امام‌جمعه موقت ایلام:

عفاف و حجاب یک مسئله ریشه‌دار در اسلام است

امام‌جمعه موقت ایلام گفت: عفاف و حجاب یک مسئله ریشه‌دار در اسلام است که پیشینه تاریخی دارد.
کد خبر: ۹۵۲۷۲۲۸
|
۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶


به گزارش خبرگزاری بسیج، حجت‌الاسلام شمس اله سراج امام‌جمعه موقت ایلام گفت: واژۀ «حجاب» معانی گوناگونی دارد از جمله "پوشش"، "پرده" و "حاجب" بیش‌ترین کاربرد این واژه به‌ویژه از نگاه روایات، در معنای پرده است؛ از رسول خدا روایت داریم «اسْمٌ مکتوبٌ علی کل حجاب فی الْجنّة بشّرنی ربی؛ خداوند به من بشارت داد [برای علی (ع)]نامی است که بر تمامی پرده‌های بهشتی نقش بسته است.»

وی افزود: ازآنجاکه پرده وسیله‌ای برای پوشاندن است، واژۀ حجاب نیز مفهوم پوشش را می‌رساند و همچنان که پرده تنها، پوشانندۀ هر چیزی است که در پس آن واقع شده است، می‌توان گفت هر پوششی حجاب نیست. قرآن کریم دربارۀ ماجرای غروب خورشید در داستان حضرت سلیمان (ع) می‌فرماید: (حتّی توارتْ بالْحجاب)؛ «تا [هنگامی که خورشید]در پشت پرده پنهان شد.» پردۀ حاجز میان قلب و شکم را نیز «حجاب» می‌نامند.



سراج در ادامه گفت: استفاده از واژۀ «حجاب» برای پوشش زنان، پیشینه‌ای طولانی ندارد. درگذشته به‌ویژه از سوی فقها، واژۀ «ستر» در معنای پوشش و حجاب به کار می‌رفته است. فق‌ها در کتاب الصلوة و نیز کتاب النکاح به هنگام نیاز، از واژۀ «ستر» به‌جای «حجاب» استفاده کرده‌اند که به نظر می‌رسد این شیوۀ استفاده بهتر باشد؛ زیرا همچنان که گفتیم معنی شایع «حجاب» پرده است و اگر دربارۀ پوشش به کار برده می‌شود به اعتبار پشت پرده واقع‌شدن زن است.





وی بیان داشت: شهید مطهری در کتاب «مسئله حجاب» می‌نویسد: «حجاب در اسلام از یک مسئله کلی و اساسی ریشه می‌گیرد و اسلام می‌خواهد انواع التذاذ‌های جنسی، چه بصری و لمسی و چه نوع دیگر، به محیط خانوادگی و در کادر ازدواج قانونی اختصاص یابد و اجتماع منحصراً برای کار و فعالیت باشد. برخلاف سیستم غربی عصر حاضر که کار و فعالیت را با لذت‌جویی‌های جنسی به هم می‌آمیزد، اسلام می‌خواهد این دو محیط را کاملاً از یکدیگر تفکیک کند.»



امام‌جمعه موقت ایلام تصریح کرد: در میان اندیشمندان مسلمان و بزرگان معاصر، افرادی بوده و هستند که با نگاهی جامع‌ومانع به جامعه و مسائل مربوط به آن نگاه می‌کنند. ایشان تلاش می‌کنند با آراستن آموزه‌های دینی به آنچه علاقه و رغبت مردم را برمی‌انگیزد، رهنمود‌های شریعت مقدس را در جامعه نهادینه کنند و یکی از این شخصیت‌های برجسته، رهبر معظّم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (حفظه‌الله) است که با بصیرت خویش به جامعه ما بصیرت داده و با بینش خویش چنان بینشی به ملّت ایران بخشیده است که در همۀ عالم ستودنی است. همۀ شخصیت‌های ایرانی و غیرایرانی که با ایشان دیدار و گفتگو کرده‌اند به نگاه بلند و تحسین‌برانگیز ایشان اعتراف می‌کنند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار