جلسه پیگیری مطالبات مردم باقرشهر و کهریزک، با حضور مسئولان بخش با مدیران مرکز جمع آوری و تفکیک پسماند آرادکوه برگزار شد.
کد خبر: ۹۵۲۲۷۶۲
|
۰۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۴

حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه باقرشهر و کهریزک، بادلی سرپرست بخشداری کهریزک، پیرسرایی رئیس حوزه‌قضایی بخش کهریزک، کلهر شهردار کهریزک، همتی شهردار باقرشهر، رستگاری رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ری، رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان ری و معینی رئیس شورای اسلامی بخش کهریزک با شرفی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران دیدار و پیرامون موضوعات مرتبط بخش کهریزک با این مجموعه تشکیل جلسه دادند.

در  این جلسه حجت الاسلام والمسلمین عبدالعلی استیری امام‌جمعه باقرشهر و کهریزک با اشاره به آلودگی‌های زیست‌محیطی ناشی از فعالیت مرکز آرادکوه گفت: آلودگی های زیست محیطی که مرکز آرادکوه برای بخش کهریزک به همراه دارد، علاوه بر تخریب آسفالت و فضای سبز و سایر مخاطرات ، بوی بد و نامطبوعی در سطح بخش کهریزک و همچنین فشافویه منتشر می‌کند.

  استیری تاکید کرد: این موضوعات نارضایتی عموم مردم را به همراه دارد و بنده بعنوان نماینده مردم در این جلسه، خواستار رسیدگی به مطالبات مردم در خصوص موضوع آرادکوه هستم.

هادی بادلی: حل مشکلات و مطالبات مردم دغدغه اصلی نهاد حاکمیتی بخشداری است

هادی بادلی سرپرست بخشداری کهریزک با تاکید بر اینکه حل مشکلات و مطالبات مردم دغدغه اصلی نهاد حاکمیتی بخشداری است اظهار داشت: ما سعی داریم از این جلسات خروجی موثر داشته باشیم و مشکلات مردم را حل کنیم و نتیجه را به صورت شفاف حتی در صورت انجام نشدن موضوع انعکاس دهیم.

وی گفت: دغدغه اصلی ما مردم است و می‌بایست شفاف‌سازی شود تا در مسئله حل معضلات مرتبط با این مجموعه مدیون مردم و کشور نباشیم.

بادلی افزود: به منظور پیشگیری از بروز تخلفات اعم از ساخت‌وسازهای غیرمجاز در واحدهای تفکیک زباله و همچنین پیگیری امور مرتبط با مجتمع دفن و پردازش پسماند آرادکوه، کمیته‌ای با محوریت واحد عمرانی بخشداری و با عضویت دستگاه‌های مربوطه تشکیل شده و با اطلاع‌رسانی مناسب امور مربوطه در جهت حل مطالبات مردمی انجام خواهد شد.

پیرسرایی: ریزش شیرابه‌ از سیم‌تریلرهای حمل زباله نسبت به گذشته کمتر شده است

پیرسرایی رئیس حوزه‌قضایی بخش کهریزک با بیان اینکه ریزش شیرابه‌ از سیم‌تریلرهای حمل زباله نسبت به گذشته کمتر شده است گفت: معضل جاری شدن شیرابه از ماشین‌های انتقال زباله به خیابان‌ها نسبت به قبل کاهش یافته اما همچنان بعضا این معضل در سطح بخش مشاهده می‌شود که لازم است با اهتمام بیش‌تری نسبت به رفع این معضل اقدام شود و در صورت مشاهده مجدد این معضل، سیم‌تریلر مذکور متوقف و به پارکینگ منتقل خواهدشد.

پیرسرایی همچنین افزود: با توجه به پروژه‌های پیش‌بینی شده توسط مسئولین مجتمع آرادکوه، لازم است پروژه‌های مذکور با هماهنگی بخشداری کهریزک و دستگاه‌های مربوطه بررسی و تعریف شود چرا که معضلات و مشکلات این مجموعه باید در ابتدا احصاء شود.

وی اظهار داشت: هرچند تعریف پروژه برای توسعه آرادکوه پذیرفتنی نیست اما در صورت اجرای پروژه با ماهیت کاهش معضلات، همراهی لازم را با مجموعه آرادکوه خواهیم داشت.

کلهر: کنترل و تفکیک زباله از مبدا در حال اجرا است

علی کلهر شهردار کهریزک ضمن تشریح مشکلات زیست محیطی متأثر از فعالیت مرکز دفن و پردازش پسماند آرادکوه گفت: کنترل و تفکیک زباله از مبدا در حال اجرا است اما حضور آرادکوه در منطقه موجب ایجاد کارگاه‌های ضایعات پلاستیک و زباله شده است که این واحدها علاوه بر بروز مشکلات زیست محیطی و نارضایتی مردم، منجر به نابودی زمین‌های کشاورزی گردیده است‌ که‌ طی هماهنگی بعمل آمده با سرپرست بخشداری کهریزک، قرار بر این شد که کارگاه‌های مذکور برای ادامه فعالیت، به داخل مجتمع آرادکوه منتقل شده و مزاحمت‌های فراوانی که برای مردم منطقه دارند، مرتفع شود.

 

کلهر همچنین افزود: با توجه به تعهد مجموعه آرادکوه و شهرداری تهران به شهرداری کهریزک، مبنی‌بر اجرای ۲۰ هکتار فضای سبز در شهر کهریزک، علاوه بر انجام نشدن این مهم، نگهداری فضای سبز کنونی در سطح منطقه مانند قاسم‌آباد نیز به دلیل نشت شیرابه‌ها با مشکل مواجه‌شده و منجر به خشک‌شدن درختان گردیده است.

 شهردار کهریزک در ادامه‌ وجود سگ‌های بلاصاحب در سطح منطقه را از دیگر چالش‌های جدی در کهریزک برشمرده و گفت: متاسفانه سگ‌های بلاصاحب از سایر مناطق جمع‌آوری و در اطراف شهر کهریزک آزادسازی می‌شوند که این موضوع نگرانی شهروندان را به دنبال داشته و لازم است فضایی برای جمع‌آوری و نگهداری این سگ‌ها فراهم و تأمین گردد.

همتی: شهرداری تهران  همکاری  مطلوبی با بخش کهریزک نداشته است

مرتضی همتی شهردار باقرشهر در تشریح معضلات متأثر از فعالیت مجموعه آرادکوه بیان کرد: حضور مجموعه دفن و پردازش پسماند آرادکوه در منطقه کهریزک، پنجه به رخ مردم منطقه می‌کشد، با اینکه مجموعه آرادکوه از سال‌ها پیش از حضور این مردم در منطقه بوده اما به‌هرحال فراهم‌ نمودن رفاه حال شهروندان از ضروریات است.

همتی با اشاره به اینکه شهرداری تهران در گذشته همکاری نسبتا مطلوبی با بخش کهریزک نداشته گفت: تا زمان تصویب و اجرای فضای سبز توسط شهرداری تهران، می‌بایست معضلات ناشی از فعالیت مرکز آرادکوه را تحمل کنیم تا مطالبات معوقه نیز رسیدگی و مرتفع شوند.

همتی همچنین درخصوص مخاطرات احتمالی فعالیت کارگاه‌های تفکیک زباله گفت: این کارگاه‌ها مستعد آتش‌سوزی گسترده هستند، بودجه زیادی را به شهرداری تحمیل می‌کنند و متاسفانه بستر مناسبی برای ساخت‌وساز غیرمجاز نیز هستند که در صورت انتقال این واحدها اتفاقات مثبتی پیش‌رو خواهد بود.

رستگاری:   طرح مانیتورینگ و کنترل gps، خودروهای حامل زباله محقق شده

رستگاری رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ری اظهار داشت: پیرو جلساتی که مدیرعامل مجموعه آرادکوه با محیط‌زیست شهرستان و مدیرکل سازمان محیط‌زیست داشته‌اند ما نقش نظارتی خود را در جریان پایش نحوه عملکرد مرکز پسماند آرادکوه اجرا کرده‌ایم.

وی افزود: در راستای تحقق طرح مانیتورینگ و کنترل gps، خودروهای حامل زباله و شیوه تخلیه شیرابه ها با نظارت مستقیم کارشناسان مربوطه را محقق نموده‌ایم.

