آیت الله شعبانی تأکید کرد

لزوم توجه دولت به الگوی مناسب پیشرفت عدالت محور در مسکن سازی

همدان-نماینده ولی فقیه در استان همدان علت وجود مشکلات در عرصه‌های مختلف را عدم طراحی نظام یا الگوی جامع پیشرفت عدالت محور دانست و گفت: متاسفانه دولت به الگوی مناسب پیشرفت عدالت محور در مسکن سازی توجه نمی‌کند.
کد خبر: ۹۵۲۲۹۰۹
|
۰۵ تير ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۳

لزوم توجه دولت به الگوی مناسب پیشرفت عدالت محور در مسکن سازی

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، آیت االله حبیب الله شعبانی موثقی امروز در دیدار جمعی از اساتید بسیجی که به مناسبت گرامیداشت هفته بسیج اساتید صورت گرفت با اشاره به اهمیت و جایگاه علم آموزی در اسلام اظهار کرد: مسئله علم‌آموزی و توجه به علم و دانش در زندگی یکی ازمهم‌ترین مسائل است که باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اهمیت اقتصاد در جامعه، قوام و ایستایی جامعه را در اقتصاد و عدالت دانست و بیان کرد: بر اساس قران کریم و آیات و روایات این دو مسئله برای قوام جامعه بسیار مهم هستند و اینگونه نیست که اگر اقتصاد نبود زندگی به خوبی جریان داشته باشد بلکه به تعبیر پیامبر (ص) اگر نان نباشد نماز و روزه‌ای هم نیست.

نماینده، ولی فقیه در استان همدان با بیان اینکه مسئله اقتصاد و توسعه و پیشرفت مسئله مهمی است که اسلام هم به آن توجه بسیار دارد، گفت: آنچه که اسلام به آن توجه دارد این است که توسعه، پیشرفت‌ها و رشد اقتصادی باید عدالت محور باشد.

وی با اشاره به اینکه در طول ۴۰ سال گذشته با وجود پیشرفت‌ها و دستاورد‌های بسیار، اما عدالت در جامعه محقق نشده است، عنوان کرد: باید به این دقت کرد پیشرفت‌هایی که در جامعه اتفاق افتاده بهره عموم مردم از این پیشرفت‌ها چقدر بوده است و مردم تا چه حد توانسته‌اند از آن‌ها بهره‌مند شوند؟

شعبانی با بیان اینکه پیشرفت‌ها و رشد اقتصادی در کشور به نفع سرمایه‌دار بوده که عدالت محور نیست، افزود: سرمایه‌داری کارخانه بزرگی احداث می‌کند، موفق می‌شود، هزاران نفر در آن کارخانه به کارگیری می‌کند و سرمایه او ۱۰ برابر می‌شود؛ آیا این الگوی پیشرفت عدالت محورهم هست یا نه؟

وی به دلایل عدم تحقق عدالت در جامعه پرداخت و گفت: متاسفانه یکی از اشکالات اصلی ما این است که هر مسئولی به فراخر تشخیص خود شروع به اجرای کار می‌کند و مدیریت واحد و انسجام لازم وجود ندارد و معلوم نیست هرکسی به چه چیزی مشغول است.

نماینده، ولی فقیه در استان همدان با انتقاد از معماری و طراحی احداث ساختمان در شهرک پرواز اضافه کرد: امروز شهرک جدیدی به نام شهرک پرواز در حال احداث است، و با طراحی و معماری خاص آن و ساخت ساختمان‌های ۱۰ طبقه سال‌ها بعد، از درون آن ده‌ها آسیب اجتماعی و فرهنگی بیرون خواهد آمد که باید برای رفع آن میلیارد‌ها میلیارد هزینه کرد، امروز مسئولین می‌دانند چه کار می‌کنند، اما می‌گویند چاره نداریم؛ این الگو الگوی خاصی نیست که بتواند جواب دهد.

وی ادامه داد: امروز آقای مسئول می‌گوید می‌خواهم برای مردم شغل ایجاد کنم، دیگر به این دقت نمی‌کند که این کار از نظر نظام پیشرفتی و الگوی جامعه ما کار درستی است یا خیر.

شعبانی تصریح کرد: برنامه هفتم تدوین شده، مگر برنامه ششم تا چه حد موفق بوده که برنامه هفتم را تدوین کردند؟ امیدواریم که بتوانند به خوبی آن را اجرا کنند، اما آیا این برنامه موفق خواهد بود یانه؟ این برنامه چقدر یک نگاه کلان عدالت محور را دارد؟ این یکی از مشکلات اصلی ما است.

وی با تاکید بر اینکه علت وجود مشکلات در عرصه‌های مختلف به دلیل این است که نظام یا الگوی جامع پیشرفت عالت محور طراحی نشده است، گفت: مابعد از گذشت بیش از ۴۰ سال از انقلاب سراغ ساختمان‌های ۱۰ طبقه می‌رویم؛ دولت مسکن سازی را راه انداخته که خوب است، اما این سبک ساخت و ساز ما را ۴۰ سال بعد دچار مشکلات اجتماعی و فرهنگی خواهد کرد، متاسفانه دولت به الگوی مناسب پیشرفت عدالت محور در مسکن سازی توجه نمی‌کند.

نماینده ولی فقیه در استان همدان در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر لزوم جهاد تبیین در جامعه عنوان کرد: در بحث جهاد تبیین دو مشکل داریم؛ یک مشکل روایت‌هایی است که از واقعیت انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی می‌شود، چرا که دشمن در جنگ ترکیبی به نفع خود روایتگری می‌کند و ما باید با جهاد تبیین واقعیت‌ها را منعکس کنیم.


وی در خصوص دومین مشکل در جهاد تبیین عنوان کرد: ما باید به واقعیت‌ها هم فکر کنیم، قبول داریم که روایت‌ها از واقعیت‌ها در جنگ رسانه باید وارد شود، اما بخشی از مشکلات خود واقعیت‌ها است که باید در آن تدبر و تلاش شود.

 شعبانی با اشاره به اهمیت امید آفرینی در جامعه خواستار ایجاد امید در جامعه توسط اساتید بسیجی شد و افزود: اساتید در بخش امید و ایمان وارد شوند، جوان امروز مطالبه گر است، و باید به این مهم دقت کند.

وی با بیان اینکه در کشور در مسئله عدالت مشکل داریم خاطر نشان کرد: باید به این مهم دقت کرد که غیر از جمهوری اسلامی ابزار دیگری که بتواند ارمان‌های انقلاب را تحقق بخشد وجود ندارد، در هر عرصه‌ای که نیاز به اصلاحات است و باید عملیات‌هایی صورت پذیرد تنها جمهوری اسلامی است که می‌تواند ان را عملیاتی کند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار