مکتب حسینی، مکتب شور و عشق و شیدایی است که همراه با عقل و خرد و شعور توانست شهید شهود را در گام سالک کوی حق قرار دهد و جانش را حرارت و حرکت دیگری ببخشد.
کد خبر: ۹۵۲۸۶۸۰
|
۳۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد، مکتب عاشورا به وسعت تاریخ بیش از هزار ساله خود، درس‌های عظیمی را در دل خود جای داده است، درس‌هایی که کمتر دانشگاه و مدرسه‌ای به تدریس آن می‌پردازند.

مکتب حسینی با آموزه‌های انسان‌ساز و تربیت عرفانی خود می‌تواند آدمی را به درجه‌ای برساند که کسی را به جز خدا نبیند و اقدامی انجام ندهد مگر برای رضای خدا.

در این مکتب که سرچشمه وحیانی دارد، شور و شیدایی در کنار شعور و خردمندی، جاودانه‌ترین شعر تاریخ را سرود و هر یک از مربیان این مکتب همچون مربی خود، الگویی تمام عیار برای تمام تاریخ شدند.

تربیت‌یافتگان این مکتب، دینداران و جهادگرانی ایثارگر بودند که با فدا کردن جانشان در مسیر سلوک الی الله، عرفان عملی و فنا فی‌الله را به همگان نشان دادند.

اینان ابتدا در جهاد اکبر پیروز شدند و سپس گام در مسیر جهاد اصغر نهادند و دنیا و مافی‌ها را با الف قامت یار معامله کردند و چه خوش سود بردند! بریدند تا رسیدند!

*تربیت عرفانی از دید مکتب عاشورا

محمدجواد رودگر نویسنده «تربیت عرفانی در مکتب حسینی» بیان می‌کند: مکتب امام حسین (ع) مکتب تمام عیار اسلام ناب محمدی (ص) است و هر آنچه انسان در حیات طیبه در جست وجویش است را داراست؛ مکتب حیات عزیزانه و زندگی کریمانه است.

وی در ادامه عنوان کرد: مکتب حسینی برگرفته از آموزه‌های حسین‌بن‌علی (ع) و شخصیت والای آن سالار سلوک سالکان شهید و شهیدان سالک است و سرچشمه‌ای وحیانی دارد؛ چه این که امام حسین (ع) نیز به عنوان امام، ولی و حجت الهیه مصداق (ما ینطق عن الهوی و ما یفعل عن الهوی) است و منطق عملی و سیره و اصول جاودانه‌ای را فراروی انسانِ تشنه کمال و شیفته تعالی قرار داده و در این آموزه‌ها، گزاره‌ها، منطق و معرفت، سنت و سیره عرفان جامع و کاملی را متجلّی ساخته است که علاوه بر بُعد و ساحت علمی- نظری یا تعلیمی، بُعد و ساحت عملی- عینی یا تربیتی را در خود جای داده است تا مکتب بینشی و گرایش، مکتب علمی و عملی، مکتب معرفتی و تربیتی معنا و مبنای ویژه‌ای پیدا کند.

*هندسه مکتب حسینی، بستری برای تبلور سجاده و سنگر

این نویسنده با بیان اینکه مکتب حسینی هندسه ویژه‌ای دارد و در آن هندسه الهی و ماوراءالطبیعی یا هندسه قدسی سلوک درون گرایانه و برون گرایانه تبلور یافته است، اظهار کرد: در این هندسه سلوک و سیاست، سجاده و سنگر، حیرت و حماسه معنا یافته‌ا‌ست تا عرفان از یکسونگری و یکجانبه‌گرایی معهود تاریخی رهایی یابد و از تیغ تهمت جامعه گریزی و سیاست ستیزی نجات یابد.

وی افزود: پس مکتب حسینی عرفان را نیز معنا و تفسیر کرد و بلکه تأویل نمود تا محکم همه متشابهات عرفانی شود و عرفان و عارفان نیز با حسینی گشتن و عاشورایی شدن، هویت اصیل و جغرافیایی وجودی- معرفتی یابد. در مکتب حسینی، عرفان در عمل ظهور یافته و برونداد شناخت‌های عمیق و معرفت دقیق و انیق یاران و شاگردان خویش است.

* مکتب حسینی، مکتبی ذووجوه است

مکتب حسینی، مکتبی ذووجوه و دارای ابعاد گوناگون است که یکی از وجوه و ابعادش عرفان و معنویت توأم با عقلانیت و شریعت است.

عرفان اسلامی بر تربیت عرفانی در طول تعلیم عرفان تکیه و تأکید دارد؛ در نتیجه مکتب امام حسین (ع) که تابلویی تمام عیار از تربیت عرفانی همه جانبه می‌باشد، می‌تواند الگوی تربیت عرفانی قرار گیرد.

ارسال نظرات