشمگین نکند، اشتباه خود را بپذیرد و بازگشت به حق برای او دشوار نباشد، طمع را از خود ریشه کن کند، به تحقیق اندک اکتفا نکند، در شبهات احتیاط داشته باشد، با چرب زبانی یک طرف گمراه نشود و وقتی که حق روشن شد در اجرای حق قاطع باشد.

سردار عبدالله‌پور با اشاره به نقش قوه قضاییه در پیشگیری از جرم، تصریح کردند: اولین تکنیک از پیشگیری اجتماعی، آگاهی بخشی و اصلاح باورهای دینی است از آنجا که رفتارهای آدمی به شدت متأثر از نگرش و باورهای وی می باشد بر همین اساس در الگوی ایرانی اسلامی پیشگیری اجتماعی توجه ویژه ای به اصلاح نگرش و باورهای فردی و اجتماعی معطوف می شود. در این تکنیک چهار تکنیک فرعی قابل ذکر است که شامل اصلاح نگرش و تقویت باورهای دینی، ترویج و تقویت ارزش ها، هنجارها، اخلاق و رفتار دینی، ارتقای آگاهی های عمومی و اختصاصی در مورد جرائم و انحرافات و خنثی سازی عملیات روانی مروجین جرم یا انحراف می‌شوند.

سردار شهید خوش‌سیرت؛ ۱۶ عملیات و ۱۳ جانبازی

فرمانده سپاه قدس گیلان با اشاره به شهادت شهید مهدی خوش‌سیرت در ۶ تیرماه در سال ۱۳۶۶ در عملیات نصر ۴ فتح منطقه ماووت عراق، تصریح کردند: شهید خوش‌سیرت با تلاش بیوقفه‌اش در عملیات‌های افتخار آفرین و غرور آمیز طریق القدس، فتح المبین، بیت المقدس، فتح خرمشهر، رمضان، مسلم ابن عقیل، محرم، والفجر4، والفجر6،هور العظیم، قدس، بدر ، والفجر۸، کربلای۲، کربلای۵ و نصر۴ حضور پیدا کرد و اعتقاد راسخش به اسلام ، امام و انقلاب و شاگردی این مکتب انسان‌ساز هدفی را برایش ترسیم کرده بود که برای رسیدن آن سر از پا نمی‌شناخت و سرانجام پس از حضور در ۱۶ عملیات در دوران دفاع مقدس و ۱۳بار جانبازی به مقام رفیع شهادت نائل آمد.

ایشان راه شناسی، هدف شناسی و بصیرت سیاسی را جزو خصوصیات بارز شهید خوش سیرت دانستند و متذکر شدند: ایمان، صبر و بصیرت عامل افزایش توان انسان است و لذا شهید خوش سیرت تکیه بر توان معنوی داشت و همگان را توصیه می کرد.

سردار عبدالله‌پور استقامت در شرایط سخت را یکی دیگر از ویژگی های اخلاقی شهید خوش سیرت دانستند و یادآور شدند: مردم باید از شهدا الگو بگیرند و در مسیر اسلام و انقلاب استقامت داشته باشند. حضور در صحنه‌های انقلاب از جمله راهپیمایی ۲۲ بهمن و روز قدس و... در واقع ایستادگی پای انقلاب و آرمان های ولایت است و خداوند به کسانی که در مسیر الهی قرار دارند عنایت ویژه دارد.

فرمانده سپاه قدس گیلان در پایان با اشاره به اینکه سپاه پاسداران در کنار قوه قضاییه برای خدمت هرچه بیشتر به مردم ایستاده است، بیان کردند: ماموریت اصلی سپاه دفاع و نگهبانی از انقلاب اسلامی است و براین اساس مردم باید مورد توجه خاص سپاه باشند، یکی از ویژگی‌های برجسته نهاد سپاه مردمی بودن آن است و این مردمی بودن آن ایجاب می کند که سپاه در بخش‌های مختلف چه در تعاملات با مردم و چه در مسئله محرومیت زدایی از کشور حضوری فعال داشته باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار