خبرهای داغ:
مدیرکل امور روستایی استانداری قزوین؛

هویت بخشی به روستاها موجب رونق کسب و کار ساکنان و کاهش مهاجرت می شود

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری قزوین گفت: هویت بخشی و ارتقای دانش و آگاهی روستاییان موجب عمران و آبادنی روستاها و رونق کسب و کار ساکنان و کاهش مهاجرت می شود.
کد خبر: ۹۵۲۴۲۲۵
|
۱۲ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۲

قزوین_ به گزارش بسیج، لیلا غریب، مدیرکل امور روستایی استانداری قزوین، در نشستی که عصر روز شنبه، دهم تیرماه با حضور جمعی از خبرنگاران بسیجی در دفتر بسیج رسانه استان قزوین برگزار شد، گفت: در ۱۴ ماه حضورم در دفتر کل امور روستایی استان قزوین تمامی مشکلاتی را که جامعه روستانشینان با آن‌ها دست به گریبان هستند احصا کرده‌ام از جمله آن‌ها می‌توان به مجوز اشتغال، کمبود آب، مشکلات راه، کمبود برق و کمبود امکانات فرهنگی اشاره کرد.

وی ادامه داد: از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا پایان اسفند ماه بیش از ۴۷۵ مورد مشکلات روستاییان در دیدارهای مردمی روزهای سه‌شنبه مطرح و مورد بررسی قرار گرفته است.

مدیرکل امور روستایی استانداری قزوین درخصوص جو فرهنگی حاکم بر روستاها بیان کرد: مردم روستا سالم‌ هستند و شیوه زندگی سنتی دارند. علی‌رغم حوادثی که در چند ماه اخیر کشور را درگیر کرده بود هیچ مورد کشف حجابی در روستاها وجود نداشت و همان جمعیت محدود و خود آشنای روستا، نگهدارنده فضای فرهنگی و برقراری عفاف و حجاب در آن بودند.

غریب خاطرنشان کرد: یکی از مسائلی که می‌تواند جو فرهنگی سالم روستا را دستخوش تغییرات کند وجود گردشگران است که با هر نوع پوششی می‌توانند فضای روستا را ناهنجار کنند. اهالی روستا باید فضای بوم‌گردی و گردشگری را توأم با رعایت شئونات اسلامی ومؤلفه‌های فرهنگی، پویا و فعال نگه دارند.

وی تصریح کرد: این پتانسیل در بین اهالی ساکن روستا وجود دارد که با تشکیل و ثبت گروه‌های مردم نهاد بتوانند برای فرهنگ گردشگری و پویایی مضامین فرهنگی و مذهبی خود تلاش کنند تا حضور گردشگران در ایامی خاص و یا در تعطیلات، فرهنگ اصیل و دیرینه روستا را دستخوش تغییرات نکند.

مدیر کل امور روستایی استانداری قزوین اظهار کرد: در چندین ماه فعالیت در این سمت دریافتم که در امورات عمرانی، فرهنگی و اجتماعی مربوط به روستا هیچ نقطه بن‌بستی وجود ندارد و در هر یک از مسائل مربوط به روستا می‌توان با همکاری چندین دستگاه رفاه نسبی را برای مردم زحمتکش و خدوم روستاها که بار عظیم تولید و اقتصاد جامعه را بر دوش می‌کشند فراهم کرد.

وی در ادامه به موضوع کارآفرینی اجتماعی اشاره کرد و افزود: اگر بخواهیم مسائل عمرانی، اجتماعی و فرهنگی را با روش‌های قدیمی حل کرده و همواره منتظر بودجه بمانیم هیچ کاری پیش نخواهد رفت، همه مسائل راهکارهای علمی دارد، کسب و کار روستایی اگر وابسته به پول دولت باشد زمین می‌خورد، بهتر است کارآفرینی اجتماعی را شکل دهیم و در خانه‌های خلاق به مردم دانش بیاموزیم و اشتغال‌زایی کنیم

غریب افزود: جوانان روستا بسیار پویا و فعال هستند، اگر تنها مسائل مربوط به راه، زیرساخت‌های آب و برق و گاز و امکانات داد و ستد فراهم باشد می‌توانند روی پای خود بایستند و روستا را به جایگاه واقعی خود برگردانند.

 وی در پایان خاطرنشان کرد: سرنوشت مردم به دست خودشان است، اگر به‌دنبال آباد کردن روستاها و جلوگیری از مهاجرت مردم به شهر و تغییر فرهنگ‌ها هستیم تنها راه آن آگاهی دادن به مردم و هویت بخشی به روستاهاست.

ارسال نظرات
پر بیننده ها