لطفا خودتان را معرفی کنید؟
مریم ظفرخواه دکترای ریاضی محض هستم، سالهاست در دانشگاه و مدارس کار کردم و تالیفات مختلفی دارم، کتابهای دانشگاهی در حوزه آمار احتمال، و ریاضیات مدرسهای و همچنین مقالات مختلف دارم. تاکنون به دانش آموزان زیادی از اقشار مختلف در شهر و روستا و مدارس روزانه و شبانه و خاص تدریس نموده و علاوه بر تدریس در حوزه برنامهریزی تحصیلی و مشاوره فعالیت داشتهام.
مشاوره تحصیلی در دوران همهگیری کرونا
در سالهای کرونا در بخش تولید محتوای الکترونیکی در شهرستانهای استان تهران رتبه برتر داشتم. تهیه و ارسال جزوات درسی را انجام میدادم و از طریق بستر شاد برای دانش آموزان مناطق محروم ارسال میکردم، همچنین گروههای مجازی رفع اشکال درسی، مشاوره و برنامهریزی و انتخاب رشته کنکور به صورت رایگان توسط من انجام میشد.
عدالت اموزشی باید برای تمام مناطق باشد
ظفرخواه به نقل از رهبر انقلاب میگوید: طبق صحبتهای مقام معظم رهبری در حوزه عدالت آموزشی برای من مهم است که محتوای آموزشی در دسترس تمام بچهها در مناطق محروم یا عزیزانی که توان خرید کتب کمک درسی یا کلاسهای آموزشگاه را ندارند قرار بگیرد.
در شاد چه فعالیتی داشتید؟
سالهای گذشته ازطریق شاد محتواهای آموزشی را به دست بچههای مناطق محروم رساندیم. در شاد نیز به صورت مجازی یا با کمک کمیته امداد حضوراً میرفتیم یا کارنامه کنکورشان را ارسال میکردند و ما مشاوره میدادیم و کمک میکردیم.
همچنین در بخش طراحی سوالات آزمونهای مختلف همکاری دارم، سال گذشته طی جلسهای در اردوگاه باهنر با مسولین، دفتر تالیف و معاونت متوسطه در حوزه تالیف کتب درسی جلساتی داشتیم و بنده هم در این جلسه که اولین کنگره معلمان انقلاب اسلامی نام داشت حضور داشتم
با توجه به سخنان رهبری در خصوص حذف مطالب زائد و جایگزینی محتوای نافع، یک سری تحقیقات انجام دادم، در حوزه کتب درسی، بنده پیشنهاداتی داشتم در حال حاضر در خیلی از کتب درسی بخصوص در ریاضی که مشکل خیلی از اولیا و دانش آموزان و معلمین است اقداماتی را انجام دادم. کتاب درسی باید طوری باشد که اولیا و معلمان بتوانند به راحتی با بازی علاقهمند تدریس شوند و بچهها نیز یاد بگیرند؛ کاری که در کشورهای خارجی انجام میدهند.
وی افزود: وقتی آمدند ریاضی را با روش تکنیکی فرایندی چکشی گفتند کودک گیج میشود، باید به روشی تدریس شود که کودک آن را به خوبی یاد بگیرد و بعد سراغ عناوین بعد برویم. این همان چیزی است که رهبر انقلاب درباره علم نافع فرمودند. باید روشهای نوین کشورهای موفق را در کشور بومیسازی کنیم.
مسولین چگونه به معلمان فرصت دهند؟
باید مسولین به معلمین فرصت مطالعاتی دهند یک هیئت نخبه در کف مدارس - همه جور مدارس - انتخاب شود یک دوره بروند تحقیق کنند معلم درد نان نداشته باشد. ما افراد دغدغهمند کم داریم، اکثر برنامههای ما دارد پروژهای انجام میشود نه پروسهای! یعنی کاری انجام میدهند بعد مسول بعد و بعدی باید اینها مرحله به مرحله انجام شود فکری پشت آن باشد.
در حوزه درسی چه مشکلی وجود دارد؟
در حوزه کتب درسی دیگر باید بگویم عدم تطبیق محتوای درسی با پایههای مربوطه زمان حضور معلمین باید همه محتواها به اندازه ساعت درسی باشد و در درس گنجانده شود تا دانش آموز دو یا سه درس را به خوبی یاد بگیرد.
در آموزش، از نظر شبکه سازی ضعف داریم
در حوزه آموزش خیلی کارها میشود کرد، متاسفانه ما نمیتوانیم همفکرها را در یک اتاق فکر جمع کنیم و پیگیری کنیم.
آموزشها نافع و کاربردی نبوده است
کتاب درسی ما به گفته رهبری باید کاربردی و نافع باشد. صد صفحه باشد اما مفید باشد، دانش آموز دلزده نشود، بچههای ما از حل مسأله فراری هستند، چرا که به بچهها نافع و کاربردی یاد ندادند. در همه دروس همین طور است.
رهبری گفتند بیایید محتواهای کتابهای درسی را نافع کنید، تحصیلی خود تا مشکلات معضلات کشور حل شود. هر کس در شاخه تحصیلی خود باید به سوالات و شبهات بچهها پاسخ بدهد. باید ما بروز باشیم، اگر خارجیها جلو هستند چون آنها با بازی وارد فکر کودکان شدند اما ما کجای کار هستیم ما نیز میتوانیم این کار را انجام دهیم.
چرا نباید در تولیدات فرهنگی از شجاعت آنهایی که در راه کشور و دین هزینه کردند بیاوریم؟ امسال سوالات کنکور خیلی سختتر از سال قبل بود؛ تعداد زیاد از دبیران میگفتند اینها جز دلزدگی برای دانشجویان چیزی ندارد. همه چیز از مدارس شروع میشود اگر معلم توجیه شده باشد، دغدغهمند باشد میتواند دانشآموز را توجیه کند.