۰۹ / تير / ۱۴۰۴ - 30 June 2025
21:27
کد خبر : 9528680
۱۸:۰۲

۱۴۰۲/۰۴/۳۱

مکتب حسینی، مکتب شور و عشق و شیدایی است

مکتب حسینی، مکتب شور و عشق و شیدایی است که همراه با عقل و خرد و شعور توانست شهید شهود را در گام سالک کوی حق قرار دهد و جانش را حرارت و حرکت دیگری ببخشد.

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد، مکتب عاشورا به وسعت تاریخ بیش از هزار ساله خود، درس‌های عظیمی را در دل خود جای داده است، درس‌هایی که کمتر دانشگاه و مدرسه‌ای به تدریس آن می‌پردازند.

مکتب حسینی با آموزه‌های انسان‌ساز و تربیت عرفانی خود می‌تواند آدمی را به درجه‌ای برساند که کسی را به جز خدا نبیند و اقدامی انجام ندهد مگر برای رضای خدا.

در این مکتب که سرچشمه وحیانی دارد، شور و شیدایی در کنار شعور و خردمندی، جاودانه‌ترین شعر تاریخ را سرود و هر یک از مربیان این مکتب همچون مربی خود، الگویی تمام عیار برای تمام تاریخ شدند.

تربیت‌یافتگان این مکتب، دینداران و جهادگرانی ایثارگر بودند که با فدا کردن جانشان در مسیر سلوک الی الله، عرفان عملی و فنا فی‌الله را به همگان نشان دادند.

اینان ابتدا در جهاد اکبر پیروز شدند و سپس گام در مسیر جهاد اصغر نهادند و دنیا و مافی‌ها را با الف قامت یار معامله کردند و چه خوش سود بردند! بریدند تا رسیدند!

*تربیت عرفانی از دید مکتب عاشورا

محمدجواد رودگر نویسنده «تربیت عرفانی در مکتب حسینی» بیان می‌کند: مکتب امام حسین (ع) مکتب تمام عیار اسلام ناب محمدی (ص) است و هر آنچه انسان در حیات طیبه در جست وجویش است را داراست؛ مکتب حیات عزیزانه و زندگی کریمانه است.

وی در ادامه عنوان کرد: مکتب حسینی برگرفته از آموزه‌های حسین‌بن‌علی (ع) و شخصیت والای آن سالار سلوک سالکان شهید و شهیدان سالک است و سرچشمه‌ای وحیانی دارد؛ چه این که امام حسین (ع) نیز به عنوان امام، ولی و حجت الهیه مصداق (ما ینطق عن الهوی و ما یفعل عن الهوی) است و منطق عملی و سیره و اصول جاودانه‌ای را فراروی انسانِ تشنه کمال و شیفته تعالی قرار داده و در این آموزه‌ها، گزاره‌ها، منطق و معرفت، سنت و سیره عرفان جامع و کاملی را متجلّی ساخته است که علاوه بر بُعد و ساحت علمی- نظری یا تعلیمی، بُعد و ساحت عملی- عینی یا تربیتی را در خود جای داده است تا مکتب بینشی و گرایش، مکتب علمی و عملی، مکتب معرفتی و تربیتی معنا و مبنای ویژه‌ای پیدا کند.

*هندسه مکتب حسینی، بستری برای تبلور سجاده و سنگر

این نویسنده با بیان اینکه مکتب حسینی هندسه ویژه‌ای دارد و در آن هندسه الهی و ماوراءالطبیعی یا هندسه قدسی سلوک درون گرایانه و برون گرایانه تبلور یافته است، اظهار کرد: در این هندسه سلوک و سیاست، سجاده و سنگر، حیرت و حماسه معنا یافته‌ا‌ست تا عرفان از یکسونگری و یکجانبه‌گرایی معهود تاریخی رهایی یابد و از تیغ تهمت جامعه گریزی و سیاست ستیزی نجات یابد.

وی افزود: پس مکتب حسینی عرفان را نیز معنا و تفسیر کرد و بلکه تأویل نمود تا محکم همه متشابهات عرفانی شود و عرفان و عارفان نیز با حسینی گشتن و عاشورایی شدن، هویت اصیل و جغرافیایی وجودی- معرفتی یابد. در مکتب حسینی، عرفان در عمل ظهور یافته و برونداد شناخت‌های عمیق و معرفت دقیق و انیق یاران و شاگردان خویش است.

* مکتب حسینی، مکتبی ذووجوه است

مکتب حسینی، مکتبی ذووجوه و دارای ابعاد گوناگون است که یکی از وجوه و ابعادش عرفان و معنویت توأم با عقلانیت و شریعت است.

عرفان اسلامی بر تربیت عرفانی در طول تعلیم عرفان تکیه و تأکید دارد؛ در نتیجه مکتب امام حسین (ع) که تابلویی تمام عیار از تربیت عرفانی همه جانبه می‌باشد، می‌تواند الگوی تربیت عرفانی قرار گیرد.


گزارش خطا
ارسال نظرات شما
x

عضو کانال روبیکا ما شوید