زنجان _ آیین تحلیف اعضای جدید کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان زنجان برگزار شد.
کد خبر: ۹۵۲۵۹۲۸
|
۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۸

آیین تحلیف اعضای جدید کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان زنجان برگزار شد

به گزارش خبرگزاری بسیج زنجان؛ آیین تحلیف کارشناسان جدید کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان زنجان با حضور مختاری، معاون قضایی، حجت الاسلام صادقی نیارکی، رئیس کل دادگستری استان و نظری، رییس هیات مدیره مرکز کارشناسان رسمی استان زنجان و جمعی از اعضای هیات مدیره مرکز در محل دادگستری استان برگزار شد.

منصور مختاری، معاون قضایی دادگستری استان زنجان در آیین تحلیف ۳۶ نفر از کارشناسان کانون رسمی دادگستری استان گفت: کارشناسان رسمی جزو خانواده دستگاه قضایی هستند و عملکرد آن‌ها همانند قضات باید بسیار دقیق باشد، چراکه نظرات کارشناسان در تعیین سرنوشت پرونده بسیار موثر می‌باشد.

وی با اشاره به ارجاع بخش قابل توجهی از پرونده‌ها قضایی به کارشناسان و استفاده از نظرات کارشناسی در حوزه‌های مختلف گفت: هرچند که قانون اختیار رد یا قبول نظرات کارشناسی را در اختیار قاضی قرار داده است، ولی دستگاه قضایی در اکثر پرونده‌ها از نظریات کارشناسان استفاده میکند و قضات در تصمیم گیر‌های خود تنها نیستند و با استناد به نظرات قانونی و مستند کارشناسان میتوانند بال‌های عدالت را بگسترانند.

مختاری علت عمده اطاله دادرسی برخی از پروند‌های قضایی را عدم ارائه به موقع نظرات کارشناسی بیان کرده و افزود: نظرات کارشناسان باید مستدل و مستند قانونی داشته باشد و از همه مهتر در موعد تعیین شده اعلام نظر گردد تا پرونده‌ها دچار اطاله دادرسی نشوند.

معاون قضایی دادگستری استان زنجان کارشناسان را از اعلام نظر در خارج از حوزه تخصصی و کارشناسی خود برحذر داشته و تاکید کرد: نظرات کارشناسان حتما باید در حوزه تخصصی کارشناس باشد و شعب باید در انتخاب کارشناسان آیین نامه ابلاغی از سوی قوه قضاییه مد نظر قرار داده و توزیع عادلانه ارجاع به کارشناسان را رعایت نمایند.

مختاری شجاعت، دقت، تخصص و دوری از حاشیه‌ها را از مشخصات کارشناسان توصیف کرد و گفت: ارتباطات خارج از حد متعارف کارشناسان با طرفین پرونده باعث میشود که در مظان اتهام قرار بگیرند.

مختاری با اشاره به صراحت ماده ۱۴ قانون کارشناسان مبنی بر اخذ هرگونه مبلغی خارج از تعرفه تعیین شده توسط کارشناسان گفت: در صورت اخذ مبلغ به هر عنوان خارج از تعرفه قانونی باعث محکومیت به مجازات ارتشا خواهد بود و تعرفه دستمزد کارشناسی باید طبق آیین نامه‌های ابلاغی مد نظر قرار گیرد و همچنین ترمیم دستمزد باید به صورت مکتوب و مستند به دادگاه ارائه شود.

مختاری آیین تحلیف را از موارد اهمیت امرکارشناسی بر شمرد و خاطر نشان کرد: با این مراسم تحلیف شما رسما از کارشناسان کانون رسمی دادگستری محسوب می‌شوید چرا که این آیین تحلیف صرفا جنبه شکلی و تشریفاتی ندارد بنابراین تحلیف باید با قصد انشاء انجام گیرد و محلف حتما باید به گفته‌های خود معتقد و عامل باشد.

ارسال نظرات