به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ عفاف و حجاب همواره طی این چهار دهه اخیر از مهمترین مباحث فرهنگی جامعه بوده است؛ آنچه در این سالهای اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته، صحبت از حد و حدود حجاب، مفهوم اصلی حجاب، نحوه فرهنگسازی حجاب، قانونگذاری در مسئله عفاف و حجاب، نقش نهادهای فرهنگی در گسترش فرهنگ عفاف و حجاب و ... بوده است.
خبرگزاری بسیج استان مرکزی در میزگردی با حضور دو تن از کارشناسان این حوزه یعنی قربانی معاونت بانوان و خانواده ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان مرکزی و غفاری مسئول بسیج جامعه زنان سپاه روحالله به بررسی وضعیت حجاب و مسائل پیرامون آن در کشور پرداخت.
عفاف و حجاب نخستین ارزش مورد هجمه در جنگ نرم
* تقریباً یکی از موضوعات اصلی ما پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مسئله عفاف و حجاب بوده به گونهای که از اولین واکنشهای اجتماعی ناظر بر این امر بود و امام خمینی (ره) نیز احکام و ضوابطی را برای آن در نظر گرفت. چالشی که تاکنون نیز ادامه داشته است و هر چند در مقاطعی با فراز و فرودهایی مواجه بوده است. به نظر شما چه راهکاری برای خروج از این چالش وجود دارد؟
قربانی، معاون امور بانوان و خانواده ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان مرکزی: بعد از شکل گیری نظام مقدس جمهوری اسلامی، دشمنان متوجه شدند که این نظام چه اهداف عالی را مورد توجه قرار داده است، لذا هجمههای متعددی را علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی به کار بردند.
دشمن ابتدا از طریق جنگ نظامی ورود کرد ولی به لطف الهی و فرهنگ ایثار و شهادت و وحدتی که بین ملت ایران وجود داشت این توطئه خنثی شد. دشمن به این نکته حواسش نبود که دست قدرت خداوند نگهدارنده این انقلاب است لذا با همه عده و عدهای که پای کار آورد با شکست سختی در عرصه جنگ نظامی مواجه شد.
دشمن در گام بعدی به سراغ تحریمهای اقتصادی رفت، در این عرصه نیز جوانان غیرتمند و توانمند ایرانی تا به امروز اجازه ندادهاند که تحریمها بر اصل نظام اثرگذار باشد.
در کنار این تحریمها و محدودیتها، دشمن جنگ نرم را هم در دستور کار خود قرار داد و با شناخت دقیقی که از باورها، اعتقادات و سنتهای ایران اسلامی داشت، نقاط کلیدی(نهاد خانواده و جایگاه زن) را در این جنگ هدف قرار داد.
دشمن خود اذعان میکند که اگر بتوانند واژه مقدس مادر و نهاد خانواده را تحت تأثیر قرار دهد، به اهداف خود دست پیدا خواهد کرد. لذا از ویژگیهای شخصیتی زن در این مسیر بهره گرفتهاند.
بایستی به وضعیت حجاب در شرایط کنونی خوشبینانه نگاه کرد چراکه ما به ظهور امام عصر(عج) معقتدیم و باور داریم که انقلاب حضرت قرار است یک انقلاب جهانی باشد، یعنی اینکه بایستی تمام فراز و فرودهای احتمالی را پشت سر گذاشته باشد و افراد به قدری آزمون و خطا پس داده باشند که به قول روایت غربال دقیق اتفاق افتاده باشد.
باید به این دید به شرایط موجود نگاه کنیم که اینها همان اتفاقات آخرالزمانی هستند و به این سمت پیش میرویم که افراد خالص و ناب پیدا شوند تا یاریگر انقلاب جهانی حضرت ولیعصر(عج) باشند. وظیفه هر کس در این بین نیز مشخص است. هر کسی میبایست جایگاه و مسئولیت خود را درک کند از مادری که به امر تربیت فرزند در خانواده همت گماشته تا زنی که در کنار وظیفه مادری و انسانسازی، یک وظیفه اجتماعی را نیز برای پیشرفت و آمادهسازی مقدمات انقلاب جهانی بر عهده دارد. پس نباید به اتفاقات بدبین بود باید این طور نگاه کنیم که همه ما در حال آماده شدن برای انقلاب جهانی هستیم.
حجاب نمود خارجی عفاف
*رعایت عفاف بدون حجاب در جامعه امکان پذیر است؟
قربانی: دشمن به این امر واقف است که برای رسیدن به هدف خود در عرصه جنگ نرم بایستی در جامعه ما یک سری ساختارشکنی انجام بدهد. خداوند در قرآن کریم فلسفه حجاب را در آیات سوره احزاب دقیق بیان فرموده است آنجا که میفرماید «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِينَ یُدْنِينَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ»؛ «اى پيامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو پوششهاى خود را بر خود فروتر گيرند اين براى آنكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند» اگر بخواهیم امروزی این آیه را توضیح دهیم، زنی که برای خود حریمهایی قایل شده و دیگران متوجه میشوند که در رفتار، گفتار و ارتباطات اجتماعی نباید از آن مرز عبور کنند. این آیه بیان میکند که نتیجه حجاب، عفت اجتماعی است.
در بحث حجاب و عفت سه نظریه وجود دارد، برخی به دنبال نفی میل جنسی هستند و گروهی دیگر معتقد به رها کردن و عدم سختگیری در این زمینه هستند در حالیکه که در دین مبین اسلام به حفظ تعادل و رعایت چارچوب و حریمها توصیه شده است.
خداوند میل به خوردن و آشامیدن را نیزدر انسان قرار داده ولی آیا نباید تعادل داشت و هر آنچه را که انسان دوست دارد باید بخورد یا برای حفظ سلامت باید محدودیتها را رعایت کند؟ اگر در خوردن تعادل رعایت نشود قطعا فرد خود دچار مشکل میشود.
حجاب نمود خارجی عفاف است. خانم یا آقایی که عفت درونی داشته باشد باید در ظاهر هم بروز و ظهور آن را داشته باشد. حجاب یعنی مرز داشتن. اکثر بانوان جامعه اباههگری در حوزه حجاب را قبول ندارند و بلکه قایل به رعایت یک حد و مرزی در این زمینه هستند. حال اینکه این حد و مرز چقدر است و بایستی به یک نقطه اشتراک در این زمینه برسیم یک مسئله دیگری است ولی اصل این است که برداشتن حجاب دانسته یا ندانسته به بهانه دفاع از آزادی زن فقط مقدمه لذتجویی بیشتر زنان و مردان بیمار است و اگر بتوانیم این را برای جامعه خود تفهیم کنیم خیلی مشکلات رفع خواهد شد و آنچه که برخی به عنوان آزادی زن در جامعه مطرح میکنند آزادی نیست بلکه اسارت است چراکه زن را از شخصیت اصلی خود جدا میکنند. شخص زن و شخصیت آن دیده نمیشود و بیشتر جنسیت مطرح میشود. بحث مد و امثال آن که فضایی نامحدود و بدون ته است درست به مانند اینکه برای رفع عطش ز آب نمک استفاده کنید. بانوان جامعه باید متوجه باشند که رسیدن به هدف از راه غیر صحیح باعث تشنگی بیشتر و توأم با خستگی میشود.
دستگاههای اجرایی تکالیف ایجابی حجاب و عفاف را رعایت کنند
*آیا اینکه بگوئیم شرایط موجود جزو اتفاقاتی است که باید برای رسیدن به ظهور امام عضر(عج) پشت سر بگذاریم بهانهای میشود که دستگاههای متولی امر حجاب و عفاف در این بخش کوتاهی کنند؟
معاون امور بانوان و خانواده ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان مرکزی: در بحث انتظار فرج که یک بحث عالمانه است ما قایل به نشستن و منتظر شدن نیستیم بلکه معتقدیم باید حرکت کرد و رسید به جایی که اتفاق بیافتد. این معنایش این است که وقتی مصوبات بالادستی در نظام جمهوری اسلامی وظایفی را برای دستگاههای متولی این امر مشخص کرده که 99 درصد آن وظایف ایجابی برای فرهنگسازی و تقویت عفاف و حجاب است که متاسفانه به عنوان اولویت اصلی دستگاهها مورد توجه قرار نگرفته و نتیجه این است که شما در جامعه شاهد هستید.
مبانی دینی نیاز به تکرار دارند وگرنه با گذر زمان کمرنگ و فراموش میشوند و پوشش هم یکی از این مبانی است که بایستی برای افراد به کرات مرور و تکرار شود و فراموش نکنیم که دشمن در هجمه نرم مبانی دینی، از جمله عفاف و حجاب را هدف قرار داده است. چنانچه هر یک از دستگاههای متولی وظایف ایجابی را که در این زمینه برعهده دارند به خوبی و درستی و به موقع انجام دهند، تا بخش زیادی مشکلات رفع خواهد شد و دشمن به نتیجه مطلوب خود دست نمییابد.
حجاب نماد شخصیت و اعتبار زن مسلمان ایرانی است
*برخی مسائل اقتصادی را مطالبه مردم عنوان میکنند و حجاب را کم اهمیت و مطالبه مردم نمیدانند، نظر شما چیست؟
قربانی: یکی از اهدافی که پیامبر گرامی اسلام(ص)، اولين سنگ بنای حكومت اسلامی را پس از هجرت در مدینه بنا نهادند رفع مشکلات معیشتی مردم بود؛ یکی از خاصیتهای نظام اسلامی این است که بتواند مسئله فقر و معیشت را کنترل کند. شما وقتی در اصول و فروع دین دقت میکنید مشاهده میکنید که قاعدههای اقتصادی هم برای مسلمانان تعیین شده است. و این به معنای آن است که اصل نظام اسلام توجه زیادی به معیشت و اقتصاد مردم دارد.
نکته دوم اینکه اولویتبندی را از چه زاویهای بخواهیم نگاه و تحلیل کنیم؟ گاهی کلیت یک نظام اسلامی را توجه داریم و اولویتبندیها را مطرح میکنیم نکته بعدی اینکه تمام مسائل در هر جامعهای زنجیروار به یکدیگر متصل و مرتبط هستند و نمیتوانیم مدعی شویم که هیچ یک به دیگری ارتباط ندارد.
در حال حاضر که در جنگ نرم قرار داریم دشمن میداند که اگر در زمینه اقتصادی نارضایتیهای عمومی ایجاد کند احتمال اینکه گروهی دچار خطای راهبردی شوند زیاد است و مشکلات اقتصادی و معیشتی باعث میشود تا از طریق بدحجابی به مقابله با نظام بپردازند و آن را تبدیل به یک موضوع سیاسی کنند.
مقام معظم رهبری در سخنان خود فرمودند«کشف حجاب، حرام سیاسی است» ایشان به ما فهماندند موضوع بدحجابی بیش از آن که فرهنگی باشد یک بحث سیاسی است یعنی دشمن در این زمینه کار میکند و به اذهان این را القاع میکند که چون نظام نمیتواند مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم را رفع کند با کشف حجاب باید با نظام مبارزه کرد؛ در حالیکه اصل نظام از سوی همین مردم پذیرفته شده و معتقدند امنیتی که در کشور وجود دارد در هیچ کجای دنیا نیست. در اغتشاشات اخیر هم شاهد بودیم که خیلی از افراد شل حجاب هم زمانی که دیدند امنیت کشور به مخاطره افتاده است امنیت را انتخاب کردند.
نکته بعدی اینکه اگر چه مسائل اقتصادی جامعه در اولویت است ولی این به معنای بیتوجهی به مسائل اخلاقی جامعه نیست. برای مثال اگر شما بخواهید برای رفع عطش و نوشیدن آب از عرض خیابان بدون توجه به مقررات و نکات ایمنی عبور کنید، نمیتوانید انتظار داشته باشید که دچار حادثه نشوید. اولویت رفع عطش نباید باعث شود شما موارد دیگر را نادیده بگیرید.
زنان جامعه ما باید توجه داشته باشند که حجاب نماد شخصیت و اعتبار زن مسلمان ایرانی است؛ برای همین این همه هجمه و هجوم را علیه آن شاهد هستیم. ما نمیخواهیم حجاب اولویت اول ما باشد ولی چرا دشمن روی آن تمرکز کرده است؟ اگر مهم نیست چرا دیگران برای آن برنامهریزی میکنند؟ همیشه دو برند با هم در رقابت هستند و همیشه یکی میخواهد تا برند دیگری جز خودش نباشد، قضیه ما با دنیا هم همین است وقتی زن ایرانی در دنیا بر سکوهای افتخار میایستد از همان پوششی که دارد نماد ایرانی بودن خود را نشان میدهد. یادمان باشد ما زنان پرچمدار در این عرصه هستیم حضرت زهرا(س) یادگاری به ما دادند و ما هر چقدر بتوانیم این یادگار را دقیقتر و عمیقتر بفهمیم و درک کنیم، درمییابیم که در هر لحظه چگونه باید از آن استفاده کنیم.
انتهای پیام/