سرهنگ آبرودی: در هفته چندین مورد تصادف با سگ گزارش  شده است

سرهنگ آبرودی رئیس پلیس راهور کهریزک به مشکلات متأثر از تردد سگ‌های ولگرد پرداخته و گفت: در هفته چندین مورد تصادف خودرو با سگ به خصوص در محدوده مهدی‌آباد گزارش گردیده که با بررسی‌های صورت‌گرفته مشخص می‌گردد سگ‌های بلاصاحب رها شده از مجتمع آرادکوه هستند.

آبرودی افزود: نشت شیرابه سیم‌تریلرها کم شده است اما هنوز این معضل ادامه دارد، این مشکل می‌بایست از مبدا حل شود چرا که انتقال این ماشین‌ها به پارکینگ نیز معضلات مرتبط را درپی خواهد داشت.

شرفی: تعیین دو محل برای انتقال مرکز آرادکوه

شرفی مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تهران از تعیین دو محل برای انتقال مرکز آرادکوه خبرداد و گفت: طرح جامع مدیریت پسماند در کارگروه استان پس از چند سال تعریف شده و بر اساس این طرح، ۲ محل جدید توسط شهرداری تهران برای انتقال آرادکوه معرفی گردیده که در دست بررسی همه جانبه و سیر مراحل مربوطه است که زمان نهایی آن هنوز مشخص نیست.

وی گفت: هدف ما در شهرداری تهران این است که دفع را به حداقل رسانده و در محل جدید نیز معضلات فعلی را نداشته باشیم.

شرفی در ادامه به پیش بینی اجرای ۲ پروژه‌ اشاره کرد و گفت: پروژه اول معروف به ۱۹۰۰ تنی است که درصورت تأیید آن، ۱۹۰۰ تن از زباله‌های تهران به آبعلی انتقال داده می‌شود و به آرادکوه نخواهد آمد و در آبعلی با دستگاه‌ها و روش‌های پیشرفته این ۱۹۰۰ تن به ۱۰۰ تن دفع تبدیل خواهد شد.

 

وی افزود: این پروژه ظرف ۳ سال آینده اجرا خواهد شد و آثار بین‌المللی بسیار خوبی خواهدداشت و شیوه‌های نوین سرمایه‌گذاری را به چالش می‌کشد.

شرفی در تشریح پروژه دوم گفت: با توجه به اینکه ۷۰۰ هکتار زمین از آرادکوه در اختیار داریم که در ۴۰۰ هکتار آن فضای سبز اجرا شده، ۲۰۰ هکتار نیز امروز برای اجرا هماهنگی لازم بعمل‌آمده، شرکتی دانش‌بنیان وارد کارزار شده و محصولی مرتبط با شیرابه‌ها به ما ارائه داده است که با پر شدن ظرفیت تانکرهای شیرابه نیز نشتی نخواهیم داشت.

شرفی ادامه داد: زباله‌ها در مبدا شیرابه‌ای نداشته و ماندن و دپوی آن موجب ایجاد این شیرابه‌ها می‌گردد.

وی گفت: در آرادکوه تفکیک زیادی صورت نمی‌گیرد و خوراک این کارگاه‌های تفکیک زباله از جانب این مجتمع تامین نمی‌شود بلکه یک جریان زیرزمینی و غیرمجاز این برنامه را پیش می‌برد.

شرفی با ابراز تأسف از عدم برخورد قاطعانه با زباله‌گردها گفت: جمع‌آوری و تفکیک زباله توسط زباله‌گردها جرم است و نیروی انتظامی در برخورد با متخلفین جدیت نشان نمی‌دهد.

وی افزود: از طرف دیگر بسیاری از این افراد زباله‌گرد و مشغول در واحدهای تفکیک زباله، عمدتا اتباع غیرمجاز هستند اما دستگیری و رد مرز اتفاق نمی‌افتد.

شرفی در پایان خاطرنشان کرد: در مسئله ساخت‌وساز غیرمجاز نیز ما ابنیه تازه‌ ساخت نداریم و در صورت اجرا هماهنگی لازم با مجموعه بخشداری انجام خواهدگرفت.

ارسال نظرات